    From: "TEMPVS" <e...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Co o tym myślicie? Bardzo proszę o opinie.
    Date: Tue, 31 Aug 2004 18:13:47 +0200
    Sender: e...@o...pl@83.168.114.10

    Użytkownik "CzeslawEm." <n...@d...slp.peel> napisał w wiadomości
    news:slrncj938h.hi6.newsuser@pah156.warszawa.sdi.tpn
    et.pl...

    > Ze podatek liniowy jest sprawiedliwy. Od kazdego tyle samo.
    > Jeslio idziesz do sklepu kupic radio czy samochod to nie ustawiaja ci
    > ceny w zaleznosci od tego ile zarabiasz. Towar kosztuje np. stowe
    > niezaleznie ile masz w kieszeni.

    sprawiedliwy to bylby podatek poglowny, kazdy placi tyle samo, bez wzgledu
    czy ma z czego zaplacic czy nie
    np. kazdy placi na sluzbe zdrowia 100 zl miesiecznie, na policje - 5 zl
    miesiecznie, ma straz pozarna 6 zl, za sztukę :) psa, kota 2 zl miesiecznie
    etc...

    ale obok sprawiedliwosci istnieje solidarnosc

    > Cholernie latwo liczy sie kase w cudzej kieszeni. Nikt nie patrzy ile
    > kto zapieprza tylko liczy jaki tamten jest bogaty. A cale mnostwo
    > biednych nie ma ochoty ani kiwnac palcem zeby stac sie bogatszymi.

    a dzieki komu ci bogaci sa bogaci? czy nie dzieki biednym? ale mniejsza o to

    dla biednego 10 zl podatku ma wieksze znaczenie niz 100zl dla bogatego
    przyjmijmy hipotetycznie, ze i bogaci i biedni placa 50. % linearny podatek
    dochodowy, miesieczny dochod biednego to 2000, a bogatego 200000, po
    odliczeniu podatku zostaje im odpowiednio 1000 i 100000, z tych 1000 zl,
    biedny musi oplacic mieszkanie, prad, zapewnic sobie wyzywienie, , kupic
    jakiej lekarstwa w aptece, ogolnie wydaje te pieniadze na uslugi i artykuly
    pierwszej potrzeby, podobnie bogaty, zalozmy ze koszt tych uslug i potrzeb
    to 990 zl,
    biednemu zostaje 10 zl, bogatemu 99010
    za te pieniadze moga sobie kupic ubrania, pojsc do kina, wyremontowac dom,
    etc...

    marginalna strata bogatego jest mniejsza gdy placi wyzszy podatek niz
    biednego
    z tego powodu w pelni uzasadniony jest podatek progresywny stosowany w
    wiekszosci cywilizowanych krajow

    > I wyregulowac wszystko jak Szwedzi ktorym koniec koncow gorzej sie
    > powodzi niz Amerykanow w ich rabunkowej gospodarce.
    > czeslawATdemonDOTslpDOTpl

    to byla moja odpowiedz, na poprzedni post, w ktorym nie zaproponowano
    istnienia takiej granicy, ulgi roslyby nieograniczenie wraz ze zmiana
    pewnego parametru

    --
    TEMPVS