    From: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: parking a najem, było: abonament rtv
    Date: Tue, 09 Nov 2004 18:23:02 +0100
    <Pine.WNT.4.61.0411021139380.816@athlon>
    <j...@g...news.tpi.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0411031103190.1916@athlon>
    <j...@g...news.tpi.pl>
    <P...@A...portezjan.zabrze.pl>
    <j...@g...news.tpi.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0411041304110.2004@athlon>
    <j...@g...news.tpi.pl>
    <P...@A...portezjan.zabrze.pl>

    In article
    <P...@A...portezja
    n.zabrze.pl>,

    > On Fri, 5 Nov 2004, Jarek Spirydowicz wrote:
    > [...]
    >
    > To nie jest kwestia "słuszności".
    > To jest kwestia rodzaju czynności z którą mamy do czynienia: czy
    > to jest czynność administracyjna czy cywilnoprawna (karna ani
    > karnoskarbowa raczej nie ;)).

    Pisząc o "czynności" masz na myśli parkowanie czy pobieranie opłat?

    > Jeśli administracyjna - to w jakich przepisach opisana (zdefiniowana).
    > Jeśli cywilnoprawna - to j.w. ("i dlaczego nie w K.C." !) - zauważ
    > iż do "najmu na kawałku placu" nie ma jakichś speczarzutów żeby to
    > nie był najem.
    > To nie jest sprawa "założenia że odpłatne parkowanie nie jest
    > najmem" - tylko wykazania DLACZEGO.

    Obawiam się, że wyjdzie nam dwoistość. Mam na myśli to, że coś, co z
    zwenątrz widzimy jako "płatne parkowanie", w pewnych warunkach może być
    najmem, w innych usługą... Inne możliwości na razie odpuszczam.
    ATSD z jakiej racji to ja mam wykazywać, dlaczego nie jest najmem, a nie
    na odwrót? ;))

    > A co do tego czego się czepiasz - to czepiasz się tekstu w którym
    > ja się czepiam że powątpiewałeś "czy gmina może pobierać opłaty" !
    > MOŻE - z tytułu najmu... :]

    Ależ oczywiście. Skoro może wynajmować, może za ten wynajem opłaty
    pobierać. Ale nie można wynająć czegoś, czym się nie dysponuje. Nie
    możesz mi (zgodnie z prawem) wynająć miejsca do parkowania, jeśli ja mam
    prawo w tym miejscu parkować.

    > To że gmina MOŻE wynajmować jest argumentem ZA uznaniem dopuszczalności
    > "odpłatnego parkowania".

    Nie jest. W Gdańsku się na wprowadzeniu opłat za parkowanie bez podstawy
    prawnej kiedyś przejechali (S.A./Gd 2369/95; OSS 1/97 poz. 12). A najem
    był.

    > JAKBY gmina nie mogła wynajmować (np. mieszkań
    > komunalnych :>) to miałbym problem w obronie tezy.

    I tak masz :)

    > Na co ?
    > - uznanie za najem
    > - legalność pobierania opłat ?

    Na pewno pierwsze, drugie zależnie od kontekstu.

    > No to możemy podpisać protokół rozbieżności.

    > Dwa razy czy raz - i do której częsci ?

    Dwa razy.

    > IMO jest. Brak podstaw do uznania że nie.

    IMO brak podstaw do uznania, że tak :)

    > Primo - czy ty przypadkiem nie chcesz zasugerować że "niezajęte"
    > mieszkanie jest wynajmowane (i podatek się należy ;)) tylko dlatego
    > że właściciel *chce* je wynająć ?

    Zupełnie nie przypadkiem chcę zasugerować, że wynajęte mieszkanie jest
    wynajęte nawet jeśli lokator poszedł na piwo.

    > Secundo - skąd pomysł że to najemca ustala warunki wykorzystania
    > "przedmiotu najmu" ?? "By default" ("o ile umowa nie stanowi inaczej")
    > to "zmiana przeznaczenia przedmiotu" przysługuje dzierżawcy - najemca
    > musi mieć zgodę na piśmie - to raz. Po drugie sama regulacja jest
    > pozostawiona umowie (tylko "domyślnie" jest regulacja) - i jak wynajmujący
    > lub wydzierżawiający zastrzeże że na danym miejscu można TYLKO postawić
    > pojazd to z kanapą proszę się wypchać ;)

    No dobra, zabieram kanapę :)

    > Tertio - nie widzę przeszkód żeby umowa miała podlegać opłacie "za
    > wykorzystane" (tylko), tym bardziej jeśli zawierana jest "przez
    > akceptację oferty wykazaną użytkowaniem" właśnie. Nie rozumiem skąd
    > koncept zakazu NIE żądania zapłaty od kogoś kto NIE korzysta.

    Znikąd. Ja tylko próbuję wykazać, że nijakiej umowy (a zwłaszcza
    cywilnoprawnej) tutaj nie ma.

    > [...o "pozwoleniu"...]
    >
    > Ale "jednak".
    > Czyli odpłatność *może* być.

    Może, bo została ustawowo w określonych warunkach *dozwolona*.

    > A to że "na ogół na drodze" nie może nie ma IMO nic do rzeczy:
    > wykonywanie jakiejkolwiek umowy w określonych warunkach może
    > przecież być zabronione.

    Nienienienienie. Na odwrót. Gmina może to, co dozwolone. To Ty czy ja
    możemy wszystko, co nie zabronione. "Na podstawie i w granicach",
    przypominam.

    > Dajmy na to: "na ogół nie wolno udzielać kredytów".
    > Chyba że jest się bankiem :]
    > Ale pożyczek - wolno. Niemal zawsze i niemal każdemu.
    > Tylko szczególnych pożyczek polegających na pożyczaniu pożyczonych
    > od kogoś pieniędzy - nie wolno. Bo jakiś ;) przepis w prawie
    > bankowym nie pozwala :]

    j.w.

    > [..."rzecz"...]
    >
    > Zajmujesz dwa "pola".
    > Jak zmierzasz do tego że "można dostać mandat"

    Nie. Zmierzam do tego, że nie jesteś w stanie określić przedmiotu najmu.

    > Zajmujesz trzy "pola"...
    > Z tego nie wynika że masz zapłacić dokładnie trzykrotność
    > opłaty: wzorzec umowy może zawierać inne regulacje, przykładowo:
    > - że nie wolno zajmować więcej niż jednego pola
    > - że za trzy pola płaci się jak za jedno
    > - że za trzy pola płaci się dziesięciokrotność stawki

    Może. Tylko *co* w takim razie wynajmujesz?

    > No to rezygnujesz z reszty świadczenia.
    > Równie dobrze możesz zapłacić NASKOwi za roczne utrzymywanie domeny
    > i przestać z niej korzystać. Albo zapłacić wg notarialnej umowy
    > stanowiącej że "zapłata z góry" za 10-letni wynajem mieszkania.
    > Nie widzę przeszkód...

    Prosimy o prawidłowe dobieranie analogii. Czyli "roczne utrzymywanie
    domeny, którą akurat zecjce mi się wybrać i potrafię ją zająć" oraz
    "10-letni wynajem mieszkania, do którego akurat wlazłem".

    > MIEJSCE ZNIKA ?? ;)

    To wynajęte? Nie znika, bo nigdy go nie było ;P

    > A ja bym myślał że znika jedynie "wykorzystanie" czyli SAM NAJEM.

    Najem czego?

    Sam jesteś to, co napisałeś :)

    > No to wskazałeś jeszcze jeden warunek umowy - samoobsługa
    > w wyborze jednakowo wycenionych przedmiotów najmu.

    Nie ma umowy.

    > Też może być. Jak w sklepie samoobsługowych - bierzesz albą tę
    > paczkę cukru albo tamtą, jak brakło to masz pech...

    Nie jak w sklepach. Ja niczego nie kupuję.

    > Widać na podwórku jest "użyczenie" ;)

    Nie. Na podwórku nie ma ustawowego pozwolenia.

    > A gdzie tam. "Zerwanie" uznacza zazwyczaj niewykonanie z winy
    > strony która "zerwała". Odjeżdżający już swoje zobowiązanie
    > wykonał to nie może "zerwać" (AFAIR definicji "zerwania" w K.C.
    > nie ma, jest tylko "niewykonanie").

    Jakie zobowiązanie, że zapytam?

    > Przyjąłeś z góry założenie że przedmiotem najmu może być tylko
    > rzecz OZNACZONA. Tak ? Apeluję o wykład z czego to wynika...

    Nie. To Ty twierdziłeś, że odjeżdżając wypowiadasz umowę.

> [...]
    > momentu dojścia uumowy do skutku) - art. 155 K.C.
    > Dotyczy również "użytkowania" (!) - dla rzeczy "oznaczonych co do
    > gatunku" użytkowanie zaczyna się po "wydaniu" (264).
    > Do najmu... na razie nie znalazłem zastrzeżeń :)
    > Co najwyżej można domagać się "średniego gatunku jakości" :)
    > (art. 357) :)
    >
    > Patrząc inaczej: co stoi na przeszkodzie zawarciu z "wypożyczalnią
    > samochodów" ('najmowalnia' się jakoś nie przyjęła ;)) zawarciu
    > umowy najmu "w przyszłym tygodniu dwu samochodów Reno Clio
    > z klimatyzacją" ;) ?? *BEZ* określania - "których" ?

    Obawiam się, że "dwa samochody Reno Clio z klimatyzacją" to jak
    najbardziej rzeczy oznaczone.

    > Mało :)
    > Naprawdę, nieprawidłowa realizacja umowy *może* powodować sankcje
    > karne. Stan normalny.
    > Przykładem jest jazda środkami komunikacji miejskiej bez biletu.
    > Nie, nie ciesz się ;) - ja czytam .prawo ;> - i NIE mam na myśli
    > "opłaty specjalnej" wystawianej przez kontrolera.
    > Trzykrotna jazda "na gapę" jest wykroczeniem, należy się mandat
    > a w razie odmowy - sąd i możliwa grzywna.
    > Całkiem jak "za parkowanie" ! :>

    Nie, nie całkiem. "Za parkowanie" jest *tylko* kara. Jak nie zapłacisz,
    nie mogą żądać, żebyś zapłacił. Mogą ukarać.

    > Powiadasz że z powodu możliwości załapania mandatu karnego
    > jazda PKP/MPK/ZTM/KZK GOP/.... nie jest "przewozem" ??
    > :)

    Nie. Pokazuję wszystko, co parkowanie różni od najmu.

    > Jest pytanie co to znaczy.
    > Zauważ że stawka czynszu komunalnego w tym rozumieniu też byłaby
    > "opłatą lokalną"...
    > Czy owa "opłata" to jest PODATEK ? (tak jak "opłata targowa"
    > czy "podatek od psa" ?)

    Nie jestem pewien, czy dokładnie tak samo, ale to pasuje.

    > Czy to jest zapłata za świadczenie ? (tak jak "czynsz za
    > mieszkania komunalne i socjalne") ?

    Nie - przynajmniej dopóli mówimy o parkowaniu na drogach publicznych.

    Nie. Albo najem, albo parkowanie :)

    --
    pozdrawiam
    Jarek