eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem! › Re: KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
  • Data: 2011-09-16 20:22:00
    Temat: Re: KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
    Od: tomek <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 16.09.2011 21:11, Stephen ÓM wrote:

    > No teraz jasne. Wiedziałem, że ten wzór był za skomplikowany, ale tak
    > męczony byłem że nie zauważyłem, że w nim jest i +R*Ka i -R*Ka i w
    > końcu uprości się na Twoją wersję: Z-I.Kb (I=R-O)

    W tym konkretnym przypadku się to uprości, ale jeśli na konto wpłynie Ci
    5 przelewów za faktury potem z części zrobisz lokatę etc. to sięganie
    wstecz to masa niepotrzebnej pracy - a wystarczy tylko dla danej
    złotówki patrzeć tylko na jej ostatnią "wycenę" w łańcuszku różnic
    kursowych.

    > Hmm, chyba rozumiem (muszę powiedzieć, że trudno jest rozważać sens i
    > prawo będąc w obcym kraju. Umiem jak znaleźć kompromis pomiędzy prawem
    > a rozsądkiem w moim kraju, ale parametry tu są trochę inne, i nie ufam
    > się :).

    Trochę zamieszałem - od konretnego kontrolera zależy czy będzie robił
    problemy czy nie, ale w praktyce ciężko mi sobie wyobrazić że mogą być z
    tego jakieś problemy. Jedyne co może się wg mnie stać to to że kontroler
    zakwestionuje zapisy w księdze i nie uzna jej za dowód w postępowaniu,
    ale to jest na tyle gruba sprawa że nie widzę tego że w błahej sprawie
    ktoś to zrobi.
    No ale wykluczyć też się nie da :)

    > W programu do księgowości trochę niedogodny jest tak robić, bo trzeba
    > byłoby wprowadzić nowego podwójnego kontrahenta (prawdziwego klienta
    > plus PayPal) do kartoteki kontrahentów, i poza tym, chyba nie będzie
    > miejsca ma wydruk KPiR. Więc wpiszę tylko jednego - PayPala. Będę miał
    > w każdym razie w opis zdarzenia, że to różnica kursowa do rachunku X,
    > i na tej pozycji można odczytać nazwę klienta. Jednak wpisując tylko
    > nazwę klienta, nie byłoby możliwy dowiedzieć sie (na podstawie
    > informacji w KPiR), że chodzi o PayPal.

    IMHO jak zrobisz tak będzie dobrze - jeśli kwoty się zgadzają i masz
    dowody księgowe to reszta jest w zasadzie dekoracją.
    Ja prowadzę KPiR w arkuszu kalkulacyjnym więc mogę wpisać cokolwiek.

    > Małe techniczne pytanie na inny temat: Jest takie pole w księdzy,
    > 'numer dowodu księgowego', gdzie wpisuję np. numer rachunku
    > (wystawionego, więc z własną numeracją, bądz otrzymanego, więc z cudzą
    > numeracją). Do tych wyciągów z PayPal mogę po prostu wymyślić system
    > numeracji? Np. Bank/001, Bank/002 itp (albo MZQX/0000001, MZQX/
    > 0000002...:), pisząc takie cyfry gdzieś na wydruku? Czy są jakieś
    > obowiązujące zasady?

    Każda operacja PayPal ma swój indywidualny numer i wg mnie to jest ten
    numer dowodu księgowego.

    > To teraz dla tych 4 operacji, mój księga wygląda tak:
    > (...)
    >
    > Czy mam tu sensowne kolumny?

    IMHO tak.

    > Różne są porady w internecie dotyczące

    W internecie nie ma porad (w sensie: porad prawnych), są tylko lepszej
    lub gorszej jakości artykuły :-)

    > kolumny do różnic kursowych. Niektóre źródła mówią o wpisaniu ujemnych
    > kwot jako przychody, ale tego nie lubią. Najczęsciej czytam, że ujemne
    > różnice kursowe pisze się jako pozostały koszt (kol.13), i dodatnie
    > jako pozostały przychód (kol.7), i tak robię.

    Do 31/12/2006 różnice przychodowe wpisywało się do kol. 7 na plus lub
    minus, tak samo kosztowe - do kol. 13.
    Od 1/1/2007 różnice ujemne (nieważne czy przychodowe czy kosztowe)
    wpisuje się do kol. 13, a dodatnie do kol. 8.

    Zobacz. art. 24c updof:

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisyno,700,43644,0,
    0,20100331,2,0.html

    UWAGA: Od 1/1/2012 zmienia się ust. 4:

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisyno,700,55608,0,
    0,20120101,2,0.html

    > Tylko do tej pory zawsze miałem dokładnie jeden dokument do każdego
    > wpisu w księdzy, więc zastanawiam się jak to robić. Więc proponuję coś
    > takiego:
    >
    > (...)
    >
    > Róznica jest tylko, że mam Bank/0001 jako numer dodowu księgowego w
    > przypadku każdy z 3 paypalowskich transakcji. Jednak na tym jedynym
    > wydruku, piszę i "Bank/0001" i "KPiR Lp. 101, 102, i 103". Dobrze?

    Ja tak robię, więc dobrze ;)

    Tomek