  • Data: 2005-01-06 01:33:53
    Temat: Re: Wynagrodzenie członka zarządu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 6 Jan 2005, Cavallino wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał
    [...]
    >+ > > + sie dokopalam do wiedzy osob madrzejszych....
    >+ > > + skladki zdrowotnej nie ma,
    >+ >
    >+ > ...podali powód (podstawę prawną) ?
    >+
    >+ A czy podstawa prawna nie byłaby potrzebna gdyby składka była?

    Oczywiście :)
    IM*H*O (zaznaczam że ja NIE ZNAM obowiązujących wykładni dotyczących
    statusu członka zarządu czy RN ani NIE WIEM jakie INNE akty mogą
    wyłączać lub włączać danego osobnika z definicji :))
    +++ ustawa o SUS +++
    Art. 6. 1. Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym
    podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które
    na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są:
    [...]
    4) osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej
    lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do
    ^^^^^^^^^^^^^^
    której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy
    dotyczące zlecenia, zwanymi dalej "zleceniobiorcami", oraz
    osobami z nimi współpracującymi, z zastrzeżeniem ust. 4,
    [...]
    4. Osoby określone w ust. 1 pkt 4 nie podlegają obowiązkowo
    ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli są uczniami
    gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, szkół ponadpodstawowych
    lub studentami, do ukończenia 26 lat.
    ----

    "Umowa zlecenia w czystej postaci" to właśnie "wykonanie
    czynności prawnej".
    Tak zwane "potoczne zlecenia" to "umowy o świadczenie usług
    do których stosuje się przepisy dotyczące zlecenia" - zapis
    w K.C. stanowi że "do innych usług stosuje się przepisy
    umowy zlecenia" i jesteśmy w domu: jak umowa jest
    "o usługę" i nie jest zaliczana do innych umów w KC
    to "podpada pod zlecenie" (inne niż "o usługę" umowy
    nienazwane nie podpadają :)).

    IMHO - "zarządzanie firmą" polega na regularnym "dokonywaniu
    czynności prawnych".

    >+ > Musiałoby być jakieś zwolnienie szczegółowe.
    [...]
    >+ Na logikę - od kiedy członkowie rad nadzorczych są ozusowani?

    Nie mam zielonego pojęcia.
    Ja *nie wiem* czy powinni być oZUSowani ! :)
    Ja jedynie protestuję przeciwko przyjmowaniu tego że są
    zwolnieni "na wiarę" i bez podstawy prawnej !
    Liczę iż ktoś się zlituje i albo zapoda zgodny z tym co
    "widać na pierwszy rzut oka" w miarę wiarygodny komentarza
    - albo rzuci flejmem z cytatem przepisu o którym nie mam
    zielonego pojęcia :)

    >+ Od roku?
    >+ A od kiedy istnieje KC?

    Hm...
    Kiedyś AFAIR nie było ZUSu od umów zlecenia :)
    Nieważne że dawno :) ale na pewno nie TAK dawno...

    >+ Trochę dłużej chyba.....
    >+
    >+ Więc chyba nie tędy droga.
    >+ > > + kup mozna liczyc
    >+ >
    >+ > ...w to nie powątpiewam :)
    >+
    >+ A to jest bardziej dyskusyjne - bo wyroki negujące taki tryb postępowania
    >+ istnieją.
    >+ Niby że czynność ze samym sobą, a więc nieważność itd.

    A nie nie.
    To co piszesz to mi się kojarzy z zapłatą za pełnienie zarządu
    w *jednoosobowej* spółce :) (z o.o. lub S.A)
    Ale nie w "normalnej" :) !
    (w której "lista wspólników" <> "lista członkow zarządu")
    Masz jakiś konkretny namiar (linki preferowane, nie mam LEXa :))
    na taki wyrok ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)