  • Data: 2010-12-16 22:24:35
    Temat: Re: moment powstania przychodu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 16 Dec 2010, Jagna W. wrote:

    > "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał

    > A mówi Ci coś termin "towary w drodze"?

    Tak.
    Zostały "wydane", a tym samym został spełniowy VATowo zdefiniowany
    stan "przejścia w inne władanie". Były właściciel już nie jest ich
    posiadaczem, a w istotnej większości przypadków (o ile umowa wyraźnie
    nie stanowi inaczej) rownież nie jest obciążony "problemami"
    z transportem (co prowadzi do dziwoląga, jeśli to wydawca towaru
    zawarł umowę przewozu, ale co ja na to poradzę).

    > Bo ja księgową nie jestem, ale mimo
    > wszystko nie widzę (i prawo również) żadnych nieprawidłowości w sytuacji, gdy
    > faktura przychodzi wcześniej niż towar.

    Ja RÓWNIEŻ nie widzę problemu!
    Ta faktu nie ma prawa być WYSTAWIONA przed WYDANIEM towaru!

    To, kiedy odbiorca *otrzyma* (zarówno towar jak i fakturę), jest co
    najwyżej powodem rozważań po stronie klienta, sprzedawcy już nie
    dotyczy (z dokładnością do zapisu "zapłata należy się po otrzymaniu
    prawidłowej fakturze", o ile taki jest w umowie :))

    > http://www.e-podatnik.pl/artykul/doradca_podatnika/4
    43/Ewidencja_ksiegowa_materialow_w_drodze.html
    > Zgodnie z tym, co mówisz, to w takiej sytuacji należałoby nie przyznawać się
    > do otrzymanej faktury

    Ależ nie!
    Skoro kryterium to WYDANIE towaru....

    > To udowodnij jednoznacznie, że faktura, którą firma wystawiała dwa dni przed
    > sprzedażą nie dokumentowała tej sprzedaży.
    > Powodzenia :)

    No i na tym opiera się bezkarność takiego postępowania: braku dowodów.
    CHYBA, że skarbówka przyjdzie i przypadkiem stwierdzi, że faktura
    dla klienta jest "w drodze" a towar nadal w magazynie.

    > Poruszasz problem tylko i wyłącznie z punktu widzenia teorii i tu jak
    > najbardziej masz rację. Ale praktyka często wygląda inaczej

    Ależ to wiemy i trzeba się zgodzić :)

    > Skoro firma wie, że towar zostanie wydany dopiero
    > jutro, ale klient koniecznie chce mieć fakturę jeszcze dzisiaj, to się mu ją
    > wystawia

    ...i nie ma problemu.
    Dopóki nie przydarzy się albo złośliwie trafiająca w stosowne prawo
    Murphyego kontrola (*akurat* potknie się o *ten* towar, mając
    wczorajszą f-rę w ręku) albo pożar nie obejmujący księgowości
    lecz magazyny :]

    pzdr, Gotfryd