    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: parking a najem, było: abonament rtv
    Date: Thu, 4 Nov 2004 13:28:55 +0100
    <Pine.WNT.4.61.0410292313390.188@athlon>
    <j...@g...news.tpi.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0411021139380.816@athlon>
    <j...@g...news.tpi.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0411031103190.1916@athlon>
    <j...@g...news.tpi.pl>
    <P...@A...portezjan.zabrze.pl>
    <j...@g...news.tpi.pl>

    On Thu, 4 Nov 2004, Jarek Spirydowicz wrote:
    [...]
    >+ "Drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej
    >+ ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy,
    >+ ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    >+ zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami
    >+ ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    >+ określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych."

    No tak.
    [...]
    >+ > Inaczej: dopóki *jakaś kwestia* nie jest uregulowana inaczej
    >+ > w "odrębnych przepisach" - a to *jest* najem, to ową kwestię
    >+ > regulują przepisy ogólne.
    >+ >
    >+ Ale na tym właśnie dowcip polega: parkowanie na drogach publicznych *nie
    >+ jest* najmem. Brakuje jednego z wymienionych przez Ciebie niżej
    >+ elementów :)
    [...]
    >+ > Przecież to czy "wchodzi się w stosunek najmu" NIE wynika
    >+ > z czyjeś uchwały !!
    >+ >
    >+ Źle tłumaczę. Gmina nie może ustalić, że te zaaplikowane miejsca będą
    >+ płatne, tak samo jak nie może otworzyć sklepu z pieczywem czy zacząć
    >+ sprzedawać bilety na sesję rady.

    Hm....
    No to mamy pat.
    Jeśli gmina nie mogłaby pobierać opłat to nie mogłaby wynajmować
    a wynajmować może ;) :)

    >+ > Przecież o tym jaka umowa została zawarta NIE decyduje
    >+ > tytuł nadany umowie, NIE decyduje forma (ustna, pisemna,
    [...]
    >+ OK. Zgodzę się, że parkowanie na wyznaczonym i odpowiednio oznakowanym
    >+ placyku w parku - dla uściśłenia: nie będącym drogą publiczną - jest
    >+ najmem.

    Jedno zastrzeżenie: wykluczenie drogi publicznej z rozważań
    może prowadzić do wniosku iż wykluczasz możliwość pobierania
    opłat za parkowanie - czyli najmu ;)
    Przyznaję że TAKIEGO postawienia sprawy nie brałem pod uwagę.
    Dopatrywałem się w poprzednich postach:
    - stwierdzenia że odpłatne parkowanie nie jest najmem
    - stwierdzenia że prezydent miasta nie może "samowolnie
    ustalać warunków parkowania" - ale NIE wynikało mi z tego
    że podważasz pobieranie opłat !

    >+ Odpuśćmy rozważania, czy gmina ma prawo w ten sposób zarabiać
    >+ pieniądze (ja się upieram, że nie).

    A co miałoby stać na przeszkodzie ?
    Przecież najem z założenia nie kwalifikuje się jako działalność
    gospodarcza !

    >+ Co najwyżej będę się dziwił, że nikt
    >+ nie wyczaił prezydenckiego auta stojącego na prywatnym terenie, żeby mu
    >+ "ustawowy zastaw" założyć.

    Wiesz, mało kto ma wystarczającą świadomość :)
    Statystyczny obywatel jak sobie tylko na grubość KC popatrzy
    (ponad 1000 artykułów wymagających objaśnienia) to ma dość :)

    >+ Zostaje parkowanie na drogach publicznych, tu spór trwa :)

    IMHO sprawa jest prosta: nie można wynajmować - nie ma parkowania...

    [...]
    >+ > No to jak strona:
    >+ > - pozwala korzystać z własnej lub powierzonej nieruchomości
    >+ ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^
    >+ > - nie pozwala pobierać "pożytków z tytułu korzystania" (to
    >+ > byłaby dzierżawa)
    >+ > - pobiera za to pieniądze (bez byłoby "użyczenie")
    >+ >
    >+ > ...to to JEST NAJEM. Bezapelacyjnie...
    >+ > To *nie może* być nic innego !
    >+ >
    >+ Zgoda. Sęk w tym, że w parkowaniu na drogach publicznych nie ma
    >+ podkreślonego.

    Acha.
    Powiadasz że to prawo "się ma" i co najwyżej może zostać zabrane
    w całości lub pod obiektywnymi nieodpłatnymi warunkami (np.
    "dotyczy pojazdów ciężarowych"), tak ?

    >+ > No to i głupie parkowanie okazuje się pasować do znanych
    >+ > od wieków ram prawnych :)
    >+ >
    >+ Pod warunkiem, że w ogóle jest jakaś umowa :)

    Zgoda. Jednostronnej czynności do której ma się upoważnienie
    ustawowe nie da się uznać za "umowę".

    >+ > Jasnym jest iż umyślnie dobieram umowy w których nie tylko
    >+ > nie występuje forma pisemna ale wręcz bywają zawierane
    >+ > niewerbalnie ("bez słów").
    [...]
    >+ To jest jasne. Ja bym raczej poprosił o określenie stron i przedmiotu
    >+ umowy np. w PCC.

    Najem nie podlega pod PCC...

    [...]
    >+ Ależ do najmu niech się stosuje. Tylko to wcale nie oznacza, że wejście
    >+ do kina jest najmem kina.

    Nie jest.
    Za "wejście do kina" się nie płaci więc to jest "korzystanie w innej
    formie" :) - płaci się za prawo oglądania filmu.

    >+ I dobrze, że tylko niektórych. Chcesz powiedzieć, że mistrz sztyletu
    >+ dostanie mandat? ;)

    Nie, że zostanie UKARANY :)
    A czym to już osobna sprawa... "trawnikowicz" też załapie się
    na mandat a niekoniecznie odsiadkę ;)

    >+ > No i jedziemy:
    >+ > - mamy "rzecz"; nieruchomości są "rzeczami" w rozumieniu K.C.
    >+ >
    >+ Niezupełnie mamy. Potrafisz ją wskazać?

    Tak. Pole parkingowe - miejsce na jeden samochód. Zakładam
    optymistycznie że nie zaczniesz podważać możliwości wynajęcia
    jednego pokoju jeśli nieruchomością jest całe mieszkanie ;) !

    >+ > - mamy "czas oznaczony lub nieoznaczony"
    >+ >
    >+ Nie mamy. Miasto nie zobowiązuje się do niczego.

    Miasto deklaruje że możesz parkować ile chcesz - tylko ustala
    stawki wg własnych zasad, np. "2 zł za pierwszą godzinę
    oraz 4 zł za każdą kolejną". Ty korzystasz ile chcesz i wypowiadasz
    umowę odjeżdżając z miejsca zajmowanego...
    Porównując z nieporównywalnym - w sklepie samoobsługowym też
    nie ekspedientka ustala z tobą ile bułek włożysz do koszyka
    tylko ustalasz to jednostronnie, co nie znaczy że umowa nie
    jest dwustronna :)

    >+ > - mamy 'zobowiązanie do płacenia umówionego czynszu': wyrażone
    >+ > niewerbalnie przez akceptację "regulaminu parkowania" w postaci
    >+ > zajęcia miejsca (tak jak przy zwieraniu umowy przewozu przez
    >+ > wsiadanie do autobusu).
    >+ >
    >+ Nie. Mamy obowiązek zapłaty daniny, powstający z mocy prawa.

    Pas. Jeśli wykażesz poniższe :)
    Kwalifikujesz stawkę parkingową jako "prawo lokalne" ?

    To ujmę inaczej: czy do lokalu komunalnego wynajmowanego przez
    gminę lokatorowi stosuje się przepisy dotyczące najmu, jeśli
    nie to dlaczego wszyscy je stosują :) - a jeśli tak to na
    jakiej podstawie[1] jeśli uważasz że czynsz jest "prawem lokalnym"
    a nie "wartością umowną" ? :)

    >+ > - żadna inna umowa opisana w K.C. nie pasuje (jakby dołożyć
    >+ > "pobieranie pożytków" byłaby dzierżawa)
    >+ >
    >+ No i słusznie. Dlaczego miałaby pasować do czegoś, co nie jest umową?

    j.w.

    >+ > Teraz się zgodzisz ? :)
    >+ >
    >+ Jak widzisz - nie :)

    Doceniam :)
    [1] ja tam się obawiam że nawet wiem gdzie ich szukać... ale
    nie mam zamiaru ;)

    BTW: dyskusja już ZDECYDOWANIE kwalifikuje się na .prawo... :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)