    From: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Jak się płaci CIT ?
    Date: Tue, 4 Jun 2024 02:29:27 +0200
    <v3knso$3ut3d$1@dont-email.me>
    <14q6rgef38rpf$.qc2un11urvul.dlg@40tude.net>
    <v3l8r3$1q6c$1@dont-email.me>
    <15r9vl7shvw59$.vu2q3e6vrejs.dlg@40tude.net>

    W dniu 03.06.2024 o 23:23, J.F pisze:

    > Tresci. Najpierw pisali o rzeczowych aktywach obrotowych,

    No właśnie. Czyli również o półproduktach/produktach.
    Co w tym niezrozumiałego?

    > a potem tylko o towarach handlowych i materiałach.

    Może żeby na podzbiorze pokazać przykład?

    > To jest jakaś dziwna logika.
    >
    > Logiczne jest, ze skoro napisali, ze likwidacja towarów handlowych czy
    > materiałów ... to dotyczy to towarów handlowych i materiałów.
    > A innych ... nie dotyczy ?

    Skup się.
    "Najpierw pisali o rzeczowych aktywach obrotowych"

    > Cena żużytych materiałów, to nie cena zakupu półproduktów.
    > Myle się?

    Mylisz się. Najprawdopodobniej.
    Pojęcia nie mam, co masz na myśli pisząc "cena".

    Zakup deski - 2 zł
    Zakup gwoździa - 1 zł
    ======================
    Razem materiały - 3 zł

    W magazynie (na koncie księgowym materiałów) masz wartość = 3 zł

    Wbijasz gwóźdź w deskę, tworzysz półprodukt "gwóźdź w desce": 2 zł +1 zł
    = 3 zł

    Magazyn materiałów: (minus) 3 zł
    Magazyn półproduktów: (plus) 3 zł

    Co tu jest niezrozumiałego?

    > A składają sie z materiałów, i płac, i amortyzacji maszyn, i ich
    > obsługi, i usług zewnętrznych, i np kosztu grzania hali zimą, itp.

    Nie, nie składają się. Skąd taki pomysł w ogóle?
    Przecież sam cytowałeś:
    "koszta bezpośrednio związane z produkcją są kosztami w miesiącu
    sprzedania produktów. Niebezpośrednio związane - w miesiącu powstania".

    > No i np z tych nadmiarowych materiałów, zużytych na skutek błędów
    > produkcji ... składają się, czy nie ? :-)

    Nie rozumiem.

    Jakich nadmiarowych produktów?
    "gwóźdź w desce" składa się z gwoździa i deski.
    Gdzie ty tu widzisz jakieś nadmiarowe produkty? Krzywe gwoździe
    dokładasz do kompletu? Czy o co ci chodzi?
    To wtedy będziesz miał inny produkt "gwóźdź w desce z trzema krzywymi
    gwoździami".

    Co to znaczy składają się z "zużytych na skutek błędów produkcji"?
    Skoro już raz zostały zużyte (na skutek błędów produkcji), to jak je
    chcesz zużyć drugi raz w produkcie gotowym?

    Albo będziesz pisał jaśniej, albo ta dyskusja nie mam sensu, bo
    przestaje mnie to bawić.

> [...]

    "koszta bezpośrednio związane z produkcją są kosztami w miesiącu
    sprzedania produktów. Niebezpośrednio związane - w miesiącu powstania".

    Pojęcia nie mam, co w tym jest takiego niezrozumiałego....

    > a) no czy tak można, skoro podkreślałes, nie bez racji, że koszta sie
    > liczy w momencie sprzedaży,

    Piszę ci, że tak się robi, a ty pytasz, czy tak można? Serio?
    Skoro się robi, to tak można.
    Gdzie tu sprzeczność z liczeniem kosztów w momencie sprzedaży?
    Co ma piernik do wiatraka?

    Masz materiały, robisz półprodukt... jeszcze go nie sprzedałeś, a ty
    liczysz koszty sprzedaży? Jakim cudem, skoro jeszcze go nie sprzedałeś?

    Ile razy jeszcze trzeba powtórzyć, że:
    "koszta bezpośrednio związane z produkcją są kosztami w miesiącu
    sprzedania produktów."

    SPRZEDANIA!
    A nie w momencie zakupu materiałów, czy w trakcie produkcji, czy po
    produkcji.
    W miesiącu _SPRZEDANIA_.
    Cały proces, od zakupu materiałów, aż do wykonania wyrobu gotowego jest
    procesem neutralnym podatkowo.
    Dopiero w miesiącu sprzedania jest kosztem.

    > b) materiały liczysz po cenie zakupu i rzeczywistego zużycia, a
    > przychód z produkcji po cenie ewidencyjnej. I powstaje róznica, czasem
    > spora ...

    O czym ty w ogóle piszesz?
    Co to jest w/g ciebie przychód z produkcji?
    Co ma cena zakupu materiałów do przychodu z produkcji?
    Co ma piernik do wiatraka?

    > No chyba, ze b). Trzeba jakoś sprytnie zaksięgować.

    Nic nie trzeba sprytnie księgować. Wystarczy normalnie.

    > A jednocześnie sugerujesz, ze te materialy można od razu wpisać, ale
    > trzeba zrównoważyc przychodem produktów.

    Jakim znowu przychodem? Jakim znowu zrównoważyć?
    Ręce opadają...

    PRZYKŁAD 1
    łopatologicznie w/g kolejności zdarzeń gospodarczych, operacji
    księgowych i stanów kasy i magazynów po tych operacjach

    Początek stycznia.
    Masz 100 zł (cały twój majątek)
    Kupujesz dwie deski po 2 zł i dwa gwoździe po 1 zł
    Kasa (minus) 6 zł <-> magazyn materiałów (plus) 6 zł
    Kasa: 94 zł
    magazyn materiałów: 6 zł
    Wbijasz gwóźdź w deskę.
    Wbijasz drugi gwóźdź w drugą deskę.
    magazyn materiałów (minus 6 zł) <-> magazyn produktów (plus) 6 zł
    Ogrzewanie hali produkcyjnej: 5 zł
    Kasa (minus) 5 zł
    Kasa: 89 zł
    Nic nie sprzedałeś.
    Stan na koniec stycznia:
    Kasa: 89 zł
    magazyn materiałów: 0 zł
    magazyn produktów: 6 zł
    89 + 6 = 95 zł (cały twój majątek)
    Przychód: 0 zł
    Koszt: 5 zł
    Dochód do opodatkowania: przychód 0 zł - koszt 5 zł = (minus) 5 zł STRATA!
    Podatek: 0 zł (zaliczka za styczeń)
    Kasa: 89 zł

    Luty
    Ogrzewanie hali produkcyjnej: 5 zł
    Kasa (minus) 5 zł
    Kasa: 84 zł
    Deski z gwoździem nie sprzedałeś.
    Stan koniec lutego.
    Kasa: 84 zł
    magazyn produktów: 6 zł
    84 + 6 = 90 zł (cały twój majątek)
    Przychód: 0 zł
    Koszt: styczeń 5 zł + luty 5 zł = 10 zł
    Dochód do opodatkowania: przychód 0 zł - koszt 10 zł = (minus) 10 zł
    STRATA!
    Podatek: 0 zł (zaliczka za luty)
    Kasa: 84 zł

    Marzec
    Sprzedałeś jeden produkt za 20 zł
    Kasa (plus) 20 zł <-> magazyn produktów (minus) 3 zł
    Kasa: 104 zł
    magazyn produktów: 3 zł
    Ogrzewanie hali produkcyjnej: 5 zł
    Kasa: 99 zł
    Stan koniec marca.
    Kasa: 99 zł
    magazyn produktów: 3 zł
    99 + 3 = 102 zł (cały twój majątek)
    Przychód: 20 zł
    Koszt: styczeń 5 zł + luty 5 zł + marzec 5 zł + koszt sprzedanego
    produktu 3 zł = 18zł
    Dochód do opodatkowania: przychód 20 zł - koszt 18 zł = (plus) 2 zł
    DOCHÓD!
    Podatek: 2 zł dochodu x 20% (dla uproszczenia) = 0,40 zł (zaliczka na
    podatek do zapłacenia za marzec)
    Kasa: 99,00 - 0,40 = 98,60 zł

    Kwiecień
    Sprzedałeś drugi produkt za 25 zł (inflacja, podrożało)
    Kasa (plus) 25 zł <-> magazyn materiałów (minus) 3 zł
    Kasa: 123,60 zł
    magazyn materiałów: 0 zł
    Ogrzewanie hali produkcyjnej: 5 zł
    Kasa: 118,60 zł
    Stan koniec kwietnia.
    magazyn materiałów: 0 zł
    118,60 + 0 = 118,60 zł (cały twój majątek)
    Przychód: marzec 20 zł + kwiecień 25 zł = 45 zł
    Koszt: styczeń 5 zł + luty 5 zł + marzec 5 zł + kwiecień 5 zł + koszt
    produktu sprzedanego marzec 3 zł + koszt sprzedanego produktu kwiecień 3
    zł =26 zł
    Dochód do opodatkowania: przychód 45 zł - koszt 26 zł = (plus) 19 zł
    DOCHÓD!
    Podatek: 19 zł dochodu x 20% = 3,80 zł - 0,40zł z marca = 3,40 zł
    (zaliczka na podatek do zapłacenia za kwiecień)
    Kasa: 118,60 - 3,40 = 115,20 zł

    ITD.

    MIAŁEŚ 100 zł
    MASZ: 115,20 zł

    - 20 (ogrzewanie - koszt w miesiącu poniesienia)
    - 6 (zakup materiałów - koszt w miesiącu sprzedaży)
    + 45 (przychód)
    =================
    19 zł (dochód)
    - 3,80 (podatek)
    ==================
    15,20 zł

    PRZYKŁAD 2

[...]

    A druga się spaliła i gwóźdź nie do odzyskania (załóżmy, że nie przez
    zaniedbanie).
    magazyn produktów (minus) 3 zł
    magazyn produktów: 3 zł
    Stan koniec lutego.
    Kasa: 84 zł
    magazyn produktów: 3 zł
    84 + 3 = 87 zł (cały twój majątek)
    Przychód: 0 zł
    Koszt: styczeń 5 zł + luty 5 zł + koszt spalonego produktu 3 zł = 13 zł
    Dochód do opodatkowania: przychód 0 zł - koszt 13 zł = (minus) 13 zł
    STRATA!
    Podatek: 0 zł (zaliczka za luty)
    Kasa: 84 zł

    Marzec
    Sprzedałeś produkt za 20 zł
    Kasa (plus) 20 zł <-> magazyn produktów (minus) 3 zł
    Kasa: 104 zł
    magazyn produktów: 0 zł
    Ogrzewanie hali produkcyjnej: 5 zł
    Kasa: 99 zł
    Stan koniec marca.
    Kasa: 99 zł
    magazyn produktów: 0 zł
    99 + 0 = 99 zł (cały twój majątek)
    Przychód: 20 zł
    Koszt: styczeń 5 zł + luty 5 zł + marzec 5 zł + koszt spalonego produktu
    3 zł + koszt sprzedanego produktu = 21 zł
    Dochód do opodatkowania: przychód 20 zł - koszt 21 zł = (minus) 1 zł
    STRATA!
    Podatek: 0 zł (zaliczka za marzec)
    Kasa: 99,00 zł

    MIAŁEŚ 100 zł
    MASZ: 99 zł

    - 15 (ogrzewanie - koszt w miesiącu poniesienia)
    - 3 (zakup materiałów - koszt w miesiącu spalenia)
    - 3 (zakup materiałów - koszt w miesiącu sprzedaży)
    + 20 (przychód)
    -1 zł (strata)

    Coś się nie zgadza?

    Powrotu do zdrowia życzę.