eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem! › Re: KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
    From: Stephen ÓM <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
    Date: Fri, 16 Sep 2011 12:11:02 -0700 (PDT)

    On 15.09.2011 23:09, Stephen ÓM wrote:

    Witam,

    Dzięki tej luźnej wymiany doświaczeń zbliża się do rozwiązanie. Rzecz
    jasna, parę pytań mi pozostają :-)

    > Ok, przy czym samej poprawności obliczeń nie będę sprawdzał, tylko
    > metodologię

    Jasne :). Obliczenia są raczej dla mnie.

    > OT: Ta data powinna być wg polskiej strefy czasowej (chyba do
    > ustawienia, bo na moich wydrukach zdaje się miałem dopisek CET/CEST),
    > chociaż pewnie i tak żaden kontroler się nie zorientuje że to np. PST :-)

    Mam nadzieję, że nigdy nie będziesz zamiaru pracować jako kontroler :)

    Moje wydruki pod hasłem 'godzina' mają coś takiego: 16:32:05 CEST.

    > Tak, z małą poprawką:
    > Formalnie to powinno być: 80*4,3346 - 345,11 = 1,66zł,
    > gdyż liczysz różnicę między kwotą "z dzisiaj" a kwotą "z wtedy" - i tą
    > wcześniejszą kwotę już znasz.

    Ok, ma sens.

    > Tak, ale... to nie jest przychód, a różnica kursowa od przychodu.
    > Przychód z definicji nie może być kosztem :-)

    Zgadzam się, ale na szczęście to tylko skrót myślowy, i wyniki
    obliczeń nie różną się :)

    > Chyba dobry wzór (na pierwszy rzut oka), ale niepotrznie to skomplikowałeś.
    > Masz EUR 76,53 które - poprzez różnicę kursową z pkt. 1 - już
    > "wyceniłeś" po aktualnym kursie NBP z dnia B (4,3346).
    > Teraz z tych EUR 76,53 robi się 322,89zł, więc twoja różnica to:
    > 322,89 - 76,53*4,3346 = 322,89 - 331,73 = -8,84 zł

    No teraz jasne. Wiedziałem, że ten wzór był za skomplikowany, ale tak
    męczony byłem że nie zauważyłem, że w nim jest i +R*Ka i -R*Ka i w
    końcu uprości się na Twoją wersję: Z-I.Kb (I=R-O)

    > Nie tak - nie ma za bardzo jak ukarać za takie coś, bo nawet jeśli to
    > uznać za wykroczenie skarbowe to one się przedawniaja po roku.
    > Do tego wadliwa księga nadal stanowi dowód księgowy, jeśli wady nie mają
    > znaczenia dla sprawy, a tutaj ciężko mi sobie wyobrazić że mogły by mieć.

    Hmm, chyba rozumiem (muszę powiedzieć, że trudno jest rozważać sens i
    prawo będąc w obcym kraju. Umiem jak znaleźć kompromis pomiędzy prawem
    a rozsądkiem w moim kraju, ale parametry tu są trochę inne, i nie ufam
    się :).

    W każdym razie, jeśli jest możliwe wydrukować 1 stronę na te 3
    operację (o czym piszę na końcu wiadomości), to chyba nie warto
    gromadzić wyciągi na koniec miesiąc.

    > W przypadku gdy nie ma przewalutowania to sam nie wiem. Ja wpisuję
    > zarówno klienta jak i banku/PayPala - któreś na pewno trafiam :-)

    W programu do księgowości trochę niedogodny jest tak robić, bo trzeba
    byłoby wprowadzić nowego podwójnego kontrahenta (prawdziwego klienta
    plus PayPal) do kartoteki kontrahentów, i poza tym, chyba nie będzie
    miejsca ma wydruk KPiR. Więc wpiszę tylko jednego - PayPala. Będę miał
    w każdym razie w opis zdarzenia, że to różnica kursowa do rachunku X,
    i na tej pozycji można odczytać nazwę klienta. Jednak wpisując tylko
    nazwę klienta, nie byłoby możliwy dowiedzieć sie (na podstawie
    informacji w KPiR), że chodzi o PayPal.

    > Tak, PayPal, przy czym ostatnio gdy sprawdzałem to adres mieli w
    > Luksemburgu - coś się zmieniło ?

    Nie - mój błąd. Znalazłem taki adres:
    PayPal (Europe) S.a r.l. & Cie, S.C.A.
    22 Boulevard Royal
    L-2449 Luksemburg

    Małe techniczne pytanie na inny temat: Jest takie pole w księdzy,
    'numer dowodu księgowego', gdzie wpisuję np. numer rachunku
    (wystawionego, więc z własną numeracją, bądz otrzymanego, więc z cudzą
    numeracją). Do tych wyciągów z PayPal mogę po prostu wymyślić system
    numeracji? Np. Bank/001, Bank/002 itp (albo MZQX/0000001, MZQX/
    0000002...:), pisząc takie cyfry gdzieś na wydruku? Czy są jakieś
    obowiązujące zasady?

    To teraz dla tych 4 operacji, mój księga wygląda tak:

    (NDK=numer dowodu księgowego, KON=kontrahent, OZG=opis zdarzenia
    gospodarczego)

    Lp.100 | Data: 10.09 | NDK: 150/2011/R | KON: Ho Chi Minh (client) +
    adres | OZG: tłumaczenia | Kol. 7: 345,11
    Lp.101 | Data: 15.09 | NDK: Bank/0001 | KON: PayPal
    (Europe) ... | OZG: Różnica kursowa do 150/2011/R | Kol. 8:
    1,66
    Lp.102 | Data: 15.09 | NDK: Bank/0002 | KON: PayPal
    (Europe) ... | OZG: Opłata na otrzymanie płatność | Kol.13:
    15,04
    Lp.103 | Data: 15.09 | NDK: Bank/0003 | KON: PayPal
    (Europe) ... | OZG: Różnica kursowa od własn. śr. | Kol.13:
    8,84

    i na wydruki Bank/0001, Bank/0002, i Bank/0003 piszę obliczenia
    odpowiednich kwot.

    Czy mam tu sensowne kolumny? Różne są porady w internecie dotyczące
    kolumny do różnic kursowych. Niektóre źródła mówią o wpisaniu ujemnych
    kwot jako przychody, ale tego nie lubią. Najczęsciej czytam, że ujemne
    różnice kursowe pisze się jako pozostały koszt (kol.13), i dodatnie
    jako pozostały przychód (kol.7), i tak robię.

    Wracając do czegoś ciekawego:

    > Można trzy razy, można raz - jak Ci wygodniej.

    Skoro bardzo chcę zminimalizować ilość kartek, to bardzo dobry pomysł.
    Tylko do tej pory zawsze miałem dokładnie jeden dokument do każdego
    wpisu w księdzy, więc zastanawiam się jak to robić. Więc proponuję coś
    takiego:

    Najpierw księga:

[...]
    Lp.102 | Data: 15.09 | NDK: Bank/0001 | KON: PayPal
    (Europe) ... | OZG: Opłata na otrzymanie płatność | Kol.13:
    15,04
    Lp.103 | Data: 15.09 | NDK: Bank/0001 | KON: PayPal
    (Europe) ... | OZG: Różnica kursowa od własn. śr. | Kol.13:
    8,84

    Róznica jest tylko, że mam Bank/0001 jako numer dodowu księgowego w
    przypadku każdy z 3 paypalowskich transakcji. Jednak na tym jedynym
    wydruku, piszę i "Bank/0001" i "KPiR Lp. 101, 102, i 103". Dobrze?

    Potem gdzieś na kartce piszę te 3 obliczenia, i dla jasności każde z
    obliczeń zaczyna z nagłówkiem "Dotyczące KPiR Lp 101, ..." czy coś.

    Dzięki też za informacje na temat fakturze wewnętrznym - na pewno za
    chwilą będę miał parę pytań o nim :)

    Stiofán