    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: abonament rtv w firmie handlujacej rtv
    Date: Thu, 14 Oct 2004 23:08:46 +0200

    On Thu, 14 Oct 2004, PK wrote:
    [...]
    >+ > Co do hipermarketów to zastanowiłbym się nad słowem "posiada".
    >+
    >+ no właśnie po raz drugi. Dla mnie "posiada" oznacza, że ma na stanie
    >+ i ma fakturę zakupu na to co posiada.

    Sprzeciw.

    >+ IMHO nawet jak by nie miała faktury, to potocznie się mówi
    >+ "posiada w sprzedaży" czyli ma prawo do zarządzania tym mieniem.

    IMO *DOKŁADNIE TAK*. Nie potocznie. Prawnie :) !

    Definicja (prawna) posiadania jest w Kodeksie Cywilnym, próba
    interpretacji wskazuje że posiadanie może być NIELEGALNE
    (konkretnie art. 169 par. 1, art. 172. par.1, art. 174 oraz
    dobijający art. 342. - mało kto zdaje sobie sprawę że złodziej[1]
    poza "bezpośrednim pościgiem" jest CHRONIONY przed odebraniem
    własności przez prawnego posiadacza !).
    Krótko mówiąc: "posiadanie" jako słowo zdefiniowane w prawie (o ile
    ustawa nie stanowi inaczej definicja z KC jest w niej obowiązująca !)
    oznacza "stan faktyczny": ma we władaniu i może z nim coś zrobić.

    [1] przepraszając oczywiście typka który zabrał czyjąkolwiek rzecz,
    jako że dopóki nie zostanie prawomocnie skazany złodziejem jeszcze
    nie jest - do czego stosowmny wywód widziałem wczoraj czy przedwczoraj
    na grupie prawo :) (chodzi o "podejrzany->oskarżony->skazany czyli
    dopiero wtedy przestępca)

    >+ Zatem mając coś w sprzedaży "posiada" się jak najbardziej
    >+ i sądzę, że każdy sąd podzieli moje zdanie.

    IMHO masz zupełną rację.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)