  • Data: 2010-01-13 15:46:57
    Temat: Re: weksel, pożyczka, PCC
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 13 Jan 2010, mvoicem wrote:

    > Ale czy umowa sprzedaży wekslu - papieru wartościowego nie jest
    > opodatkowane 2% PCC? Przeczytałem sobie (pobieżnie) ustawę i nie widzę
    > żadnego zwolnienia.

    Czy przeczytałeś WŁAŚCIWĄ ustawe? ;)
    Bo zdaje się załapałeś się na objaw "syndromu trawniczka"[1], czyli
    traktowania prawa wybiórczo :D

    Zwolnienie wynika z umowy miedzynarodowej, podpisanej przez II RP,
    do której krajowym aktem wykonawczym jest dekret marszałka
    Piłsudzkiego[2] (ale w dekrecie już nic o zwolnieniu nie ma).
    Obrotu wekslami AFAIK nie wolno opodatkowywać (podobnie jak
    żądać w przepisie podpisywania f-r VAT :>) - traktowane są jak
    obrót pieniędzmi; wystawienie może być obłożone opłatą skarbową,
    ale z tego w .pl zrezygnowano, być może dlatego, że niosło spore
    ryzyko dla "jeleni" nie znających prawa, za to traktujących ze
    śmiertelną powagą wszelkie "urzędowe teksty" - na urzędowym
    blankiecie był tekst o wysokości *opłaty od limitu kwoty*, byli
    tacy, którzy dali sobie powiedzieć że jest to "limit wartości weksla".
    Nadto jest komplikacja taka, że za opłatę odpowiadał wystawca,
    więc musiał koniecznie znaleźć jakiś urząd (celem "datowania")
    PRZED wydaniem weksla, co mogło być kłopotliwe (doświadczyłem).

    Dodatkowo *wydaje mi się*, że w .pl nie jest opodatkowany
    obrót papierami wartościowymi: podatek należy się tylko,
    o ile przenoszone jest *prawo* związane z papierem, jeśli
    takie jest.

    Zazwyczaj jest (i dlatego mam problem, bo jako niepraktyk
    w obrocie nie umiem sobie wyobrazić innego niż weksel
    przykładu), ale właśnie weksel niegwarancyjny jest "samodzielną
    wartością". Nie jest związany z wierzytelnością, długiem,
    niczym *innym* poza "samym sobą".
    Świstek papieru wart tyle a tyle złotych, do tego nie jako
    "rzecz", lecz "napisy na rzeczy" :)

    [1]
    "Parkuję samochód na trawniku poza pasem drogowym, ergo przepisy
    ustawy PoRD mnie nie dotyczą, ergo nie mogę dostać mandatu" ;)
    (pytanie, czy kieroca może wobec tego zamordować nożem pasażera
    na środku skrzyżowania, nie łamiąc przy tym żadnego przepisu
    PoRD, wyjaśnia sytuację tylko trochę, bo nie każdy czuje się
    przekonany że jest analogia do pytania :D)

    [2]
    http://weksel.pl/prawo-wekslowe.html

    pzdr, Gotfryd