    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Środek trwały - uszkodzenie (nieodwracalne)
    Date: Sun, 29 Aug 2004 00:18:55 +0200

    On Sat, 28 Aug 2004, GrP wrote:

    >+ Mam pytanie odnośnie środków trwałych, a nie bardzo się na ich likwidacji
    >+ znam.

    Zastrzegam że:
    1. nie jestem doradzcą
    2. nie likwidowałem nie zamortyzowanego ST
    3. jako że oczywiście jesteś na PK jako osoba prawna ;) to ja
    pozwolę sobie przedstawić tylko stanowisko uproszczone - dla
    osoby fizycznej na KPiR, bo na PK się z grubsza biorąc nie
    znam :)
    4. tu na grupie lekko się posprzeczałem :) z programistą, który
    twierdził że jemu księgowi by nie pozwolili (wprowadzić takich
    zasad do programu)

    Niemniej - a to co piszę wynika z mojej najlepszej wiedzy - uprzejmie
    prosze pozostałych grupowiczów o obtentegowanie mnie za możliwe
    błędy tudzież ew. wsparcie w razie zgodności poglądów :)

    >+ Mam niewielką tokarkę amortyzowaną przez 1,5roku, zakupioną jako nową.
    >+ Uległa uszkodzeniu, którego nie opłaca się naprawiać. Jako że jej nie
    >+ używam, bo już do tego się nie nadaje, muszę ją zlikwidować jako środek
    >+ trwały. Była amortyzowana przez 1,5roku, w tym w pierwszym roku
    >+ zamortyzowano 30% jej wartości (jako produkt nowy fabrycznie). Tokarka
    >+ powinna być amortyzowana 7 lat.

    IMHO - nie zawadzi mieć:
    - opinii "osoby trzeciej" (np. firmy zajmującej się naprawami)
    - protokołu likwidacji, podpisanego przez dwie-trzy osoby poza
    tobą, z ew. informacją czy i jakie części sobie zostawiłeś
    (przychód !!). Oczywiście jak jakieś pojedyncze śrubki zostaną
    to pewnie nikt nie będzie się czepiał ;)

    >+ Czy teraz po jej likwidacji muszę oddać Vat odliczony w chwili jej zakupu?

    Nie widzę podstaw.
    Nie dalej jak dziś :) podsyłałem link do artykułu w RP dotyczącego
    rozliczenia strat w towarze/materiałach - pytający najwyraźniej zakładał
    że będzie musiał VAT zwrócić, doradzca wyprowadza go z błędu :)
    Czytaj szybko nim zniknie ze strony w archiwum płatnym :)
    (zrezztą chyba za kilka zł. można pojedynczy artykuł "dostać").

    >+ Czy oddaję sumę dotychczas zamortyzowanego podatku?

    Nie widzę podstaw.
    Przecież "zamortyzowany podatek" to jest KUP który się NALEŻAŁ,
    jako że ST kupiłeś z (jak to określiłem kiedyś, po czym w googlu
    znajdziesz dość szczegółową dyskusję :)) "już opodatkowanych
    pieniędzy" !
    To jest "zużyty KUP". A o "nieżużytym" na chwilę :)

    >+ Tokarka juz nie będzie
    >+ urządzeniem w ewidencji mojej DG. Jakie przepisy i gdzie mówią o likwidacji
    >+ środków trwałych i o likwidacji środków trwałych?

    Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Mi się wydaje, że podchodzisz do sprawy bardzo pesymistycznie.
    Przecież nie stanowią KUP koszty zakupu ST (art. 23. 1 b i c).
    Nie stanowią KUP koszty likwidacji ST niepotrzebnych wskutek zmiany
    rodzaju DG (art. 23.1.6).
    Natomiast jeśli "poniesiesz stratę w ST" - to w myśl art. 23.1.5
    nie stanowi KUP tylko część wartości "pokryta sumą odpisów
    amortyzacyjnych" !
    Jak myślisz, można to przeczytać INACZEJ niż tak że RESZTA wartości
    utraconego ST "idzie w koszty" ??

    >+ Jakie operacje księgowe muszę wykonać w celu usunięcia uszkodzonego i nie do
    >+ końca zamortyzowanego środka trwałego?

    IM*H*O:
    - wpis do EST o przyczynie likwidacji z zachowaniem dokumentów
    o których wyżej (opinia "fachowca" - jak masz własny dział naprawy
    narzędzi :) to chyba OK, jak nie... może np. jakaś fotka
    jeśli uszkodzenie jest "mechaniczne widoczne" żeby dowód był ?
    no i protokół !!)
    - wpis do KPiR niezamortyzowanej wartości ST do pozycji "koszty pozostałe"
    z zastrzeżeniem niżej
    - jeśli z maszynki pozostały jakieś wartościowe częsci, które zostawiasz
    w zakładzie - to mam zgryz.

    Z jednej strony - w ustawie jest o "odłączeniu" (art. 22g.20) ale
    szczegółowy opis jest tylko dla przypadku "przeniesienia do innego
    własnego sprzętu" (art. 22g.21).
    Chyba najlogiczniej byłoby (w razie potrzeby) "odłączyć" *przed*
    wywaleniem ST "na złom" - w ten deseń "koszty niezamortyzowane"
    się zmniejszą o "odłączoną" część i kasa pasuje.
    "Odłączenie" dokonane PO złomowaniu ma nieciągłość logiczną: ST
    najpierw "znika" :) a później "z niczego" powstawać musiałby
    *przychód* o wartości "odłączanej części" :)

    Natomiast w zakresie wartości np. złomu zapłaconej przez złomnicę
    - IMHO byłby to "regularny przychód". Ale tu sprawa jest jasna:
    jest obcy podmiot z którym dokonujesz transakcji...

    Z chęcią poczytam komentarzy do powyższego :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)