  • Data: 2004-11-18 11:44:12
    Temat: Re: parking a najem, było: abonament rtv
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 17 Nov 2004, Jarek Spirydowicz wrote:

    >+ In article <Pine.WNT.4.61.0411171329000.168@athlon>,
    >+ Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:
    >+
    >+ > Ale nie mając pojęcia z czym mamy do czynienia nie da się obronić
    >+ > żadnej tezy - tej że samochodu nie wolno "zaaresztować" też :[
    >+ >
    >+ Racja. Jednak da się obronić tezę, że nie wolno zaaresztować samochodu
    >+ na podstawie tego, z czym do czynienia nie mamy.

    Owszem.
    I nie da się ukryć iż twój wywód o administracyjnym (czytaj: podatkowym)
    a nie cywilnym charakterze należności - poprzez wskazanie przepisów
    dotyczących drogi publicznej oczywiście - jest argumentacją przekonującą.

    [...]
    >+ > >+ I też nie jestem pewien, czy dokładnie tak. Bo przy tych opłatach jeśli
    >+ > >+ nie zapłacisz, nie dostaniesz świadczenia (modulo różne zwolnienia), a
    >+ > >+ przy parkowaniu postawienie auta owocuje koniecznością wniesienia opłaty.
    >+ >
    >+ > Akurat tu zaoponuję: jakie niby świadczenia uzyskuję z tytułu
    >+ > np. pozwolenia budowlanego ?
    >+ >
    >+ Owo pozwolenie właśnie.

    Albo to nie jest "swiadczenie" - albo mamy z tym samym do czynienia
    przy parkowaniu: to też "pozwolenie".

    >+ > A chyba kilka takich "akcji" kiedy również :) ma zastosowanie technika
    >+ > "zapłacić po" parę by się znalazło - jak w poniższych gdzieś skłamałem
    >+ > to proszę wykreślić i skrzyczeć :)
    >+ > - zgłoszenie budowlane ("obiekty ruchome" typu 'tzw. garaż blaszak
    >+ > postawiony na gołej ziemi')
    >+ > - opłata skarbowa od weksla (weksel NIE na druku urzędowym - coś
    >+ > ze 2 tygodnie jest na wniesienie)
    >+ >
    >+ A nie są to aby wyjątki od reguły?

    A niech sobie są. Dopisz jeszcze jeden: parkowanie :]

    >+ > - sławetny "podatek od psa" - postawisz sobie psa w mieszkaniu i trzeba
    >+ > podatek zapłacić choć nic z tego nie masz ;]
    >+ >
    >+ Owszem. Ale tu masz to, co przy płatnym parkowaniu: prawo kupna psa nie
    >+ jest uzależnione od zapłacenia podatku.

    No to wychodzi że niepotrzebnie mielemy bity: odnosiłem się do twojej
    tezy jakoby opłaty administracyjne (a raczej do czego steruję - szerzej
    ujęte należności publicznoprawne) skutkowały "świadczeniem" (wymiernym,
    odnoszącym się do owej opłaty), a IMO takiej zależności nie ma.
    Za to że zapłacisz otrzymujesz.... spokój :] - państwo nie będzie się
    czepiało :]
    Jeśli chodzi o tezę przeciwną to jesteśmy zgodni: to nie zapłacenie
    podatku nadaje prawo kupna psa czy zawarcia umowy o pracę, a owo zdarzenie
    powoduje konieczność zapłacenia...
    Trzeba zastrzec iż relacja warunków (m.in. czasowa) ma się nijak do
    wniesienia wiedzy "czym jest parkowanie" :) jako iż większość umów
    może być zawierana dowolnie zaś jak wywałkowałem do najmu nawet
    nie ma w KC zastrzeżenia co do kolejności przy "przedmiotach oznaczonych
    co do gatunku" (przy sprzedaży trzeba by NAJPIERW wydać - dopóki nie
    "wydano przedmiotu" nie byłoby umowy).

    [...]
    >+ Nie całkiem. Do Meksyku pociągiem nie pojadę, niezależnie od tego, czy
    >+ już wiem, jaki inny środek lokomocji wybiorę. Negować jest łatwiej :)

    Ech... to malkontent z ciebie i tyle ;)
    [...]
    >+ > >+ No to inaczej. Czy można wynająć "coś"?
    >+ >
    >+ > Zupełnie "coś" to się chyba nie da.
    >+ > Ale dla "przedmiotu określonego co do gatunku" zastrzeżenia
    >+ > w K.C. nie widzę. Czyli "zielony Passat z klimatyzacją" by
    >+ > taki wymóg spełniał. A przynajmniej nie widzę przeszkody prawnej...
    >+ >
    >+ Zgoda. Tylko gdzie jest granica między "czymś" a "przedmiotem określonym
    >+ co do gatunku"?

    ????
    "Wynajmę przedmiot wart 50 000 zł" - to jest "coś".
    "wynajmę samochód ciężarowy skrzyniowy o dopuszczalnej ładowności
    5 t" - to IMO już jest "oznaczony co do gatunku".
    IMO odpowiedź wynika z warunku opisanego w KC, że JEŚLI nie oznaczono
    dokładnie opisu "przedmiotu oznaczonego co do gatunku" to należy się
    przedmiot "przeciętny".
    Czyli "samochód ciężarowy" tego wymogu jeszcze nie spełnia, bo
    trudno wyciągnąć "przeciętną" z samochodu 3,5t "skrzyna z kiprem"
    a 35t "tzw. typowy TIR".
    Jak da się określić co byłoby "przeciętne" to IMO określenie jest
    "dostateczne" :)

    >+ > "pole parkingowe oznaczone białą linią rozdzielającą"....
    >+ >
    >+ A jak biała linia jest między kołami, to co jest przedmiotem najmu? ;)

    ...dwa sąsiednie pola albo pole i nieruchomość przyległa !!
    Weź ty pod uwagę owe dwa mieszkania...

    >+ > Mam opory co do tego "zaskoczenia" :]
    >+ >
    >+ Uhm. Bo żeby płatne parkowanie na drogach publicznych było umową,
    >+ musiałbyś wprowadzić nową kategorię: umowy jednostronne.
    >+ Prosty przykład: w Postojowie Dolnym nie ma opłat za parkowanie.
    >+ Postawiłeś auto i wyjechałeś do rodziny (pociągiem). W tym czasie rada
    >+ Postojowa wprowadza opłaty, m.in. na ulicy, na której stoi Twoje auto.
    >+ Niestety, Ciebie one też obowiązują - chociaż dowiesz się o tym dopiero
    >+ jak wrócisz.

    Przyjmnięto... trochę to naciągane, bo do umowy z "wzorcem
    ogłaszanym publicznie" (powszechnie stosowane np. przez banki,
    które NIEKONIECZNIE posyłają wszystkim klientom wysokości opłat
    i odsetek - i całkiem niemało takich "zaskoczonych" np. opłatą
    za wydanie karty było) toto podobne.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)