  • Data: 2004-08-31 22:03:45
    Temat: Re: Co o tym myślicie? Bardzo proszę o opinie.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 31 Aug 2004, TEMPVS wrote:

    >+ Użytkownik "CzeslawEm." <n...@d...slp.peel> napisał
    [...]
    >+ > Ze podatek liniowy jest sprawiedliwy. Od kazdego tyle samo.
    [...]
    >+ sprawiedliwy to bylby podatek poglowny, kazdy placi tyle samo, bez wzgledu
    >+ czy ma z czego zaplacic czy nie
    [...]
    >+ ale obok sprawiedliwosci istnieje solidarnosc

    Owszem. I "liniowy" zawiera sporą część z tegoż elementu :) - ma
    więcej, płaci więcej.
    A kwota wolna... (właśnie wprost, a nie tak jak teraz "kwota wolna")
    tym bardziej korygowałaby ów element.
    [...]
    >+ a dzieki komu ci bogaci sa bogaci? czy nie dzieki biednym?

    Dzięki NIEKTÓRYM biednym.
    I prawdą jest, że w aktualnym stanie świata rozziew dochodów jest
    nijak nie przystający do "wkładu w bogactwo".
    Tyle ża osobiście mam wątpliwości czy system podatkowy jest właściwym
    miejscem żeby TO zmienić - IMO nie...

    >+ dla biednego 10 zl podatku ma wieksze znaczenie niz 100zl dla bogatego

    Oczywiście. Dla jasności - jestem w stanie uznać że kwota wolna
    jest rozwiązaniem (w miarę) dobrym: jest to odwrotność podatku
    pogłównego właśnie :>
    Z możliwością zaliczenia owej "kwoty" od człowieka (czyli od dzieci
    również).
    [...]
    >+ pierwszej potrzeby, podobnie bogaty, zalozmy ze koszt tych uslug i potrzeb
    >+ to 990 zl,

    Dobrze wiesz że tak nie jest: mielibyśmy socjalistyczny "jeden towar
    dla wszystkich" (z zastrzeżeniem, że "za socjalizmu" dostawali go ci co
    mieli wielkie bogactwo: WOLNY CZAS do spędzenia w kolejce :>).
    BARDZO bogaci wyrzucają sporo pieniędzy na rzeczy zbędne :]

    >+ za te pieniadze moga sobie kupic ubrania, pojsc do kina, wyremontowac dom,
    >+ etc...

    Zgoda.

    >+ z tego powodu w pelni uzasadniony jest podatek progresywny stosowany
    >+ w wiekszosci cywilizowanych krajow

    Żeby pełnił rolę "wyrównywania" musi być tak wysoki, że powoduje
    to szkodliwe skutki gospodarcze (hAmeryka miała zdaje się taki okres,
    przedostatnio Szwedzi...).
    I jest pytanie o POZIOM skali: pierwszy próg w Niemczech zaczyna się
    AFAIK sporo nad naszym najwyższym :>
    W sumie... w sumie mamy postawiony na głowie (w zakresie dochodów
    osobistych :) acz nie tylko) świat - ale PODATKAMI tego nie naprawimy.
    Uważam iż za mało propagowany jest punkt widzenia nakazujący zastanowić
    się ile miała do powiedzenia kadra... (która to była firma ? już mi
    wyparowało :)) w zakresie ustalania czy postawić fabrykę w .pl czy
    na Słowacji. A może nie tyle "kadra" co przedsiębiorca ją zatrudniający
    swiadom iż kadra ma pewne oczekiwania płacowe.
    NETTO oczywiście.

    >+ to byla moja odpowiedz, na poprzedni post, w ktorym nie zaproponowano
    >+ istnienia takiej granicy, ulgi roslyby nieograniczenie wraz ze zmiana
    >+ pewnego parametru

    Przyznam że JEŚLI miałaby być... to dość trudno uzasadnić "obcinanie"
    ulgi przy jakiejś konkretnej ilości dzieci.
    Jeśli w rodzinie 5-osobowej 6-te dziecko może nosić "po starszych",
    to w 2-osobowej też może - niekoniecznie po swoich braciach; jeśli
    dobrze zrozumiałem twoje argumenta oczywiście :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)