  • Data: 2005-12-19 17:55:56
    Temat: Re: Jak sie wlasciwie nazywa moja firma
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 19 Dec 2005, KOMTUR wrote:

    > Nie do konca.

    ...sprzeciw, wysoki sądzie ;) !

    > http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=15009
    > dla nieklikalnych:
    >
    > firma
    > firma ż IV, CMs. ~mie; lm D. firm
    > 1. <przedsiębiorstwo handlowe lub przemysłowe>
    > Dobra, solidna, stara, zasłużona, znana firma.
    > Firma wydawnicza, kupiecka.
    > Założyć firmę.

    OK. Pomijając szczegół że my tu o aspektach prawnych (i sam prof.
    Miodek plus reszta Rady j.p. oraz prawnicy cywiliści razem wzięci
    nic nie poradzą np. na to "sprzedaż usług" funkcjonuje jako prawnie
    obowiązujący termin w zakresie VAT) to... nie widzę sprzeczności.

    Dobra firma to np. hm... "PKP S.A." ;) A co, może nie ?
    Ale *NIE* można powiedzieć "nazwa firmy PKP" ! (no
    chyba że ktoś zapomniał słowa "firma" i chce powiedzieć
    właśnie to słowo ;) ale IMHO lepiej rzec: "no... nazwa
    każdej działalności..." :))
    "Wedel" (nazwisko) to też znana *firma* (a nigdy w życiu
    "nazwa solidnej firmy", choć oczywiście to *jest*
    "nazwa przedsiębiorstwa" i tak może być poprawnie).

    > 2. <zarejestrowana urzędowa nazwa, pod którą osoba fizyczna lub prawna
    > prowadzi przedsiębiorstwo>
    > Prowadzić handel pod czyjąś firmą.
    >
    > przen. <czyjeś nazwisko reprezentujące coś; ustalona reputacja, czyjaś
    > dobra sława>
    > Mieć, wyrobić sobie dobrą firmę.

    No i to jest już dokładnie ta definicja o której wyżej :)
    Firma to *nazwa*....
    "TP S.A." to firma. Nigdy "nazwa firmy".
    "TP" to... niekompletna nazwa działalności gospodarczej :) (przepis
    wymaga podania formy prawnej). Jak będzie "kompletna" to stanie
    się "firmą"...

    Co nie pasuje w moich wywodach ?

    Chciałbym podkreślić przeciw czemu protestuję: przeciw pisaniu
    i mówieniu "nazwa firmy".
    Bo to bez sensu. Tak jak "czas północy" czy "adres miejsca".
    Firma, adres i północ określają jakąś wartość właściwości - odpowienio
    nazwy, miejsca i czasu.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)