    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Jak się płaci CIT ?
    Date: Tue, 4 Jun 2024 14:52:34 +0200
    <v3knso$3ut3d$1@dont-email.me>
    <14q6rgef38rpf$.qc2un11urvul.dlg@40tude.net>
    <v3l8r3$1q6c$1@dont-email.me>
    <15r9vl7shvw59$.vu2q3e6vrejs.dlg@40tude.net>
    <v3ln58$3slb$1@dont-email.me>

    On Tue, 4 Jun 2024 02:29:27 +0200, Kviat wrote:

    > No właśnie. Czyli również o półproduktach/produktach.
    > Co w tym niezrozumiałego?

    > Może żeby na podzbiorze pokazać przykład?

    Moze tak, a moze nie. Moze to co pokazali na przykładzie się tyczy
    tylko towarów handlowych i materiałów.

    Pozwolę sobie trochę zmienic kolejność dla jasności.

    > Skup się.
    > "Najpierw pisali o rzeczowych aktywach obrotowych"

    Czyli trzeba wiedzieć co ważniejsze.
    Czyli trzeba szukać innej strony :-)

    > Mylisz się. Najprawdopodobniej.
    > Pojęcia nie mam, co masz na myśli pisząc "cena".
    >
    > Zakup deski - 2 zł
    > Zakup gwoździa - 1 zł
    > ======================
    > Razem materiały - 3 zł
    >
    > W magazynie (na koncie księgowym materiałów) masz wartość = 3 zł
    >
    > Wbijasz gwóźdź w deskę, tworzysz półprodukt "gwóźdź w desce": 2 zł +1 zł
    > = 3 zł
    >
    > Magazyn materiałów: (minus) 3 zł
    > Magazyn półproduktów: (plus) 3 zł
    >
    > Co tu jest niezrozumiałego?

    Wbicie 50gr. Amortyzacja młotka 1gr. Razem 3.51.
    I to nazywasz ceną zakupu deski z gwoździem?

    A w dodatku połowa gwoździ się pogięła przy wbijaniu i trafiła na
    złom. To razem 5.51. Ale czy na pewno ?

    > Nie, nie składają się. Skąd taki pomysł w ogóle?
    > Przecież sam cytowałeś:
    > "koszta bezpośrednio związane z produkcją są kosztami w miesiącu
    > sprzedania produktów. Niebezpośrednio związane - w miesiącu powstania".

    No to chyba płace robotników którzy to coś wyprodukowali należą do
    kosztów bezpośrednich? Tudzież amortyzacja maszyn na których
    wyprodukowano?

    Oczywiscie często będzie tak, ze robotnicy i maszyny wyprodukowały
    wiele róznych produktów.
    Albo maszyna stała, bo nie było na nią zlecen, a robotnik był na
    urlopie.

    > Nie rozumiem.
    >
    > Jakich nadmiarowych produktów?
    > "gwóźdź w desce" składa się z gwoździa i deski.
    > Gdzie ty tu widzisz jakieś nadmiarowe produkty?

    Materiały, nie produkty.

    > Krzywe gwoździe dokładasz do kompletu? Czy o co ci chodzi?

    Tak. Tylko ... zużyte do produkcji zostały.

    > To wtedy będziesz miał inny produkt "gwóźdź w desce z trzema krzywymi
    > gwoździami".

    No własnie nie. Trafiły do kosza ze złomem.
    Ale wliczam w koszty, czy nie?

    Moge też oddać na magazyn, a potem przeszacować ważność, bo pogięte
    gwoździe nic nie warte :-)
    Tylko wyjdzie, ze od leżenia się pogięły, ale moze to lepiej :-)

    > Co to znaczy składają się z "zużytych na skutek błędów produkcji"?
    > Skoro już raz zostały zużyte (na skutek błędów produkcji), to jak je
    > chcesz zużyć drugi raz w produkcie gotowym?
    >
    > Albo będziesz pisał jaśniej, albo ta dyskusja nie mam sensu, bo
    > przestaje mnie to bawić.

    Albo po prostu się na produkcji nie znasz, i nie wiesz jak się zwykle
    rozlicza pogięte gwoździe :-P

    A przeciez juz dawno dawałem przykład - beton wylano, źle, potem
    trzeba było go skuc, i wylac ponownie.
    IMHO - to samo, co te gwoździe.

    > "koszta bezpośrednio związane z produkcją są kosztami w miesiącu
    > sprzedania produktów. Niebezpośrednio związane - w miesiącu powstania".

    No i tak zrozumiałem, ze to niebezpośredni koszt.

> [...]
    > Wbijasz drugi gwóźdź w drugą deskę.
    > magazyn materiałów (minus 6 zł) <-> magazyn produktów (plus) 6 zł
    > Ogrzewanie hali produkcyjnej: 5 zł
    > Kasa (minus) 5 zł
    > Kasa: 89 zł
    > Nic nie sprzedałeś.
    > Stan na koniec stycznia:
    > Kasa: 89 zł
    > magazyn materiałów: 0 zł
    > magazyn produktów: 6 zł
    > 89 + 6 = 95 zł (cały twój majątek)
    > Przychód: 0 zł
    > Koszt: 5 zł
    > Dochód do opodatkowania: przychód 0 zł - koszt 5 zł = (minus) 5 zł STRATA!

    No OK, przykład prosty, ogrzewanie to koszt niebezpośredni.

    A gdzie moja pensja prezesa-stolarza jednoczenie?
    5 zl sobie wypłaciłem za stolarkę, za 1/3000 etatu, czy tam akord.

> [...]
    > Kasa: 84 zł
    >
    > Marzec
    > Sprzedałeś jeden produkt za 20 zł
    > Kasa (plus) 20 zł <-> magazyn produktów (minus) 3 zł
    > Kasa: 104 zł
    > magazyn produktów: 3 zł
    > Ogrzewanie hali produkcyjnej: 5 zł
    > Kasa: 99 zł
    > Stan koniec marca.
    > Kasa: 99 zł
    > magazyn produktów: 3 zł
    > 99 + 3 = 102 zł (cały twój majątek)
    > Przychód: 20 zł
    > Koszt: styczeń 5 zł + luty 5 zł + marzec 5 zł + koszt sprzedanego

    No widzisz - i gdzies po drodze materiały nam się zamieniły w
    produkty.

    Ale teraz
    " koszta bezpośrednio związane z produkcją są kosztami w miesiącu
    sprzedania produktów."

    No to czy ja tu mogę wpisać koszt wyrobów gotowych, zamiast kosztu
    zuzytych dla ich produkcji materiałów?
    Niby tyle samo, ale nie to samo :-)

    No chyba, że wyroby gotowe to są własnie "koszta bezpośrednio związane
    z produkcją" :-)

    A gdyby mi się gwóźdź zgiął, i na smietnik trafił, to jak i kiedy to
    zaksięgować? To w styczniu było.
    Protokół zniszczenia zrobic, powiększy stratę w styczniu, bez
    wiekszego wpływu na podatek, bo i tak była strata?

    > Dochód do opodatkowania: przychód 20 zł - koszt 18 zł = (plus) 2 zł
    > DOCHÓD!
    > Podatek: 2 zł dochodu x 20% (dla uproszczenia) = 0,40 zł (zaliczka na
    > podatek do zapłacenia za marzec)
    > Kasa: 99,00 - 0,40 = 98,60 zł
    >
    > Kwiecień
    > Sprzedałeś drugi produkt za 25 zł (inflacja, podrożało)
    > Kasa (plus) 25 zł <-> magazyn materiałów (minus) 3 zł

    Magazyn materiałów, czy magazyn wyrobów gotowych?
    Magazyn materiałów od końca stycznia ma stan i wartość 0, to głupio od
    niego odjąc 3 zl :-)

    > Kasa: 123,60 zł
    > magazyn materiałów: 0 zł
    > Ogrzewanie hali produkcyjnej: 5 zł
    > Kasa: 118,60 zł
    > Stan koniec kwietnia.
    > magazyn materiałów: 0 zł
    > 118,60 + 0 = 118,60 zł (cały twój majątek)
    > Przychód: marzec 20 zł + kwiecień 25 zł = 45 zł
    > Koszt: styczeń 5 zł + luty 5 zł + marzec 5 zł + kwiecień 5 zł + koszt
    > produktu sprzedanego marzec 3 zł + koszt sprzedanego produktu kwiecień 3
    > zł =26 zł

    Czyli sumujemy narastająco?

    > Dochód do opodatkowania: przychód 45 zł - koszt 26 zł = (plus) 19 zł
    > DOCHÓD!
    > Podatek: 19 zł dochodu x 20% = 3,80 zł - 0,40zł z marca = 3,40 zł
    > (zaliczka na podatek do zapłacenia za kwiecień)
    > Kasa: 118,60 - 3,40 = 115,20 zł
    >
    > ITD.

    Zimny kwiecien - swięta były, nic nie robiłem. Ale hala grzana.
    Rozumiem ze przychod 45zl, koszty 31zl. Dochód 14zl. Podatek 2.80,
    ale nic do zwrotu, bo nie chcemy denerwować US? :-)

    A jak za cały rok wyjdzie mniej podatku, niż wpłaciłem zaliczek do
    listopada?

    Ale ale:
    -te zbite deseczki, wyrób gotowy, mam mieć na magazynie po cenie
    materiałów, czy dorzucic jakis średni koszt robocizny, amortyzacji
    młotka, koszta ogólnozakładowe (ogrzewanie) i przyjąc cenę ewidencyjną
    np 9 zl?

    I co wtedy z rozliczeniami w kolejnych miesiącach?

    J.