    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Thu, 16 Dec 2010 23:04:34 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: moment powstania przychodu

    On Thu, 16 Dec 2010, Jagna W. wrote:

    > Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał w wiadomości

    > No właśnie nie, stąd zdziwienie, że tego nie można zrobić.

    A można na rondzie skręcić w lewo?
    Mam podesłać mój zwyczajowy link w tym temacie?
    A co mi tam:
    http://www.youtube.com/watch?v=qL4UrpU8Egk

    Trochę ryzykowne po prawdzie...

    > Ale przecież nie w momencie jej wystawienia.

    Nie czytałaś w prasie opisu przypadku, jak to US się przyczepił do
    wystawiania faktur kilka *MINUT* przed wydaniem towaru :P

    Wyglądało to tak, że hurtownia wydawała "fakturę do wydania" (magazyn
    na jej podstawie wydawał towar, zresztą nie jest to taka rzadka
    praktyka żeby była jasność).
    Hurtownia na swoje nieszczęście zarówno na fakturze jak i dokumencie
    wydania z magazynu drukowała godzinę i minuty...

    Źeby jasność była - przepis jest głupi, bo jak sprzedawca "wysyłkowy"
    chce wysłać f-rę *razem z towarem*, a sprzedaż następuje w momencie
    wydania towaru przewoźnikowi (tak!), to faktura jest "przedwczesna"...
    Podejrzewam, że *większość* kontrolerów będzie w różnych takich
    przypadkach udawała że nic nie widzi ;) (bo opór podatnika jest
    pewny a droga trudna i wysoce prawdopodobne, że prowadząca poprzez
    wyroki NSA do uznania że to przepis trzeba zmienić, więc z kary
    mogą być nici).

    > Przecież dokumentuje - sprzedaż towaru/usługi.

    Kiedy nie, bo faktura albo dokumentuje przedpłatę/zaliczkę (a to NIE
    ta faktura, bo treść inna) albo dokumentuje *wykonane* wydanie.

    BTW: zwróć uwagę, że VAT ma własną definicję "sprzedaży"!
    Cywilistom włos się jeży, jak obrywają na .prawo cytatem o "sprzedaży
    usługi", a do tego "sprzedaż w rozumieniu VAT" to NIE JEST "sprzedaż
    w rozumieniu prawa cywilnego".
    Dość dobrym przybliżeniem definicji VAT będzie "wydanie" albo
    "przeniesienie posiadania"! (ani zawarcie umowy, ani przeniesienie
    własności - z wyjątkiem przedmiotów ruchomych w których jest to
    jeden z warunków).

    > Czy bezdyskusyjnie musi to nastąpić_przed_wystawieniem faktury?

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,10,32,670,22
    927,20100918,faktury.html

    Słowa "dokonanie sprzedaży".
    Nie "zamiar". Nie "przygotowanie". Nie "prowadzenie".
    Dokonanie...
    A par. 3 jasno wskazuje, że to samo dotyczy przedpłat (muszą być
    *najpierw* otrzymane).

    pzdr, Gotfryd