  • Data: 2008-01-20 15:45:36
    Temat: Samochód - środki trwałe a współwłasność
    Od: r...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    Witam,

    znalazłem podobny temat na grupie, ale niestety nie wyjaśnił on moich
    wszystkich wątpliwości. Mam następującą zagwozdkę.

    Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Jestem
    wspólwłaścicielem samochodu osobowego, którego drugim
    współwłaścicielem jest moja mama (zniżki ubezpieczeniowe, jest wpisana
    w dowód rejestracyjny jako drugi współwaściciel). Na dokumencie zakupu
    było wzmianki o rozkładzie udziałów, więc z tego co wiem jestem
    właścicielem 50% auta. Chciałbym wciągnąć samochód w środki trwałe
    mojej firmy, aby wrzucać w koszty działalnośc wydatki jakie ponoszę w
    związku z użytkowaniem auta oraz oczywiście chciałbym odliczać VAT od
    kosztów napraw, wydatków na części zamienne itp (samochód nie jest
    cieżarowy, więc wiem, że nie mogę odliczać VATu od paliwa). Czy w
    związku z tym mogę wykonać następujący manewr:

    Przenieść 99% własność samochodu na mnie - mama zostanie udziałowcem w
    wysokości 1%. Dzięki temu nie stracę zniżek ubezpieczeniowych, a
    ponieważ współwłaścicielem jest moja mama, przeniesienie jej 49%
    własności na mnie (na syna) nie będzie objęte podatkiem. W tym
    momencie wciągnę moje 99% samochodu do środków trwałych dzialalności.
    Całość wydatków związanych z autem będę rozliczał właśnie w takiej
    proporcji - 99%.

    Przykład:

    1. Faktura na paliwo 100 PLN brutto -> w koszty uzystania przychodu
    wrzucam 99 PLN
    2. Zakup opon do auta: 2000 PLN netto -> mój VAT naliczony -> 220 PLN
    * 0,99 = 217,80 koszty uzyskania przychodu: 2000 * 0.99 = 1980 PLN

    Czy mam rację?

    Z góry dzięki za pomoc