eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem! › Re: KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
  • Data: 2011-10-01 13:39:54
    Temat: Re: KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
    Od: tomek <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 29.09.2011 21:31, Stephen ÓM wrote:

    > Piękny vademecum.
    >
    > Ja zazwyczaj importuję 2 usługi:
    >
    > 1. Płacę za reklamy internetowe, faktura pokazuje kwota w PLN, VAT na
    > fakturze nie ma, ale usługa sama podlega VAT. Więc odprowadzę go i
    > dodaję kwotę do sumy 'podstawy opodatkowania: import usług' w
    > formularzy VAT-9M, i też wpisuję do FW.

    + 'w tym nabycie od ...' (p. 22 i 23 VAT-9M) jeśli sprzedawca jest
    podatnikiem VAT w UE.

    > 2. Też mam te prowizje PayPala. To jest usługa finansowa i zwolniona z
    > VAT, więc nie ma wpływu na treść VAT-9M.

    Ma wpływ - powinny się te prowizje znaleźć w poz. 20 i 22 VAT-9M.
    Skoro importujesz usługi, choćby zwolnione, to wpisujesz je na FVAT
    wewnętrznej, ta z kolei faktura jest podstawą do ich obligatoryjnego
    ujęcia w ewidencji, a ewidencja służy do sporządzenia deklaracji.

    > Na pierwszy rzut oko na art. 106 ust 7 uptu ("za dany okres
    > rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te
    > czynności dokonane w tym okresie"), wydaję mi się, że mogę na końcu
    > miesięcy wystawiać FW dla wszystkich import usług z tego miesiącu .

    IMO zgadza się.

    > Ale czy dobrze rozumiem? Czy raczej wystawiać jedną FW na m-c na
    > każdego kontrahenta, czyli w moim przypadkiem 2: jedną na reklamy,
    > jedną na paypal?

    Albo jedna faktura za cały okres (IMVHO miesiąc w Twoim przypadku, skoro
    VAT-9M składa się teraz za dany miesiąc, dla VAT-9 IMVHO nie było takiej
    możliwości), albo jedna faktura dla jednej operacji (ew. korzystając z
    możliwości wystawiania faktur w ciągu 7. dni - 4 faktury wewnętrzne
    miesięcznie, zbiorczo dla konkretnych tygodni.)

    > Ale jeśli jedna FW może być na PP na cały miesiąc, mogę po prostu
    > wpisać w FW te przewalutowane kwoty, które napisałem na wydrukach, bez
    > wspomnienia oryginalnej kwoty walutowej? Czy fakt, że przyrządzam FW
    > później (na końcu m-c) znaczy, że muszę robić dalsze łamańce walutowe?

    W VAT nie ma różnic kursowych, kwoty przelicza się wg. przepiu który
    jest gdzieś w oklicach art. 31-33 uptu (chyba 31a ale nie chce mi się
    teraz sprawdzać, sorry :)).

    > No. Nigdy nie myślałem o tym, bo oprogramowanie automatycznie wpisuje
    > każdy zaksięgowany rachunek do tej ewidencji. Ale teraz zastanawiam
    > się: kiedy muszę go wydrukować? KPiR na dany miesiąc drukuję na końcu
    > m-c, ale rzecz jasna też siedzi na kompie w ciągu miesiąca. Czy
    > ewidencja uproszczona (która dotyczy raczej całego roku, a nie
    > miesiąca) też powinna być wydrukowana na końcu m-c, czy tylko na końcu
    > roku albo ewentualnie podczas kontroli?

    Przepisy nic na ten temat nie mówią, ja kiedyś ją prowadziłem ręcznie,
    dla całego roku. Jeśli robisz to na komputerze to IMVHO wystarczy
    wydrukować po zakończeniu roku - bo limit zwolnienia podmiotowego jest
    roczny - ale tutaj to już zgadywanka jest.
    Przy czym usług dla podmiotów zagranicznych, do których to usług stosuje
    się art. 28 uptu, nie wchodzą do limitu zwolnienia podmiotowego (a
    przynajmniej przed 2010r. tak było) - co nie znaczy że nie powinny być
    ewidencjonowane etc. etc. Typowy polski galimatias.

    > Ta ewidencja pełna - jest właśnie zestawieniem FW na dany miesiąc? Czy
    > trzeba powielać te dane gdzieś indziej pod tytułem 'ewidencja importu
    > usług'?

    Tytuł nie ma znaczenia, jeśli masz zestawienie faktur dla importu usług,
    zawiera dane z art. 10.3 uptu i da się na jego podstawie wypełnić VAT-9M
    to IMO jest ok.

    Tomek