eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem! › Re: KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
    From: tomek <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
    Date: Fri, 16 Sep 2011 00:19:24 +0200

    On 12.09.2011 20:35, tomek wrote:
    > On 12.09.2011 18:51, Stephen ÓM wrote:
    >
    > FVAT wewnętrzna jest tylko do VATu, do KPiR jej nie wpisujesz.

    > Później jeszcze o tym napiszę bo ten post już jest i tak kolumbryniasty :-)

    Sądząc w nowszego postu już chyba to doczytałeś, ale skoro obiecałem to
    uzupełnię (przy czym to jest tylko moje rozumienie tematu a nie
    interpretacja ogólna MinFin-a :-)).

    Faktura wewnętrzna wynika z art. 106 ust. 7 uptu:

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,670,55
    454,20110901,faktury

    "7. W przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2,
    wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której
    podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego
    podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za
    dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę
    dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są
    wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji
    i innych dopłat o podobnym charakterze."

    Co prawda jesteś zwolniony podmiotowo, ale nie dotyczy to importu usług
    (art. 113 ust. 13 uptu):

    "13. Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do
    importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla
    których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich
    usługobiorca, oraz podatników: (...)"

    Czyli odnośnie importu usług jesteś podatnikiem niezwolnionym -
    "normalnym", więc i fakturę wewnętrzną musisz wystawić.

    Co prawda faktury VAT wystawiąją tylko zarejestrowani podatnicy czynni:

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,1626,5
    1600,20110401,szczegolowe-zasady-wystawiania-faktur-
    dane-ktore-powinny.html

    § 4. 1. Zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający
    numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami
    "FAKTURA VAT".

    Ale do faktur wewnętrznych jest osobny przepis, który ma zakres
    przedmiotowy a nie podmiotowy:

    § 24. 1. Przepisy § 5, 9-14, 16, 17, 21 i 22 stosuje się odpowiednio do
    faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z tym że w
    przypadku: (...)

    (Do kompletu: faktur wewnętrznych nie księgujesz w KPiR bo one służą
    tylko do naliczania VATu - w KPiR księgujesz dokumenty źródłowe
    (faktury) na podstawie których wystawiasz faktury wewnętrzne.)

    Jako podatnik VAT zwolniony podmiotowo musisz prowadzić ewidencję
    uproszczoną:

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,670,55
    509,20110901,ewidencje.html

    "Art. 109. 1. Podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust.
    1 i 9 są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie
    później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym."

    Ale jako importer usług jesteś w tym zakresie podatnikiem "pełną gębą",
    więc powienieś też prowadzić ewidencję tego importu usług - na podstawie
    faktur wewnętrznych:

    "3. Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności
    zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych
    od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić
    ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do
    określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku
    należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego
    oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi
    z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia
    deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15,
    art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do
    prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej."

    Jak widzisz ewidencja "pełna" ma zawierać dane niezbędne do wypełnienia
    deklaracji podatkowej, w Twoim przypadku VAT-9M - więc musisz sobie ją
    odpowiednio zorganizować.

    BTW tutaj nie jestem pewien, ale ostatnio zmienił się chyba termin
    składania VAT-9M:

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,670,55
    508,20110901,deklaracje.html

    "Art. 99. ust. 9. W przypadku gdy podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1
    pkt 4, 5, 7 i 8 nie mają obowiązku składania deklaracji podatkowej, o
    którym mowa w ust. 1-3 lub 8, deklarację podatkową składa się w terminie
    do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał
    obowiązek podatkowy."

    - było bodajże 14 dni od momentu powstania obowiązku podatkowego, który
    z kolei powstaje zgodnie z art. 19:

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,670,55
    572,20110901,obowiazek-podatkowy.html

    "19. Przepisy ust. 1, 4, 5, 11, ust. 13 pkt 1 lit. b i c, pkt 2, 4 i 7-9
    oraz ust. 14-16 stosuje się odpowiednio do importu usług, z
    zastrzeżeniem ust. 19a i 19b.

    19a. W przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących
    import usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usług, z
    tym że:

    1) usługi, dla których, w związku z ich świadczeniem, ustalane są
    następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za
    wykonane z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te rozliczenia
    lub płatności, do momentu zakończenia świadczenia tych usług;
    2) usługi świadczone w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla
    których, w związku z ich świadczeniem, w danym roku nie upływają terminy
    rozliczeń lub płatności, uznaje się za wykonane z upływem każdego roku
    podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tych usług.

    19b. Do usług, o których mowa w ust. 19a, przepis ust. 11 stosuje się
    odpowiednio."

    Tomek