    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy mozna w koszty firmy wrzucic cegly ? :)
    Date: Thu, 23 Aug 2007 22:30:48 +0200

    On Thu, 23 Aug 2007, Jagna wrote:

    > JEŚLI się zarejestruje, bo przecież np. może prowadzić DG w formie SC i
    > jako os.fiz. nie być VAT-owcem, wtedy trochę racji mam ;)

    A tak. Przyznaję że nie zapisałem wszystkich warunków.
    Trzeba zapisywać niczym na deklaracji podatkowej, bo zaraz zadepczą ;)

    > A w przypadku, gdy jest już VAT-owcem, to grzech byłoby tego nie odliczać,
    > bo przecież przychód z najmu, nawet poza DG w tym wypadku jest obciążony
    > VATem należnym i od tego nie ma ucieczki!

    Ano.
    To wszystko pasuje.

    > Inwestycja w obcym środku trwałym - 10%, budynek 2,5%

    Thx.

    > Ale amortyzować może budynek, jako swój ŚT, prawda? ;>

    Nie!

    > bo przecież całość nakładów była z własnej kieszeni.

    Ale budynek postawiony na nieswoim gruncie (z zastrzeżeniem dzierżawy
    wieczystej, bo zaraz od kogo innego oberwę) nie jest własnością
    stawiającego.
    W opisywanym przykładzie dotyczy to części współwłasności, dotyczącej
    gruntu.
    To że postawił "ze swoich pieniędzy" *nikogo nie obchodzi*!
    Ma prawo domagania się od właściciela gruntu "zwrotu nakładów" i tyle.
    Budynek *nie jest jego*!
    Może wystąpić do sądu o przymusową sprzedaż *ziemi* - i jeśli wygra,
    to wtedy (dopiero) budynek będzie jego.

    > I to lubię najbardziej! :))

    :)
    To jest doskonałe ćwiczenie z "paragrafologii".

    pzdr, Gotfryd