    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: parking a najem, było: abonament rtv
    Date: Tue, 16 Nov 2004 18:43:46 +0100
    <P...@A...portezjan.zabrze.pl>
    <j...@g...news.tpi.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0411041304110.2004@athlon>
    <j...@g...news.tpi.pl>
    <P...@A...portezjan.zabrze.pl>
    <j...@g...news.tpi.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0411092152520.1364@athlon>
    <j...@g...news.tpi.pl>

    Ufff... będę się streszczał wyłącznie do wybranych elementów :]

    On Tue, 16 Nov 2004, Jarek Spirydowicz wrote:
    [...]
    >+ > No to pytam: to "coś" na co składają się "czynności w rozumieniu
    [...]
    >+ > "zapłata" - to JAKO CAŁOŚĆ jest:
    >+ > - umową cywilną
    >+ > - postępowaniem administracyjnym
    >+ > - .....
    >+ > ?
    >+ Na mój gust: różnie, zależy od okoliczności.
    [...]
    >+ > A nie nie.
    >+ > To czy jest najmem akurat już raz wykazywałem :) i mogę jeszcze raz :)
    >+ >
    >+ Niezupełnie. Pokazałeś, że może być - i co do tego zgoda :)

    No dobra. Odkładamy. Mam robotę :]
    [...]
    >+ > Natomiast spróbowałeś mi wbić ćwieka podważając kwalifikację
    >+ > "parkowania" jako umowy cywilnoprawnej !!
    >+ > No to na TEN zarzut ja MUSZĘ zapytać: jeśli to NIE JEST um. c-p - to
    >+ > CO to jest ??
    >+ >
    >+ No mówię. Różnie. W skrajnym przypadku - nic.

    Jeśli NIC to nie ma problemu - nie ma zobowiązania, nie obowiązuje
    KC, KPC, KPA, KK,... ;)
    [...]
    >+ > Jak UM występuje w roli przedstawiciela PRAWA - to administracyjna.
    >+ > A jeśli ten sam UM występuje w roli REPREZENTANTA WŁAŚCICIELA
    >+ > - to cywilnoprawna.
    >+ > Dobrze piszę ?
    >+ >
    >+ Myślę, że ten podział jest do przyjęcia na nasze potrzeby.

    Przyjmujemy.

    [...]
    >+ > No to pozostaje:
    >+ > - uznanie że to NIE JEST umowa cywilnoprawna (wtedy ty tłumaczysz co
    >+ > to JEST) :)
    >+ >
    >+ Na drogach publicznych MZ nie jest. Ale ja prawa nie uczony... Nazwałbym
    >+ to "podatkiem od parkowania".

    No to musimy ten element zostawić.
    Trzeba podrzucić prawnikom jak wątek na .prawo wróci ;)

    >+ > - ...ykhm... ;) (czyli "ta trzecia możliwość", wcale mi się
    >+ > nie podoba :))
    [...]
    >+ Kłopot w tym, że stwierdzenie "proces składający się z postawienia
    >+ samochodu i zapłaty" zawiera za mało danych. Bo to może być "podatek"
    >+ (droga publiczna), najem (wynająłem sobie kopertę na dwie godziny, moich
    >+ praw strzeże bramka) albo inna wydra (np.oddałem auto na przechowanie,
    >+ cieć je wziął przy wjeździe za pokwitowaniem).

    A to prawda. Ale musi być tak że "cieć bierze".
    Zakładałem iż omawiamy przypadek kiedy SAM stawiasz :) i *nie*
    "oddajesz".

    [...]
    >+ > Oczywiście sprawę "warunków", a dokładniej prawa do "zastawu na rzeczy"
    >+ > trzeba będzie powtórzyć po dojściu CZYM owo "parkowanie" w końcu jest :]
    >+ >
    >+ Uhm. W sytuacjach, kiedy będzie najem, będzie zastaw.

    Jasne.
    Pozostaje problem że to może być postępowanie administracyjne :]

    >+ > No tu to sobie pogadaiśmy :)
    >+ > JEŚLI jest CCP - to spełnia wymogi najmu.
    >+ >
    >+ Za mało. Przypomnij sobie swoje: rzeczywisty charakter umowy.

    OK. Trzeba by opisać na tyle szczegółowo żeby wykluczyć owo przechowanie
    czy zastaw :] (jako "zastaw prawidłowy w postaci umowy opisanej w KC"
    a nie "zastaw przymusowy przeysługujący..." :))

    >+ > Jeśli NIE JEST CCP - to CZYM jest...
    >+ >
    >+ A co mamy do wyboru? ;)

    Mało.
    Do tego...w nietypowej formie.
    Ale postępowania o charakterze administracyjnym wykluczyć się nie:
    poprzemyśliwałem nad przykładami postępowania administracyjnego.
    Takiego jak "zgłoszenie".
    W którymś artykule z "ostatnich w prasie" (GP, RP... - jest na www)
    jest komentarz do zgłaszania zbioru danych osobowych :) - właśnie
    z tekstem że ZGŁASZA SIĘ (do 30 dni "po" !! i MOŻNA DZIAŁAĆ).
    No to takie "parkowanie jako postępowanie administracyjne" - jeśli
    musiałoby być PA :] - pasuje... Razem z nieśmiertelnym "niezwłocznie"
    (w odniesieniu do opłaty :>).

    [...]
    >+ Przy parkowaniu na drogach publicznych wykluczam umowę.

    No to trudny wybór :[
    Liczyłem że sam się wykażesz z PA :]

    >+ > Czym jest zdarzenie "postawiłem pojazd".
    >+ > Czym jest zdarzenie "zapłaciłem za prawo postawienia pojazdu"
    >+ >
    >+ Tu jest błąd. Brak podtaw do przyjmowania w ciemno, że płacąc za
    >+ parkowanie płacisz za prawo postawienia pojazdu.

    Acha. Powiedzmy że przy PA rzeczywiście powinno się użyć innych
    określen: tak jak przy opłatach sądowych, opłacie skarbowej,...

    >+ > Czym jest cykl zdarzeń "postawiłem i zapłaciłem" - powiadasz że UCP nie.
    >+ > No to CZYM...
    >+ >
    >+ Na drodze publiczznej? Tym samym, czym posiadanie psa i zapłacenie
    >+ podatku.
    [...]
    >+ > Żeby móc sensownie rozważać że to NIE JEST UCP :) trzeba mieć pomysł
    >+ > CO to jest (owo "parkowanie").
    >+ >
    >+ A niby dlaczego? Czy do twierdzenia, że nie jestem aniołem, muszę mieć
    >+ dowód na bycie diabłem?

    Ależ nikt nie żądał dowodu przez przeciwieństwo :]
    Raczej w stylu: "chcę pojechać do [...tu miasto...] - ale pociągiem
    nie jadę - no to CZYM..." :]

    >+ > Akurat tu wątpliwości nie mam. O ile posiałeś je skutecznie
    >+ > w innych miejscach :) to "pole parkingowe" klasyfikuje się
    >+ > jako "część nieruchomości"...
    >+ >
    >+ Bardzo nieokreślona część. Inaczej - czy bez mojego samochodu potrafisz
    >+ wskazać, które/jakie pole mi wynajmujesz?

    Jako rzeczono do umowy najmu jest to zupełnie zbędne. Jest tam
    gdzieś zastrzeżenie "przedmiotów oznaczonych co do tożsamości" ?
    Kto za, kto przeciw, nie widzę... ;)

    [...]
    >+ Nie może. Można uzależnić opłatę od wielkości pojazdu (cały czas mam na
    >+ myśli parkowanie na drogach publicznych).

    No i tu rzeczywiście jest ćwiek.
    Po prawdzie można umowę tak skontruwować jak ustawa przewiduje, ale
    rzeczywiście do "wymiaru podatku" toto pasuje :[

    [...]
    >+ > Znaczy: "wynajem inny" lepiej przystaje do NASku czy biletu PKP
    >+ > niż do "wynajmu mieszkania"....
    >+ >
    >+ Chodziło mi o poziom skonkretyzowania przedmiotu umowy :)

    A nie nie.
    To że 99,98% jakichś umów jest zawierane ZAZWYCZAJ w jakichś-tam
    warunkach przecież nie znaczy że to jest USTAWOWY wymóg... :)
    Ty domagasz się "skonkretyzowania" (jak rozumiem: wskazania,
    czyli "określenia co do tożsamości"), a ja apeluję o wskazanie
    z czego to ma wynikać !

    [...]
    >+ Chcesz dostać z Heisenberga? ;)
    >+ "Iloczyn niepewności określenia miejsca postoju pojazdu i czasu
    >+ parkowania nie moźe być mniejszy niż połowa podstawowej opłaty
    >+ parkingowej".

    Dobre ;)

    >+ > ...miejsca... ("zwanego [pewnie niefachowo] 'polem'" kilka linije wyżej)
    >+ >
    >+ Ale w tym przypadku nie ma "miejsca/pola". Jest "cień samochodu".

    J.w. - tu się nie zgadzam. Brak podstaw prawnych do stawiania
    takiego wymogu "przedmiotowi najmu".

    >+ > Taką jak "za bilet PKP". 'Ważny dwa dni' (przynajmniej jak jest
    >+ > na 330 km :))
    >+ >
    >+ Aha. No to na drogach publicznych jest "obowiązek z mocy prawa".

    Acha.
    Powinno być karalnie (dla ustawodawcy) nienazywanie podatkiem
    wszystkigo co jest obowiązkiem zapłaty powstającym z mocy prawa :]

    >+ OK. Według mnie to jest "podatek za dany okres został zapłacony".

    Wychodzi na to że takiego postawienia sprawy nie da się odstrzelić.
    Może inaczej: ja nie umiem :)

    >+ > >+ Obawiam się, że "dwa samochody Reno Clio z klimatyzacją" to jak
    >+ > >+ najbardziej rzeczy oznaczone.
    >+ >
    >+ > IMO strachliwy jesteś jakiś ;)
    >+ >
    >+ Dobre sobie. Sędziowie z TK piszą "opłaty za parkowanie (...) posiadają
    >+ pewne cachy opłaty lokalnej", a ja mam orzec, czym są? ;)

    No te "cechy opłaty lokalnej" są argumentem za prawem
    administracyjnym :]
    Czyli żeby postawić budę dla psa (na fundamencie) albo handlować
    publicznie (na własnym placu - w znaczeniu "pozwolenia innym
    żeby handlowali) trzeba dopełnić obowiązków administracyjnych,
    w tym wniesienia opłat. I przy "parkowaniu na drodze" owe obowiązki
    są ograniczone do samej opłaty... (jak to pisałeś: "podatek od psa").
    Dobra, mamy posumowanie dla prawników ;)

    >+ > >+ Nie, nie całkiem. "Za parkowanie" jest *tylko* kara. Jak nie zapłacisz,
    >+ > >+ nie mogą żądać, żebyś zapłacił.
    >+ >
    >+ > Dasz głowę ?
    >+ > Mam na myśli "sądowe interpretacje" owych sporów.
    >+ > Chodzi o to KTO może występować wtedy "o konsekwencje".
    >+ >
    >+ Zarząd/zarządca drogi.
    >+ A kara jest ściągana w drodze egzekucji administracyjnej.

    No to jeszcze bardziej wskazuje na ten tok :]

    >+ > Krótko mówiąc: co najmniej masz zasługę w wykazaniu iż trzeba
    >+ > zachować SPORĄ ostrożność w przyjęciu relacji "parkowania NA
    >+ > DRODZE - > najem"... Bo z placem mam nadzieję się wycofasz
    >+ > z zastrzeżeń :)
    >+ >
    >+ Przy sąsiednim stoliku dyskutujesz o kasach fiskalnych do "usług
    >+ parkingowych". Chyba nie chodzi o "mycie aut na postojach"

    Szanowny kolego.
    Jak coś zahacza o ustawę o VAT, to ja uprzejmie poproszę o wyłączenie
    wszelakich spellcheckerów i innych słowników poprawnej polszczyzny,
    bo na .prawo to tyle już się nasłuchałem :) od grupowiczów nt.
    "usług się nie sprzedaje" :> (zresztą w innych podatkach też:
    "odszkodowanie" a "zadośćuczynienie" na przykład) że muszę złożyć
    podanie o niekaranie wnie za to iż czasami posługuję się pojęciami
    tak jak ustawodawca zapisał je był :>
    Jak ci (i powszechnie) wiadomo ustawodawca najpierw pracowicie
    dzieli obrót podlegający opodatkowaniu VAT na:
    A. towary
    B. usługi
    Jak już ustalił że opodatkuje również *prawa majątkowe* - to
    wyraźnie zapisuje je do "usług".
    Czym jest "korzystanie z prawa majątkowego w rozumieniu VAT" ?
    ;)

    No i na deser - po owym pracowitym, szczegółowym i maksymalnie
    dookreślonym podziale na "wydanie towaru" oraz "świadczenie
    usług w tym praw majątkowych tudzież praw domniemanych wraz
    z zachowaniami zaprzeczającymi robieniu czegokolwiek pod postacią
    'powstrzymania się'" :] - a więc po pociągnięciu żyletką granicy
    między "towarem" a "usługą" aplikuje czytelnikowi kfiatek o treści
    następującej:
    "Podatnicy świadczący usługi w zakresie handlu"
    :>
    To nie ja, nie bić !! :) Art. 84...

    >+ > >+ > >+ > Kwalifikujesz stawkę parkingową jako "prawo lokalne" ?
    >+ > >+ > >+ >
    >+ > >+ > >+ Jako opłatę lokalną.
    >+ > [...]
    >+ > >+ > Czy owa "opłata" to jest PODATEK ? [...]
    >+ > >+ Nie jestem pewien, czy dokładnie tak samo, ale to pasuje.
    >+ >
    >+ > No to mamy zgryz :]

    ...czyli postępowanie administracyjne jednak :]

    >+ > mi się po (moim) pytaniu na .prawo: "czy parkowanie wobec tego
    >+ > niewątpliwie jest najmem" - i odpowiedzi "a czym by innym".
    >+ > Owej ustawy "o drogach publicznych" nie sprawdziłem :>
    >+ >
    >+ No, jeszcze może być np. usługą ;)

    ...tylko w rzadkich przypadkach kiedy rzeczywisty cel umowy
    na to wskazuje ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)