  • Data: 2010-01-13 18:55:57
    Temat: Re: weksel, pożyczka, PCC
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Czy przeczytałeś WŁAŚCIWĄ ustawe? ;)
    > Bo zdaje się załapałeś się na objaw "syndromu trawniczka"[1], czyli
    > traktowania prawa wybiórczo :D
    >
    > Zwolnienie wynika z umowy miedzynarodowej, podpisanej przez II RP,
    > do której krajowym aktem wykonawczym jest dekret marszałka
    > Piłsudzkiego[2] (ale w dekrecie już nic o zwolnieniu nie ma).
    > Obrotu wekslami AFAIK nie wolno opodatkowywać (podobnie jak
    > żądać w przepisie podpisywania f-r VAT :>) - traktowane są jak
    > obrót pieniędzmi; wystawienie może być obłożone opłatą skarbową,
    > ale z tego w .pl zrezygnowano, być może dlatego, że niosło spore
> [...]

    No nie, bez przesady, nie po to państwo przez ca. 100 lat brało
    opłatę od weksli, aby nagle dojść do wniosku, że napis na blankietach,
    które samo produkuje, jest nieprecyzyjny i zamiast zmienić napis, to
    znieśli opłatę.

    Po prostu weksle są na razie tak mało popularne, że wpływy z podatku
    były zapewne mniejsze niż produkcja tychże blankiecików (w większości z
    opłatą 10gr), oraz fatygowanie urzędników do kasowania znaków na wekslach.

    W inne wyjaśnienie (że niby ktoś tak zrobił, aby było dobrze
    podatnikom) nie uwierzę.

    Jeśli w przyszłości weksel stałby się bardziej popularny (co
    wszystkim i sobie życzę), to na pewno państwo będzie chciało położyć na
    tym znów swą łapę, i to -naście -dziesiąt razy większą niż te
    symboliczne tradycyjne 0,1%.

    --
    Liwiusz