  • Data: 2005-12-07 09:56:24
    Temat: Re: co lepsze?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 6 Dec 2005, Jarek Spirydowicz wrote:

    > In article <dmrigg$27p$1@nemesis.news.tpi.pl>,
    > "my way" <y...@s...tlen.pl> wrote:
    [...]
    > A to jeszcze ciekawiej się robi, bo wrzucenie w googla tej ostatniej
    > sygnaturki plus "sąd" wypluwa m.in. coś takiego.
    >
    > http://www.nettax.com.pl/serwis/serwis.asp?idurl=/se
    rwis/nowosci/2002/020
    > 116_2.htm
    >
    > Zwracam uwagę na punkt 2.

    IMHO w tym jest całe clue programu.

    Streszczę z wątku :) - otóż Roman najwyraźniej utożsamił uznanie
    umowy o pracę za nieważną z wyrzuceniem z KUP wynagrodzenia
    z tytułu ten umowy.
    Powiem że niewykluczone iż jeden czy drugi podatnik otrzymawszy
    rzucone w twarz orzeczenie iż taka umowa JEST nieważna - może
    nawet nie próbować wpaść na to iż nieprawidłowość oraz nieważność
    umowy nie oznacza jeszcze niezasadności wynagrodzenia.
    Ani wykluczenia owego wynagrodzenia za KUP.

    Takie domniemanie ("zła umowa -> unieważnienie skutków") pewnie
    narzuca się hm... "samo z siebie". I być może nawet urzędnik
    US, jeśli kogoś tak potraktował, to popełnił błąd o takim
    charakterze.
    A jak się chwilę zastanowić... to fakt nieprawidłowego
    sformułowania umowy nie przesądza o istnieniu umowy.
    A dalej idąc - brak umowy nie przesądza o niezasadności
    prawa do wynagrodzenia.
    Pisząc wyraźniej: owa "nieprawidłowa" umowa nie jest TĄ
    umową o której myślały strony, ale to nie znaczy że ŻADNEJ
    umowy nie było. A nawet JAKBY jej nie było (z braku możliwości
    zawarcia), nie znaczy że nie przysługuje wynagrodzenie.

    Posługując się przykładem: strony podpisują umowę o dzieło,
    ustalając że jedna strona wymuruje schody a druga za to
    zapłaci.
    Pytanie: czy fakt że umowa nie jest umową o dzieło (nie jest,
    bo K.C. przewiduje umowę o roboty budowlane jako oddzielny
    rodzaj umowy kwalifikowanej !) ma spowodować że:
    - nie należy się wynagrodzenie
    - wynagrodzenie nie jest KUP
    ?

    Broniłem jak niepodległości :) owej "niemożności nawiązania
    stosunku pracy" (no bo zapis z KP o "kierownictwie" czy jak to
    tam ujęto jest IMHO *oczywisty* !) - i po prawdzie nie wpadłem
    na to żeby temperować zapędy dotyczące automatyzmu "wywalania
    z kosztów". Przyznam że...też dałem się zasugerować, być
    może dlatego że ty i cef chyba również skupiliście się
    na rozstrzyganiu czy może mieć miejsce umowa o pracę :) (a nie
    czy wynagrodzenie jest KUP, bez względu na to jaka oraz
    *czy* umowa została zawarta).

    Spróbujmy przetłumaczyć na polski stan prawny który zaistnieje
    w razie "zawarcia umowy o pracę między spzoo z jedynym
    udziałowcem oraz tymże udziałowcem w roli prezesa".
    Znaczy podpisania papierów z takim tytułem. Nieprawidłowych,
    jak już wiemy.

    Czy się mylę diagnozując że:
    - zawarte zapisy nie mogą być umową o pracę ze względu na
    brak elementu podporządkowania (tego broniłem ;))
    - zawarte zapisy nie stanowią umowy w ogóle ze względu na
    "zawarcie ustaleń z samym sobą", więc nie jest to
    również umowa o zarządzanie
    - zawarte zapisy wyrażają wolę *wynagrodzenia* czynności
    zarządzania, należnego w myśl przepisów i nie wykluczonego
    tym samym z kosztów uzyskania
    - nie pojawia się problem z nieprawidłowo naliczonym ZUSem,
    bo zapobiega temu :) zapis z ustawy o SUS - a tym samym
    zarówno przymusowo płacone przez jedynego udziałowca
    składki jak i ich odliczenie jest *prawidlowe*
    Pasuje ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)