eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem! › Re: KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
  • Data: 2011-09-29 19:31:12
    Temat: Re: KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
    Od: Stephen ÓM <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Witam!

    Byłem na urlopie, dlatego było mała przerwa w moim strumienie
    pytań :).

    > Ano. Z praktyki to powiem Ci że za bardzo przejmujesz się formalnymi
    > aspektami wypełniania KPiR - dużo ważniejsza jest prawidłowość kwot.

    A jasne. Jestem jednak prostym i uczciwym człowiekiem, i wszystko
    oprócz kwartalnego przelewu na US wydaje mi się na zbędną
    formalność :) :).

    Chyba teraz rozumiem co mam robić z KPiR. Mam jednak parę pytań
    odnośnie do Twojej wcześniejszej odpowiedź na temat faktur
    wewnętrznych....

    Więc, podsumując...

    > Faktura wewnętrzna wynika z art. 106 ust. 7 uptu:
    > Co prawda jesteś zwolniony podmiotowo, ale nie dotyczy to importu usług
    > (art. 113 ust. 13 uptu):
    > Czyli odnośnie importu usług jesteś podatnikiem niezwolnionym -
    > "normalnym", więc i fakturę wewnętrzną musisz wystawić.
    > Co prawda faktury VAT wystawiąją tylko zarejestrowani podatnicy czynni:
    > Ale do faktur wewnętrznych jest osobny przepis, który ma zakres
    > przedmiotowy a nie podmiotowy:

    Piękny vademecum.

    Ja zazwyczaj importuję 2 usługi:

    1. Płacę za reklamy internetowe, faktura pokazuje kwota w PLN, VAT na
    fakturze nie ma, ale usługa sama podlega VAT. Więc odprowadzę go i
    dodaję kwotę do sumy 'podstawy opodatkowania: import usług' w
    formularzy VAT-9M, i też wpisuję do FW.

    2. Też mam te prowizje PayPala. To jest usługa finansowa i zwolniona z
    VAT, więc nie ma wpływu na treść VAT-9M. Ale powinno się pojawiać na
    FW. Wydruki z paypala mają kwoty w EUR albo GBP, ale na tych wydruki
    (które zostaną wpisane do KPiR), piszę że to jest tyle PLN wg.
    odpowiedniego (=poprzedniego) kursu NBP.

    Na pierwszy rzut oko na art. 106 ust 7 uptu ("za dany okres
    rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te
    czynności dokonane w tym okresie"), wydaję mi się, że mogę na końcu
    miesięcy wystawiać FW dla wszystkich import usług z tego miesiącu .
    Ale czy dobrze rozumiem? Czy raczej wystawiać jedną FW na m-c na
    każdego kontrahenta, czyli w moim przypadkiem 2: jedną na reklamy,
    jedną na paypal?

    Ale jeśli jedna FW może być na PP na cały miesiąc, mogę po prostu
    wpisać w FW te przewalutowane kwoty, które napisałem na wydrukach, bez
    wspomnienia oryginalnej kwoty walutowej? Czy fakt, że przyrządzam FW
    później (na końcu m-c) znaczy, że muszę robić dalsze łamańce walutowe?

    > Jako podatnik VAT zwolniony podmiotowo musisz prowadzić ewidencję
    > uproszczoną:

    No. Nigdy nie myślałem o tym, bo oprogramowanie automatycznie wpisuje
    każdy zaksięgowany rachunek do tej ewidencji. Ale teraz zastanawiam
    się: kiedy muszę go wydrukować? KPiR na dany miesiąc drukuję na końcu
    m-c, ale rzecz jasna też siedzi na kompie w ciągu miesiąca. Czy
    ewidencja uproszczona (która dotyczy raczej całego roku, a nie
    miesiąca) też powinna być wydrukowana na końcu m-c, czy tylko na końcu
    roku albo ewentualnie podczas kontroli?

    > Ale jako importer usług jesteś w tym zakresie podatnikiem "pełną gębą",
    > więc powienieś też prowadzić ewidencję tego importu usług - na podstawie
    > faktur wewnętrznych:
    > Jak widzisz ewidencja "pełna" ma zawierać dane niezbędne do wypełnienia
    > deklaracji podatkowej, w Twoim przypadku VAT-9M - więc musisz sobie ją
    > odpowiednio zorganizować.

    No no, ma jakiś sens :-).

    Ta ewidencja pełna - jest właśnie zestawieniem FW na dany miesiąc? Czy
    trzeba powielać te dane gdzieś indziej pod tytułem 'ewidencja importu
    usług'?

    > BTW tutaj nie jestem pewien, ale ostatnio zmienił się chyba termin
    > składania VAT-9M:
    > - było bodajże 14 dni od momentu powstania obowiązku podatkowego, który
    > z kolei powstaje zgodnie z art. 19:

    No, na pewno jest teraz do 25, więc teraz bardziej dogodny bo tylko
    raz na miesiąc, a nie raz na obowiązek podatkowy. Przypuszczam, że
    jest dzięki temu, że VAT-9M zastąpił VAT-9.

    Jak zwykle, dziękuje za info.

    Pozdrawiam,
    S.