  • Data: 2004-08-30 11:29:55
    Temat: Re: Środek trwały - uszkodzenie (nieodwracalne)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 30 Aug 2004, adi wrote:

> [...]
    >+ > >+ to czy
    >+ > >+ taki "rozmontowany" ST może być dalej amortyzowany, jeżeli widać
    >+ > >+ 'organoleptycznie' że jest rozmontowany i nie nadaje się
    [...]
    >+ > Ktoś mnie kiedyś na grupie pouczył że mam doczytać: amortyzacji nie
    >+ > podlegają tylko środki "które nie są używane na skutek zaprzestania
    >+ > działalności, w której te składniki były używane".
    >+ > Znaczy: działalność jest, amortyzacja najwyraźniej "leci".
    >+
    >+ Amortyzacja "leci", ale mnie pouczono kiedys ze to jest amortyzacja

    A podstawę prawną pouczający podał ? Bo jak mnie pouczano to właśnie
    w celu przeczytania owej "podstawy" :) no i poczytawszy widzę:
    +++ UoPDoOF +++
    [z art. 22]
    8. Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków
    trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne)
    dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.
    --------

    Znaczy trzeba palcem pokazać miejsce w art. 23 - bo tylko wtedy
    odpis z czegoś co podlega amortyzacji NIE jest KUP.
    Wg tego co ja widzę w cytowanym punkcie, oczywiście ;) i zakładając
    że "wyznaczenie amortyzacji" było prawidłowe, czyli zgodne z 22a-22o.

    [...]
    >+ O samo amortyzowanie sie nie doczepi, moze jedynie o ewentualne zaliczenie
    >+ do KUP.

    ...j.w. !
    Oczywiście "doczepić się" może, tylko czy słusznie ;)
    [...]
    >+ IMO w momencie likwidacji tokarki jej wartosc netto staje sie "pozostalym
    >+ kosztem operacyjnym", który nie jest KUP a dopiero w momencie jej
    >+ sprzedazy np. na złom staje sie KUP.

    Przyznam że wygląda "na rozum" rozsądnie. Ale tylko na pierwszy
    rzut oka :)

    Miałbym bowiem kilka zastrzeżeń:
    - nie wiem jak przymierzyć "operacyjne" do KPiR na przykład :)
    - czym wobec tego jest protokół likwidacji; wg tego co proponujesz
    NIE MA likwidacji - mamy do czynienia ze sprzedażą "używanego ST"
    (co z tego, że na złom ? :)) wg art. 23.1.3, a nie "strat
    powstałych w wyniku likwidacji" z art. 23.1.6

    Przecież *jeśli* uznamy że likwidacja powoduje "zniknięcie" ST
    (w tym wykreślenie z EST) - to nie możemy sprzedać czegoś, czego
    nie mamy ! Oczywiście ja się zgadzam że likwidacja może być traktowana
    jako swojego rodzaju "produkcja": z elementow "byłego ST" produkujemy
    trochę części zamiennych i co nieco złomu :) - i to co "wyprodukujemy"
    staje się... hm... "materiałem" ! (znaczy: "idzie w majątek" - na
    PK wprost, na KPiR przy remanencie).
    Ale w momencie likwidacji - przynajmniej tak jak ja ją rozumiem,
    a podejrzewam ze pytający też - ów "były ST" bierze i "znika".
    Tak jak przy produkcji - tylko "w drugą stronę" w kwestii pojawiania
    się i znikania materiałów oraz ST :)
    I nie wiem jak można uzależniać uznanie KUP z tytułu likwidacji
    ST od sprzedaży materiałów powstałych z ST !

    Jak dla mnie cykl jest taki:
    1) likwidacja ST na PK:
    - ST "znika", rozliczamy CAŁY nezamortyzowaną część w KUP, sporządzamy
    protokół i jeśli zostawiamy części i złom - to... właśnie nie wiem :)
    Możliwości widzę dwie:
    -- złom stanowi przychód
    -- złom obniża koszt
    Jak by nie patrzeć po tej operacji mamy stan faktyczny: ST nie ma,
    na majątku firmy "wisi" to co zostało z ST.
    Popatrz na to tak: z ST zostaje ci 5 częsci "na wymienne dla
    reszty maszym" i złom.
    Załóżmy że złom jest stalą nadającą się "na żyletki" :) lub podobnym
    materiałem i że masz maszyny zdolne do obróki tegoż.
    Zużywasz pozostały złom do produkcji, w małych ilościach "zejdzie ci"
    w ciągu kwartału.
    Jak przy zaproponowanej przez ciebie idei "rozliczyć" w KUP to co
    z ST zostało ??
    Dlaczego przy "zużyciu materiału ze złomu" zaliczyć w KUP część
    wartości przypadającą na części zamienne ?
    Jeśli nie - to kiedy zaliczyć w KUP wartość części zamiennych ?
    (rozumiem że przy wymianie :))
    No i CO ma być tym składnikiem, który przeznaczamy do produkcji
    lub remontu jeśli ST *już znikł* i nie ma go "w papierach" ?? :)

    2) Odnosząc to co proponuję do KPiR - korekta polegałaby tylko na tym że
    nie ma "przychodu wprost", pojawi się przy najbliższym remanencie... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)