  • Data: 2010-01-14 12:38:58
    Temat: Re: weksel, pożyczka, PCC
    Od: mvoicem <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    (13.01.2010 16:46), Gotfryd Smolik news wrote:

    > Czy przeczytałeś WŁAŚCIWĄ ustawe? ;)
    > Bo zdaje się załapałeś się na objaw "syndromu trawniczka"[1], czyli
    > traktowania prawa wybiórczo :D

    Trudno żebym się nie załapał na ten syndrom, skoro przepisów jest od
    groma - w tym takich o których nawet zielonego pojęcia nie miałem, np.
    tej umowy ...

    > Zwolnienie wynika z umowy miedzynarodowej, podpisanej przez II RP,
    > do której krajowym aktem wykonawczym jest dekret marszałka
    > Piłsudzkiego[2] (ale w dekrecie już nic o zwolnieniu nie ma).

    A tak swoją drogą - czy tą umowę się stosuje bezpośrednio?

> [...]
    > obrót pieniędzmi; wystawienie może być obłożone opłatą skarbową,
    > ale z tego w .pl zrezygnowano, być może dlatego, że niosło spore
    > ryzyko dla "jeleni" nie znających prawa, za to traktujących ze
    > śmiertelną powagą wszelkie "urzędowe teksty" - na urzędowym
    > blankiecie był tekst o wysokości *opłaty od limitu kwoty*, byli
    > tacy, którzy dali sobie powiedzieć że jest to "limit wartości weksla".
    > Nadto jest komplikacja taka, że za opłatę odpowiadał wystawca,
    > więc musiał koniecznie znaleźć jakiś urząd (celem "datowania")
    > PRZED wydaniem weksla, co mogło być kłopotliwe (doświadczyłem).

    Po umożliwieniu płacenia przelewem przestało to chyba być problemem.
    Poza tym nieopłacony weksel nie przestawał być ważny - więc nie jest ta
    opłata wielkim problemem dla mnie :).

    > Dodatkowo *wydaje mi się*, że w .pl nie jest opodatkowany
    > obrót papierami wartościowymi: podatek należy się tylko,
    > o ile przenoszone jest *prawo* związane z papierem, jeśli
    > takie jest.

    No a czy wymiana weksla na pieniądze nie jest równoznaczna z pożyczką?
    Czy przekazanie weksla nie przekazuje prawa do odbioru określonej sumy
    pieniędzy dnia takiego i takiego tu i tu od wystawcy?

    p. m.