eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem! › Re: KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
  • Data: 2011-09-15 22:00:47
    Temat: Re: KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
    Od: tomek <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 15.09.2011 23:09, Stephen ÓM wrote:

    > Parę uproszczeń:
    >
    > * Rachunek wystawiony i usługa wykonana w jednym dniu - dzień 'A'.
    > Kurs NBP istotny na ten dniu (właśnie kurs z poprzedniego dnia) jest
    > 4,3139, i we wzorach też będę oznaczył kurs ten przez 'Ka'
    >
    > * Klient płaci, PayPal bierze opłata, i reszta przewalutowana na PLN w
    > drugim dniu - dzień 'B'. Kurs NBP stostwany na tym dniu (z
    > poprzedniego dnia) jest Kb=4,3346

    Ok, przy czym samej poprawności obliczeń nie będę sprawdzał, tylko
    metodologię

    > 1.
    > Operacja: W dniu A wystawię rachunek na EUR 80 (nazywamy tą kwota R,
    > czyli R=EUR80).
    > Na podstawie: rachunku
    > W księdzy wpisuję: przychód 80*4,3139 = 345,11 zł., czyli R*Ka

    Tak

    > 2.
    > Operacja: W dniu B, klient płaci 80 EUR na konto PayPal.
    > Na podstawie: wydruk z PayPala (na którym istotna informacja jest
    > wyskość i data uznania konta)

    OT: Ta data powinna być wg polskiej strefy czasowej (chyba do
    ustawienia, bo na moich wydrukach zdaje się miałem dopisek CET/CEST),
    chociaż pewnie i tak żaden kontroler się nie zorientuje że to np. PST :-)

    > W księdzy wpisuję: przychód 80*(4,3346-4,3139) = 1.66 zł, czyli R*(Kb-
    > Ka).

    Tak, z małą poprawką:

    Formalnie to powinno być: 80*4,3346 - 345,11 = 1,66zł,
    gdyż liczysz różnicę między kwotą "z dzisiaj" a kwotą "z wtedy" - i tą
    wcześniejszą kwotę już znasz.
    Dowodu matematycznego nie przedstawię ale chyba może tu wyjść różnica
    grosza między oboma sposobami.
    (No i jeśli np. klient zapłaci w innej walucie niż powinien, to kursów
    różnych walut od siebie nie odejmiesz - a kwoty "wynikowe" jak najbardziej)

    > (Nie będę powtarzał, że jeśli przychód jest ujemne, stanowi koszt.)

    Tak, ale... to nie jest przychód, a różnica kursowa od przychodu.
    Przychód z definicji nie może być kosztem :-)

    > 3.
    > Operacja: W dniu B, PayPal bierze opłata O=EUR3,47
    > Na podstawie: wydruk z PayPala (na którym istotna informacja jest
    > wysokość i daty opłaty)
    > W księdzy wpisuję: koszt 3,47*4,3346 = 15,04 zł, czyli O*Kb

    Tak

    > 4.
    > Operacja: W dniu B, środki mi pozostające zostają zmienione na PLN
    > według kurs oferowany przez PayPala w tym momencie: EUR80-EUR3,47 =
    > EUR 76,53 na 322,89 zł (nazywamy to Z, czyli Z=322,89 zł).
    > Na podstawie: wydruk z PayPala (na którym istotna inforacja jest że
    > przewalutowano tyle EUR na tyle zł. w pewnym dniu)
    > W księdzy wpisuję: przychód 322,89-(345,11+1,66-15,04) = -8,84 (koszt
    > 8,84 zł.), czyli Z-(R*Ka+R(Kb-Ka)-O*Kb), czyli Z minus suma kroków
    > 1-3.

    Chyba dobry wzór (na pierwszy rzut oka), ale niepotrznie to skomplikowałeś.
    Masz EUR 76,53 które - poprzez różnicę kursową z pkt. 1 - już
    "wyceniłeś" po aktualnym kursie NBP z dnia B (4,3346).

    Teraz z tych EUR 76,53 robi się 322,89zł, więc twoja różnica to:

    322,89 - 76,53*4,3346 = 322,89 - 331,73 = -8,84 zł

    > (Na kroki 2, 3, 4 można wydrukować tą samą stronę z PayPala trzy razy,
    > bo wszystkie szczegóły z całej grupy związanych transakcji pojawią się
    > na tej stronie)

    Można trzy razy, można raz - jak Ci wygodniej.
    No i na tych wydrukach umieść powyższe obliczenia z opisem, żeby było
    jasne co idzie do KPiR.

    > Poza tym, koszt uniesiony w kroku 2 (opłata PayPala) stanowi import
    > usługi zwolnionej z VATu, którą dokumentuję fakturą wewnętrzną, co nie
    > jest wpisana w księdzy.

    Tak, nie zapomnij o adnotacji na fakturze z podstawą prawną zastosowania
    stawki zw.

    > Wygląda mniej więcej sensowne??

    Tak :)

    > Notabene, gdyby PayPal pobrał te 5 EUR dzień później (czyli 7/09), to
    > wtedy musiałbyś jeszcze przeliczyć dla tych 5EUR różnicę kursową
    > pomiędzy 6/09 a 7/09 - jeśli tego nie "widzisz" to chętnie wyjaśnię
    > na
    > konkretnych liczbach.
    >
    > No widzę. Będę błagał klientom, żeby nie wysłać mi pieniędzy około
    > pólnocy :). Ale - skoro są w różnych krajach - może powinienem im
    > poprosić, żeby nie płacą mi jak zegar pokazuje 29 albo 59 minut :).

    :-)

    > To w praktyce nieznając kto będzie kontrolerem - nie można.

    Nie tak - nie ma za bardzo jak ukarać za takie coś, bo nawet jeśli to
    uznać za wykroczenie skarbowe to one się przedawniaja po roku.
    Do tego wadliwa księga nadal stanowi dowód księgowy, jeśli wady nie mają
    znaczenia dla sprawy, a tutaj ciężko mi sobie wyobrazić że mogły by mieć.

    > Horror! Miesięczne zobowiązkowe kontrole. Niedobrze na nerwy.

    :-) Nie wiem czy to się miesięcznie stemplowało. W każdym razie 1989 to
    sam koniec komuny więc i metody socjalistyczne. A jureq wpomniał o
    latach 50. więc tym bardziej.

    > Ha ha, przypomina mi o ulubionym powiedzeniu: "no good deed goes
    > unpunished", czyli żaden dobry uczynek unika kary :).

    :)

    > W każdym razie, bardzo dziękuję za wymianę doświadczeń :)

    Nie ma sprawy

    Tomek