    From: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Koszty pojazdów na nowy rok?
    Date: Fri, 19 Feb 2010 17:16:50 +0100
    <hleere$sh0$2@news.interia.pl> <Pine.WNT.4.64.1002161938380.1736@quad>
    <hlernq$cah$3@news.interia.pl> <hlf0gp$keg$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <hlf2ov$l9t$4@news.interia.pl> <Pine.WNT.4.64.1002170948590.2860@quad>
    <hlh0qi$u5m$2@news.interia.pl> <Pine.WNT.4.64.1002180139140.912@quad>
    <s...@p...org> <hljjcg$106$1@news.interia.pl>
    <s...@p...org> <hljvn5$fta$1@news.interia.pl>
    <s...@p...org> <hlkc7u$vff$1@news.interia.pl>
    <s...@p...org> <hlkenm$2j8$1@news.interia.pl>
    <s...@p...org> <hllav8$54k$1@news.interia.pl>
    <s...@p...org>

    > On 2010-02-19, Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl> wrote:
    > [...]
    > Co przepadło? Przecież je rozliczysz w kwietniu 2010
    > i jak wyjdzie strata, to sobie możesz jej część wliczyć
    > w rok bieżący. W czym problem?

    a) na pewno dotyczy to kosztów samochodowych, które nie siedzą w księdze?

    b) a nawet jeśli rozmawiamy o kosztach ogólnie, to czy nie jest tak, że
    mogę tylko pewną część i tylko przez 3 lata? Więc jak np. przez 5 lat
    ostro inwestuję w długoterminowe produkcje albo coś w ten deseń, to
    koszty przepadają?

    > Jak Ci koszty przepadają, to w VAT masz tak samo - jak
    > w ciągu 3 okresów rozliczeniowych (3 miesiące u Ciebie)
    > nie rozliczysz, to przepadło (nie ujmuję machinacji
    > z duplikatem, bo to wtedy osobny papier).

    Jak przepadło? pierwsze słyszę. Nieraz już miałem na deklaracji nadpłatę
    przez dłużej niż 3 miesiące i do tej pory urząd się nie czepiam. Nie
    występowałem o zwrot, po prostu skompensowało się samo za pół roku.

    > A tymże, że jest uprawnieniem które przysługuje często niezależnie
    > od ponoszonych wydatków (np. ulga na dziecko).

    No i jaki widzisz problem, żeby ją wpisać? Żeby przepis brzmiał coś jak:
    ,,możesz sobie wpisać -100zł w rubryce koszty miesięcznie, o ile masz
    dziecko, nawet jeśli na dziecko wydałeś mniej''? A już ,,ulga'' na
    internet całkiem się łapie pod typowy koszt, nawet musisz ją
    udokumentować fakturami.

    > Czego nie przewiduje? Opodatkowania podatkiem dochodowym? :)

    Tak. W końcu większość przypadków jest zwolniona, o ile rozumiem, a
    dopiero jak prowadzisz handel (kupujesz i od razu sprzedajesz), to
    musisz PIT. Więc przy moim ,,każdy jest przedsiębiorcą'' albo nie masz
    od tego samochodu PIT, tylko PCC albo normalnie masz obrót przez
    przedsiębiorstwo.

    > Ty *nie* podałeś założeń, od tego zacznijmy.

    owszem, bo się one klarują i wypracowują. Rzuciłem luźny pomysł
    zreformowania i uproszczenia podatku. Ot tak. I nagle zostałem
    zaatakowany z kilku stron, że jestem głupi, że nie umiem obchodzić
    ograniczeń systemu, że księgowe się załamią, bo stracą pracę...

    Na razie luźno rzuciłem tylko to, co mi przyszło do głowy i wyszedłem na
    jakiegoś strasznego człowieka, choć sam nie wiem co złego zrobiłem.

    > Nie możesz w trakcie dyskusji dokładać swojego założenia. Jedyne co
    > do tej pory ustaliłeś, to że chcesz by system był CIĄGŁY.

    Owszem, to główna rzecz. Do tego jednak dochodzą kolejne uproszczenia, w
    miarę pojawiania się schodów, które trzeba uprości. Może to być
    przyczynkiem do dyskusji przecie, a nie powodem do krytyki.

    > To o co Ci chodziło?

    Zależy w której części. W całości o uproszczenie zasad PIT i zbliżenia
    ich do idei rozliczania VAT.

    Pytałeś dlaczego od sprzedaży samochodu można zapłacić
    > podatek dochodowy, to Ci zacytowałem przepis.

    No i prowadzimy dyskusję o sposobach uproszczenia. Chodzi mi o to, żeby
    nie prowadzić na mnie ataku personalnego (na szczęście Ty się wycofałeś
    z niego w końcu i można porozmawiać z Tobą jak z człowiekiem), tylko
    dlatego, że moja wizje godzą w obecny system, lub nawet dlatego, że są
    naiwne czy mają negatywne strony.

    Czuję się jak zbrodniarz wojenny jak czytam ataki na mnie w tym wątku, a
    ja tylko zaproponowałem pewne zmiany. Nawet jeśli są złe, to przecie
    można to przedyskutować albo olać (jeśli niewarte dyskusji). gdybym
    jeszcze był p.osłem, który to właśnie chce przegłosować....

    --
    Przemysław Adam Śmiejek