eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiJak się płaci CIT ? › Re: Jak się płaci CIT ?
  • Data: 2024-06-04 21:18:55
    Temat: Re: Jak się płaci CIT ?
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 04.06.2024 o 14:52, J.F pisze:
    > On Tue, 4 Jun 2024 02:29:27 +0200, Kviat wrote:

    >>> a potem tylko o towarach handlowych i materiałach.
    >>
    >> Może żeby na podzbiorze pokazać przykład?
    >
    > Moze tak, a moze nie. Moze to co pokazali na przykładzie się tyczy
    > tylko towarów handlowych i materiałów.

    Tyczy się towarów i materiałów, bo je się rozlicza na innych kontach
    księgowych, a produkty na innych.
    Podali by przykład na produktach, to byś narzekał, że nie tyczy się
    towarów i materiałów...

    Rozumiesz ideę przykładów do celów dydaktycznych?
    Przykład to przykład, a nie rozpatrywanie wszystkich możliwych kombinacji.

    Gdzieś kiedyś zobaczysz, że jakaś księgowa/y robi to na innych
    analitykach niż w przykładzie i też będziesz zdziwiony.

    >> Skup się.
    >> "Najpierw pisali o rzeczowych aktywach obrotowych"
    >
    > Czyli trzeba wiedzieć co ważniejsze.

    Co ty znowu wymyśliłeś?
    Co jest ważniejsze? Od czego?

    > Czyli trzeba szukać innej strony :-)

    Niesamowite... żeby się czegoś dowiedzieć, to trzeba tego poszukać...
    Jaki ten świat dziwny...

    Obecnie nie ma problemu ani z szukaniem, ani ze znalezieniem. Jest
    wszystko. W zasięgu ręki.
    Jak widać, problem jest z samą chęcią do szukania i niezrozumieniem tego
    co się znalazło, bo to wymaga odrobiny wysiłku i samodzielnego myślenia.
    A ludziom nie chce się samodzielnie myśleć, więc zadają pytania "jak się
    rozlicza spadniętą paletę" i oczekują odpowiedzi, której i tak nie
    zrozumieją i jeszcze mają o to pretensje.
    A najlepiej, gdy odpowiedzią jest "tak/nie".

    >> Zakup deski - 2 zł
    >> Zakup gwoździa - 1 zł
    >> ======================
    >> Razem materiały - 3 zł
    >>
    >> W magazynie (na koncie księgowym materiałów) masz wartość = 3 zł
    >>
    >> Wbijasz gwóźdź w deskę, tworzysz półprodukt "gwóźdź w desce": 2 zł +1 zł
    >> = 3 zł
    >>
    >> Magazyn materiałów: (minus) 3 zł
    >> Magazyn półproduktów: (plus) 3 zł
    >>
    >> Co tu jest niezrozumiałego?
    >
    > Wbicie 50gr. Amortyzacja młotka 1gr. Razem 3.51.
    > I to nazywasz ceną zakupu deski z gwoździem?

    Nie. Pokaż palcem gdzie tak napisałem.
    Wartość deski z gwoździem, to wartość deski + wartość gwoździa.

    "cena zakupu deski z gwoździem" to jakiś twój dziwny wymysł.
    Skąd ty takie rzeczy bierzesz?
    Sam od siebie kupujesz deski i gwoździe?

    Żeby mieć deskę z gwoździem masz dwie możliwości:
    1. Kupić deskę i kupić gwóźdź - materiały (TO jest twój zakup)
    1. a) wyprodukować deskę z gwoździem - korzystając z wcześniej kupionych
    materiałów - wbijając gwóźdź w deskę (nic od siebie nie kupujesz - ergo,
    nie ma czegoś takiego jak "cena zakupu deski z gwoździem" - nie istnieje
    takie pojęcie w kontekście własnej produkcji deski z gwoździem)

    _LUB_

    2. Kupić deskę z gwoździem (od innej firmy!, a nie od samego siebie)
    I tak - w tym przypadku masz cenę zakupu deski z gwoździem.
    I w zależności, czy ta deska z gwoździem będzie towarem handlowym, wtedy
    będziesz miał cenę zakupu towaru handlowego, a jeżeli ta deska z
    gwoździem będzie materiałem do produkcji jakiegoś większego elementu, to
    będzie to cena zakupu materiału.

    Pkt. 2 cię nie interesuje, bo ty pytasz o produkty gotowe, które sam
    produkujesz.

    A co do kosztu wbicia (czyli, jak rozumiem np.koszt pracy pracownika)
    amortyzacja młotka... to czemu akurat to, a nie policzyłeś papieru
    toaletowego i mydła w kiblu, wody w prysznicu i odświeżacza powietrza w
    szatni pracowników?
    Powtórzę (piąty raz?) i spróbuj to w końcu zrozumieć:
    "koszta bezpośrednio związane z produkcją są kosztami w miesiącu
    sprzedania produktów. Niebezpośrednio związane - w miesiącu powstania".

    > A w dodatku połowa gwoździ się pogięła przy wbijaniu i trafiła na
    > złom. To razem 5.51. Ale czy na pewno ?

    Na pewno na pewno nie.
    Jeżeli jeden gwóźdź kosztuje 1 zł i go pogniesz przy wbijaniu, to na
    złom idzie gwóźdź, czyli 1 zł.
    Jak chcesz na złom oddać wbijanie? Albo amortyzację młotka?
    Przecież to co piszesz, to opary absurdu nawet na chłopski rozum...

    >>> A składają sie z materiałów, i płac, i amortyzacji maszyn, i ich
    >>> obsługi, i usług zewnętrznych, i np kosztu grzania hali zimą, itp.
    >>
    >> Nie, nie składają się. Skąd taki pomysł w ogóle?
    >> Przecież sam cytowałeś:
    >> "koszta bezpośrednio związane z produkcją są kosztami w miesiącu
    >> sprzedania produktów. Niebezpośrednio związane - w miesiącu powstania".
    >
    > No to chyba płace robotników którzy to coś wyprodukowali należą do
    > kosztów bezpośrednich?

    Nie. Skąd taki pomysł?
    Koszty płatnego urlopu też chcesz doliczać do wartości pogiętego gwoździa?

    > Tudzież amortyzacja maszyn na których
    > wyprodukowano?

    Tym bardziej nie.
    Amortyzujesz maszynę (koszty amortyzacji) czy masz produkcję, czy masz
    przestój w produkcji i nic nie produkujesz.

    > Oczywiscie często będzie tak, ze robotnicy i maszyny wyprodukowały
    > wiele róznych produktów.
    > Albo maszyna stała, bo nie było na nią zlecen, a robotnik był na
    > urlopie.

    No nareszcie!
    Dobrze, że sam do tego doszedłeś.

    >>> No i np z tych nadmiarowych materiałów, zużytych na skutek błędów
    >>> produkcji ... składają się, czy nie ? :-)
    >>
    >> Nie rozumiem.
    >>
    >> Jakich nadmiarowych produktów?
    >> "gwóźdź w desce" składa się z gwoździa i deski.
    >> Gdzie ty tu widzisz jakieś nadmiarowe produkty?
    >
    > Materiały, nie produkty.

    Oczywisty błąd. Późno było jak pisałem.
    Korekta:
    Jakich nadmiarowych materiałów?
    "gwóźdź w desce" składa się z gwoździa i deski.
    Gdzie ty tu widzisz jakieś nadmiarowe materiały?

    >> Krzywe gwoździe dokładasz do kompletu? Czy o co ci chodzi?
    >
    > Tak.

    Serio? Widziałeś kiedyś w sklepie pralkę, do której producent dokładałby
    dodatkowo popsute programatory, albo dodatkowe połamane drzwiczki do bębna?
    Spadła mu paleta z drzwiczkami i się połamały... to do każdej pralki
    dokłada po jednych połamanych drzwiczkach, czy do co dziesiątej po dziesięć?
    Jak kupowałem pralkę, to w mojej nie było żadnych dodatkowych połamanych
    drzwiczek...

    > Tylko ... zużyte do produkcji zostały.

    Niby jak zostały zużyte do produkcji, skoro są krzywe i nadają się tylko
    na złom?

    >> To wtedy będziesz miał inny produkt "gwóźdź w desce z trzema krzywymi
    >> gwoździami".
    >
    > No własnie nie. Trafiły do kosza ze złomem.

    No właśnie. Skoro trafiły do kosza ze złomem, to jak miały trafić do
    produkcji? Wyjęli z kosza?

    > Ale wliczam w koszty, czy nie?

    Przecież już pisałem wcześniej... (przewracanie oczami....)
    To zależy...
    czy pogięcie gwoździ jest "skutkiem niedochowania należytej staranności
    w zabezpieczaniu, czyli stratą zawinioną przez podatnika".
    Więc wliczasz, albo nie wliczasz - mocno zależy od indywidualnego przypadku.

    > Moge też oddać na magazyn, a potem przeszacować ważność, bo pogięte
    > gwoździe nic nie warte :-)

    Jak nic nie warte? Możesz mieć przychód sprzedając je na złom.
    Oraz (z uwagą j/w) wrzucić w koszty wartość ich zakupu obniżając w ten
    sposób podstawę opodatkowania.

    A na niektóre odpady to w ogóle obowiązkowo musisz mieć kwit z utylizacji.

    > Tylko wyjdzie, ze od leżenia się pogięły, ale moze to lepiej :-)

    "mocno zależy od indywidualnego przypadku."
    To już twoja głowa w tym, żeby zrobić tak, żebyś na tym jak najmniej
    stracił.
    Możesz je w zębach prostować jeśli chcesz i jejżeli po takim prostowaniu
    będą się do czegoś nadawać.

    >> Co to znaczy składają się z "zużytych na skutek błędów produkcji"?
    >> Skoro już raz zostały zużyte (na skutek błędów produkcji), to jak je
    >> chcesz zużyć drugi raz w produkcie gotowym?
    >>
    >> Albo będziesz pisał jaśniej, albo ta dyskusja nie mam sensu, bo
    >> przestaje mnie to bawić.
    >
    > Albo po prostu się na produkcji nie znasz, i nie wiesz jak się zwykle
    > rozlicza pogięte gwoździe :-P

    Przyszedłeś tu żeby się czegoś dowiedzieć, czy żeby w mordę dostać?
    :-P

    > A przeciez juz dawno dawałem przykład - beton wylano, źle, potem
    > trzeba było go skuc, i wylac ponownie.
    > IMHO - to samo, co te gwoździe.

    IMHO - nie.
    Wylewanie betonu, to kiepski przykład na potrzeby edukacyjne, bo często
    jest to część inwestycji, a nie produkcji, a to nie to samo, a ty
    jeszcze nie zrozumiałeś podstaw, więc nie będę tego poruszał.

    Ale już np. produkcja cegieł, czy bloczków betonowych już się łapie,
    żeby trzymać się tematu.

    >>> Np koszt ogrzewania hali produkcyjnej, jak rozumiem wchodzi w koszty,
    >>> niezależnie od tego, co się wyprodukowało.
    >>
    >> "koszta bezpośrednio związane z produkcją są kosztami w miesiącu
    >> sprzedania produktów. Niebezpośrednio związane - w miesiącu powstania".
    >
    > No i tak zrozumiałem, ze to niebezpośredni koszt.

    No nareszcie...
    Tak samo jak amortyzacja śrubokręta, wynagrodzenie pracowników i prąd do
    ekspresu do kawy w szatni pracowników.
    I papier toaletowy. Nie można zapomnieć o papierze toaletowym dla
    pracowników.

    >>>>> a dochód do opodatkowania powstanie
    >>>>> w następnych miesiącach, jak się te produkty sprzeda.
    >>>>
    >>>> No i?
    >>>> Sam przecież zacytowałeś wyżej:
    >>>> "koszta bezpośrednio związane z produkcją są kosztami w miesiącu
    >>>> sprzedania produktów. Niebezpośrednio związane - w miesiącu powstania".
    >>>
    >>> A jednocześnie sugerujesz, ze te materialy można od razu wpisać, ale
    >>> trzeba zrównoważyc przychodem produktów.
    >>
    >> Jakim znowu przychodem? Jakim znowu zrównoważyć?
    >> Ręce opadają...
    >>
    >> PRZYKŁAD 1
    >> łopatologicznie w/g kolejności zdarzeń gospodarczych, operacji
    >> księgowych i stanów kasy i magazynów po tych operacjach
    >>
    >> Początek stycznia.
    >> Masz 100 zł (cały twój majątek)
    >> Kupujesz dwie deski po 2 zł i dwa gwoździe po 1 zł
    >> Kasa (minus) 6 zł <-> magazyn materiałów (plus) 6 zł
    >> Kasa: 94 zł
    >> magazyn materiałów: 6 zł
    >> Wbijasz gwóźdź w deskę.
    >> Wbijasz drugi gwóźdź w drugą deskę.
    >> magazyn materiałów (minus 6 zł) <-> magazyn produktów (plus) 6 zł
    >> Ogrzewanie hali produkcyjnej: 5 zł
    >> Kasa (minus) 5 zł
    >> Kasa: 89 zł
    >> Nic nie sprzedałeś.
    >> Stan na koniec stycznia:
    >> Kasa: 89 zł
    >> magazyn materiałów: 0 zł
    >> magazyn produktów: 6 zł
    >> 89 + 6 = 95 zł (cały twój majątek)
    >> Przychód: 0 zł
    >> Koszt: 5 zł
    >> Dochód do opodatkowania: przychód 0 zł - koszt 5 zł = (minus) 5 zł STRATA!
    >
    > No OK, przykład prosty, ogrzewanie to koszt niebezpośredni.
    >
    > A gdzie moja pensja prezesa-stolarza jednoczenie?
    > 5 zl sobie wypłaciłem za stolarkę, za 1/3000 etatu, czy tam akord.

    Obok rachunku za ogrzewanie i papieru toaletowego dla pracowników.
    Tylko inaczej.

    >> Podatek: 0 zł (zaliczka za styczeń)
    >> Kasa: 89 zł
    >>
    >> Luty
    >> Ogrzewanie hali produkcyjnej: 5 zł
    >> Kasa (minus) 5 zł
    >> Kasa: 84 zł
    >> Deski z gwoździem nie sprzedałeś.
    >> Stan koniec lutego.
    >> Kasa: 84 zł
    >> magazyn produktów: 6 zł
    >> 84 + 6 = 90 zł (cały twój majątek)
    >> Przychód: 0 zł
    >> Koszt: styczeń 5 zł + luty 5 zł = 10 zł
    >> Dochód do opodatkowania: przychód 0 zł - koszt 10 zł = (minus) 10 zł
    >> STRATA!
    >> Podatek: 0 zł (zaliczka za luty)
    >> Kasa: 84 zł
    >>
    >> Marzec
    >> Sprzedałeś jeden produkt za 20 zł
    >> Kasa (plus) 20 zł <-> magazyn produktów (minus) 3 zł
    >> Kasa: 104 zł
    >> magazyn produktów: 3 zł
    >> Ogrzewanie hali produkcyjnej: 5 zł
    >> Kasa: 99 zł
    >> Stan koniec marca.
    >> Kasa: 99 zł
    >> magazyn produktów: 3 zł
    >> 99 + 3 = 102 zł (cały twój majątek)
    >> Przychód: 20 zł
    >> Koszt: styczeń 5 zł + luty 5 zł + marzec 5 zł + koszt sprzedanego
    >> produktu 3 zł = 18zł
    >
    > No widzisz - i gdzies po drodze materiały nam się zamieniły w
    > produkty.

    A dokładnie w styczniu. O tu:
    magazyn materiałów: 6 zł
    Wbijasz gwóźdź w deskę.
    Wbijasz drugi gwóźdź w drugą deskę.
    magazyn materiałów (minus 6 zł) <-> magazyn produktów (plus) 6 zł


    > Ale teraz
    > " koszta bezpośrednio związane z produkcją są kosztami w miesiącu
    > sprzedania produktów."
    >
    > No to czy ja tu mogę wpisać koszt wyrobów gotowych, zamiast kosztu
    > zuzytych dla ich produkcji materiałów?

    Co to znaczy "zamiast"?
    Wyrób gotowy składa się z materiałów.

    > Niby tyle samo, ale nie to samo :-)

    Skoro tyle samo... to co za różnica?
    Ale tak, masz rację, nie to samo.
    Dlatego przerzuca się z kupki na kupkę, w księgowości, żeby mieć
    kontrolę nad całym procesem i wiedzieć na czym się stoi w każdym momencie.

    > No chyba, że wyroby gotowe to są własnie "koszta bezpośrednio związane
    > z produkcją" :-)

    Nie. Kosztem bezpośrednim jest zakup materiału (_W_DUŻYM_UPROSZCZENIU_ -
    na potrzeby tej dydaktycznej dyskusji), rozliczanym w miesiącu sprzedaży
    wyrobu gotowego.

    Jeszcze raz, powoli:
    _PRZYKŁADOWY_ proces produkcyjny:

    1. "materiały"
    2. "materiały" zmieniasz w "ćwierćprodukty"
    3. "ćwierć produkty" zmieniasz w "półprodukty"
    4. "półprodukty" zamieniasz w "przed-produkty"
    5. "przed-produkty" zmieniasz w "już prawie skończone produkty"
    6. "już prawie skończone produkty" zamieniasz w "produkty gotowe przed
    umyciem"
    7. "produkty gotowe przed umyciem" zmieniasz w "produkty gotowe umyte"
    8. "produkty gotowe umyte" zmieniasz w "produkty gotowe suche"
    9. "produkty gotowe suche" zmieniasz w "produkty gotowe (do sprzedaży)"

    Wszystko to, to jedno i to samo (_W_DUŻYM_UPROSZCZENIU_ - na potrzeby
    tej dydaktycznej dyskusji).
    Podział wynika tylko i wyłącznie z wewnętrznej organizacji podmiotu
    gospodarczego, jego specyfiki, szczegółowości potrzeb analitycznych
    kadry zarządzającej, warunków lokalowych np. ilością posiadanych
    magazynów (możesz mieć fizycznie jeden magazyn, a logicznie w planie
    kont wiele), rodzajem produktu, procesem logistycznym itp.

    Możesz nie dzielić i sobie zostawić np. tylko:
    1. "materiały"
    2. "produkty gotowe"

    To jest tylko i wyłącznie twoja sprawa jak to sobie zorganizujesz.

    Teraz zaczynasz rozumieć, że nie da się podać przykładów na każdy
    możliwy wariant?
    (to samo dotyczy towarów handlowych, kosztów, inwestycji, finansów...).
    Stworzenie dobrego planu kont dla konkretnego podmiotu, to nie jest
    fikimiki.


    > A gdyby mi się gwóźdź zgiął, i na smietnik trafił, to jak i kiedy to
    > zaksięgować? To w styczniu było.

    No to w styczniu. Przecież zniszczył się w styczniu, to dlaczego miałoby
    to być kiedyś indziej?

    > Protokół zniszczenia zrobic, powiększy stratę w styczniu,

    albo pomniejszy dochód.

    > bez wiekszego wpływu na podatek, bo i tak była strata?

    Jeśli był dochód, to pomniejszy dochód do opodatkowania.
    Jeżeli akurat (_narastająco_) wyszła strata i w tym miesiącu _zaliczka_
    na podatek wyszła 0, no to się nic nie zmieni. Nadal będzie 0.
    Ze względu na to, że zaliczki na podatek rozlicza się narastająco, to po
    prostu zostanie to niejako "z automatu" uwzględnione przy kolejnej
    zaliczce na podatek (jeśli kiedyś w końcu uzyskasz dochód).

    >> Dochód do opodatkowania: przychód 20 zł - koszt 18 zł = (plus) 2 zł
    >> DOCHÓD!
    >> Podatek: 2 zł dochodu x 20% (dla uproszczenia) = 0,40 zł (zaliczka na
    >> podatek do zapłacenia za marzec)
    >> Kasa: 99,00 - 0,40 = 98,60 zł
    >>
    >> Kwiecień
    >> Sprzedałeś drugi produkt za 25 zł (inflacja, podrożało)
    >> Kasa (plus) 25 zł <-> magazyn materiałów (minus) 3 zł
    >
    > Magazyn materiałów, czy magazyn wyrobów gotowych?

    Oczywista pomyłka. Późno było jak pisałem.

    > Magazyn materiałów od końca stycznia ma stan i wartość 0, to głupio od
    > niego odjąc 3 zl :-)

    Tak, oczywiście. Magazyn wyrobów gotowych.
    Późno było jak pisałem.

    >> Kasa: 123,60 zł
    >> magazyn materiałów: 0 zł
    >> Ogrzewanie hali produkcyjnej: 5 zł
    >> Kasa: 118,60 zł
    >> Stan koniec kwietnia.
    >> magazyn materiałów: 0 zł
    >> 118,60 + 0 = 118,60 zł (cały twój majątek)
    >> Przychód: marzec 20 zł + kwiecień 25 zł = 45 zł
    >> Koszt: styczeń 5 zł + luty 5 zł + marzec 5 zł + kwiecień 5 zł + koszt
    >> produktu sprzedanego marzec 3 zł + koszt sprzedanego produktu kwiecień 3
    >> zł =26 zł
    >
    > Czyli sumujemy narastająco?

    Tak. Co miesiąc wyliczasz _zaliczki_ na podatek, a nie podatek.

    >> Dochód do opodatkowania: przychód 45 zł - koszt 26 zł = (plus) 19 zł
    >> DOCHÓD!
    >> Podatek: 19 zł dochodu x 20% = 3,80 zł - 0,40zł z marca = 3,40 zł
    >> (zaliczka na podatek do zapłacenia za kwiecień)
    >> Kasa: 118,60 - 3,40 = 115,20 zł
    >>
    >> ITD.
    >
    > Zimny kwiecien - swięta były, nic nie robiłem. Ale hala grzana.
    > Rozumiem ze przychod 45zl, koszty 31zl. Dochód 14zl. Podatek 2.80,
    > ale nic do zwrotu, bo nie chcemy denerwować US? :-)

    Nie. Bo nie możesz chcieć. To są zaliczki.
    Ewentualna nadpłata może wyjść w rozliczeniu rocznym.

    > A jak za cały rok wyjdzie mniej podatku, niż wpłaciłem zaliczek do
    > listopada?

    To masz kilka możliwości.
    Odpowiedź znajdziesz samodzielnie. Wystarczą trzy sekundy szukania.

    > Ale ale:
    > -te zbite deseczki, wyrób gotowy, mam mieć na magazynie po cenie
    > materiałów, czy dorzucic jakis średni koszt robocizny, amortyzacji
    > młotka, koszta ogólnozakładowe (ogrzewanie) i przyjąc cenę ewidencyjną
    > np 9 zl?

    Zostawię ci to jako zadanie domowe.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr




Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1