  • Data: 2005-01-06 12:40:48
    Temat: Re: Wynagrodzenie członka zarządu
    Od: "Cavallino" <k...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    wiadomości news:

    > [...zarządzanie przedsiębiorstwem...]
    >
    > Hm... ja... :)
    > 1. ZW *powierza* prowadzenie firmy zarządowi (lub kontrolę RN)
    > 2. zarząd ją *przyjmuje*.

    Wszystko pięknie, tylko po co w takim przypadku umowy o pracę, osobno
    zawierane umowy zlecenia itd?
    No i jeszcze nie dawno twierdziłeś że powołanie jest jednak zatrudnieniem.
    Czyli jednocześnie jest zatrudnieniem (umowa o pracę) i zleceniem (kc)?

    > Możliwości widzę dwie:
    > 1. podważasz fakt iż to czego dokonuje zgromadzenie wspólników
    > pod nazwą "wybór zarządu" to "czynność prawna" w rozumieniu
    > tytułu IV KC - albo iż wynik tej czynności to nie "oświadczenie
    > woli"
    > 2. podważasz fakt że wybrany na członka zarządu może się zgodzić
    > na swoją kandydaturę lub swój wybór :) tudzież że owa zgoda
    > to nie "oświadczenie woli"...

    Raczej podważam fakt iż w wyniku jednostronnego wyrażenia woli przez ZW
    została zawarta umowa zlecenia z członkiem zarządu.

    > ...zgromadzeniem wspólników a kandydatami do zarządu...

    A tak się nie da.
    Zgromadzenie nie ma takich uprawnień - 210 ksh.

    > Uchwała jest jedną stroną tejże umowy. Jest "oświadczeniem
    > woli" zarządu.

    Zgromadzenia.

    > Drugą stroną jest albo uprzednia zgoda kandydata
    > członka zarządu na udział :) - albo akceptacja tego faktu
    > po wyborze.

    Tyle że wynagrodzenie za pełnienie funkcji nie musi mieć związku ze zgodą na
    udział.

    > A.
    > Przypomnę iż ja powoływałem się na składki *społeczne* wg ustawy
    > o SUS :)

    Wiem.
    I stąd to rozszerzające stwierdzenia.
    Ale nie słyszałem żeby ktoś płacił społeczne od "bycia członkiem", ani żeby
    ZUS za to kogoś ścigał - więc chyba zbyt daleko poleciałeś.

    > Być może. Tylko nie wiem jak ma działać zwolnienie to i prowokuję :)

    Nie ma zwolnienia bo nie ma obowiązku.

    > Nie ma.
    > Ale wyroki powołujące się na "zawarcie umowy z samym sobą" (przynajmniej
    > te które widziałem i kojarzę) też nie powoływały się na KSH tylko właśnie
    > "zasady ogólne" - czyli wg KC właśnie :) - bo z nich wynika iż zawarcie
    > umowy jest "zgodnym oświadczeniem woli DWU stron" i iż jeśli obie "strony"
    > reprezentuje ten sam podmiot :) to to nie są "strony"...

    Mało.
    Jedną stronę może nawet pełnomocnik reprezentować - i tak podważają.
    No i zważ, że nawet w spółkach wieloosobowych wspólnik dominujący może
    praktycznie tyle samo co jedyny wspólnik - pozostali nie są mu potrzebni do
    podjęcia uchwały na ZW.

    W każdym razie Allerhand już wieki temu dawał wykładnię odwrotną niż nasze
    obecne sądownictwo - że dla spółki wspólnik, cżłonek zarządu itd jest osobą
    trzecią, o ile nie działa jako organ spółki.
    Czyli pan X działający jako zgromadzenie wspólników to inna osoba niż pan X
    działający jako członek zarządu, czy prywatna osoba robiąca ze spółką
    interesy.