  • Data: 2008-01-25 16:49:51
    Temat: Re: Samochód - środki trwałe a współwłasność
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    >  :)
    >  Nici z biznesu.
    >  Do tego "przekonania" nie uważam za podstawę do scigania :)

    >  Dobra, tak czy siak należy tę umowę *pod coś* podciągnąć.
    >  I nie mam przekonującego konceptu pod co.

    > IMO niekoniecznie, ale należy rozważyć, czy matka (bez DG) nie powinna,
    > korzystając ze zwolnienia podmiotowego, prowadzić uproszczonej ES :>
    >
    >  Temu, że umowa o której mówisz, wypełnia dyspozycję:
    > +++
    > Art. 8
    > 1. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1,
> [...]

    Zawiodłem się na tobie - chciałem cię zmobilizować a ty się migasz.
    Dobra - powiem tak ; dla czynności , którą analizujemy istnieje "nazwa" i jest
    to po prostu użyczenie.
    Umowa użyczenia jest umową uregulowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. -
    Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Z przepisów w niej
    zawartych wynika, że użyczający zezwala biorącemu w użyczenie, na bezpłatne
    korzystanie z oddanej mu w tym celu rzeczy przez czas oznaczony lub
    nieoznaczony, przy czym zwykłe koszty utrzymania rzeczy użyczonej ponosi
    biorący w używanie. Z istoty swej zatem użyczenie jest czynnością nieodpłatną.
    W zakresie PDOF - obowiązek ponoszenia kosztów o których mowa wyżej - stanowi
    o mozliwości ich zaliczania do KUP w 100% w tym także OC i AC , a jedynie
    ograniczeniu do wysokości udziału we współwłasności podlegać bedzie
    amortyzacja.
    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
    towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), opodatkowaniu podatkiem od towarów i
    usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług
    na terytorium kraju. Zasadniczo ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje
    opodatkowanie podatkiem od towarów i usług czynności odpłatnych.
    Czynności nieodpłatne opodatkowane są tylko przy spełnieniu ściśle
    określonych w ustawie warunków, przy czym warunki te różnią się w zależności
    od tego, czy czynnością nieodpłatną jest dostawa towarów czy też świadczenie
    usług.

    Użyczenie nie stanowi dostawy towarów ponieważ nie dochodzi w tym przypadku do
    przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.
    Stanowi natomiast świadczenie usług, które - w pewnych okolicznościach - może
    być zrównane ze świadczeniem odpłatnym, a zatem może podlegać opodatkowaniu.
    Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy nieodpłatne świadczenie usług podlega
    opodatkowaniu ale tylko jeżeli:

    - nie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem O R A Z

    - podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek
    naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości
    lub w części.

    Nieodpłatne użyczenie podlegać będzie opodatkowaniu tylko wówczas, gdy oba
    wyżej wymienione warunki spełnione są Ł Ą C Z N I E.

    W opisanym stanie faktycznym - chyba zgodzisz się , że matka ani syn nie mieli
    prawa odliczać VAT - przy nabyciu - a co za tym - nie powstaje obowiazek
    naliczenia VAT przez mamam .

    CBDW - pzdr Kriss