    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Jak się płaci CIT ?
    Date: Wed, 5 Jun 2024 14:02:55 +0200
    <v3knso$3ut3d$1@dont-email.me>
    <14q6rgef38rpf$.qc2un11urvul.dlg@40tude.net>
    <v3l8r3$1q6c$1@dont-email.me>
    <15r9vl7shvw59$.vu2q3e6vrejs.dlg@40tude.net>
    <v3ln58$3slb$1@dont-email.me>
    <1m7c3cnw29253$.1ik5vgh45y45n.dlg@40tude.net>
    <v3npb3$i6i4$1@dont-email.me>

    W dniu 2024-06-04 o 21:18, Kviat pisze:

    > No to w styczniu. Przecież zniszczył się w styczniu, to dlaczego miałoby
    > to być kiedyś indziej?

    Przejrzałem tę dyskusję. Główne wątpliwości J.F. dotyczą chyba strat
    ubocznych w czasie produkcji. Ja też miałbym tu trochę wątpliwości w
    związku z pojawieniem się haseł o dającej się przewidzieć stracie i nie
    podjęciu jakichś działań zapobiegawczych. Czyli miałbym watpliwości co
    można wliczyć w koszty dla celów podatkowych.

    Wyszło też, że jaśniej jest na przykładzie niż na pojęciach ogólnych.
    Mógłbym wymyślać jakieś specjalne gwoździe i nadawać im jakieś specjalne
    właściwości i terminy przydatności ale przykład byłby nie intuicyjny.

    Jaśniej chyba będzie na tym, co na prawdę mam na myśli.
    Elementy elektroniczne mają określony okres przydatności do montażu.
    Załóżmy, że to są 3 miesiące. Jak element jest mniej typowy to nie da
    się go kupić w mniejszej ilości niż opakowanie (dla małych elementów to
    rolka 3000szt). Zresztą w ogóle jak się poważnie podchodzi do jakości i
    nie chce się nadziać na podróby to zaopatruje się tylko z legalnych
    kanałów dystrybucyjnych a tu obowiązują opakowania - nikt nie będzie
    odcinał z rolki po kawałku).
    No i załóżmy, że jest sobie taki nietypowy element. Załóżmy, że na
    produkcję, którą przewidujemy sprzedać w 3 lata potrzeba 1000 takich
    elementów. Na 3 lata jest jeszcze jakiś sens naprodukować, ale
    produkować na półkę zapas na 9 lat - nie ma sensu - to jest elektronika
    - szybko się starzeje moralnie.

    No i musimy kupić 3000. Zużywamy 1000. O pozostałych 2000 wiemy, że za 3
    miesiące już się do niczego nie będą nadawały. Odkupić nikt nie będzie
    chciał, bo tak jak my chce mieć z pewnego źródła.

    Gdybyśmy kupili 1000 od jakichś pośredników, którzy trudnią się
    kupowaniem całych rolek i cięciem na kawałki to:
    - zapłcilibyśmy może nawet więcej niż za te 3000 (oferta jest skrojona
    dla potrzebujących np 100 szt),
    - nie mielibyśmy takiej pewności pochodzenia jak kupując całe opakowanie
    od producenta.
    Więc według mnie kupienie 3000 i utylizacja tych 2000 jest jedynym
    logicznym rozwiązaniem.

    Że ten 1000 będzie się wliczał w koszty w ciągu najbliższych 3 lat -
    rozumiem.
    Ale co z tymi 2000 szt?

    Ich strata była do przewidzenia i nie podjęto żadnych działań w celu jej
    uniknięcia. Gdyby zainwestować w specjalną klimatyzowaną chłodnię to
    można by przedłużyć okres przydatności do może roku, co i tak by nie
    ratowało, a inwestycja miliony razy droższa od tych straconych elementów.
    Czy to będą koszty obniżające przychód dla celów podatkowych?
    P.G.