  • Data: 2010-02-19 19:03:48
    Temat: Re: Koszty pojazdów na nowy rok?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 19 Feb 2010, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > a) na pewno dotyczy to kosztów samochodowych, które nie siedzą w księdze?

    Nie dotyczy.
    Ale na początku nie szło dojść, czego Ci brakło.
    I albo ciągle źle rozumiem, albo brakło *limitu*.

    > b) a nawet jeśli rozmawiamy o kosztach ogólnie, to czy nie jest tak, że
    > mogę tylko pewną część i tylko przez 3 lata?

    To było dawno i nieprawda, coś do 2002 albo 2003.
    Tak, było 3x30% (czyli max 90%).
    Teraz jest 5 lat i max 50% rocznie, czyli mając wystarczające przychody
    w 4 i 5 roku można odliczyć całość.

    > Jak przepadło? pierwsze słyszę.

    A to ja też.
    Chyba myślał o *nieujęciu* naliczonego, ale nie wiem czemu ktoś by
    miał nie ujmować :)

    > No i jaki widzisz problem, żeby ją wpisać? Żeby przepis brzmiał coś jak:
    > ,,możesz sobie wpisać -100zł w rubryce koszty miesięcznie

    Owszem, ale wtedy trzeba by zdemolować co nieco logikę przepisów.
    W tym przypadku nie mam nic przeciw.

    Problem jest inny: w tej chwili budżet *nie dopłaca* w razie
    "nadmiaru ulg", nawet jeśli jakaś ulga byłaby "przenaszalna" (tak
    było z "wielką budowlaną").
    A przy tej konstrukcji musiałby dokonywać zwrotów.

    > Tak. W końcu większość przypadków jest zwolniona, o ile rozumiem,

    Chyba nie rozumiesz - albo przedpiścy, albo przepisów.
    Podstawą jest *roczne* rozliczenie.
    Fakt płacenia zaliczek jest trzeciorzędny (dla konstrukcji).
    Zaś rozliczeniem rocznym są zasadniczo objęci *wszyscy*.

    > dopiero jak prowadzisz handel (kupujesz i od razu sprzedajesz), to
    > musisz PIT. Więc przy moim ,,każdy jest przedsiębiorcą'' albo nie masz
    > od tego samochodu PIT, tylko PCC

    A co ma PCC do PIT???
    Zwolnienie z PCC jest w relacji *wyłącznie* do VAT, a nie do PIT!
    Ty myślisz może ze przedsiębiorcy nigdy nie płacą PCC?
    To się mylisz.
    PCC należy się od transakcji które nie podlegają pod VAT (i niektórych
    związanych z nieruchomościami).
    BTW: IMVHO, o ile czegoś nie pokręciłem, PCC w przypadkach kiedy
    mamy do czynienia z VAT (i PCC jest "dodatkowo"), jest równie
    bezprawny jak manewry związane z ograniczaniem odliczania VAT.
    Po prostu - o ile pamiętam - "kierowanie w stronę VAT" nakłada
    (również) obowiązek nieposzerzania zakresu podatków obrotowych,
    a przecież "przed unią" AFAIR wyłączenie było bezwzględne.

    pzdr, Gotfryd