  • Data: 2007-08-28 22:10:39
    Temat: Re: Czy mozna w koszty firmy wrzucic cegly ? :)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 28 Aug 2007, Jagna wrote:

    >> A że mi się obrywa, to inna rzecz ;)
    >
    > Bo to też lubię... ;p
    > (ale chyba nie bolało, co?)

    Y tam, jak to różni pisarze cytują, co Cię nie zabije to Cię
    wzmocni ;> - osobiście nie przepadam za testowaniem tej tezy,
    ale... ;)

    > Jak tak to czytam, to wychodzi mi, że z tym budynkiem jest jak z rojem
    > pszczół, który osiadł sobie w cudzym zajętym ulu, stając się własnością
    > właściciela ula (jakież cuda można w tym kodeksie cywilnym znaleźć... ;))

    :)

    > To idąc tym tropem i patrząc w art. 408 można by pokusić się o ten zwrot
    > nakładów i na przykład ustalić, że wydatki na budynek w części, która
    > jeszcze się najemcy nie zamortyzowała, rozliczyć tak, że Wynajmujący
    > wystawi notę uznaniową Najemcy i teoretycznie sprawa byłaby się zamknęła.
    > To tak hipotetycznie.

    Nie pasuje mi nijak.
    W myśl Twojej tezy po zamortyzowaniu właściciel gruntu nie musiałby
    zapłacić... nic. A dostałby budynek.
    Z cywilnoprawnego p. widzenia - jak "wzbogacenie", to liczy się
    wartość rynkowa, w oderwaniu od księgowości.

    > Tylko co wtedy z VAT-em?

    Może ktoś wie :>

    > Najemca odliczał sobie podatek naliczony od poniesionych wydatków, to co
    > teraz? korekta tego VAT-u? Całego? A może części niezamortyzowanej?

    Moje podejrzenie: z p. widzenia VAT to jednak *może* być sprzedaż.
    Sprzedaż w rozumieniu VAT nie jest zrównana (ściśle) z przeniesieniem
    własności.
    Mielibyśmy taki stan:
    - najemca inwestuje w budynek, nie stanowiący jego własności, bo
    nie jest właścicielem gruntu, jednak będący w jego posiadaniu (!)
    - najemca używa... (ma w posiadaniu)
    - właściciel gruntu przejmuje budynek, mamy "przeniesienie prawa do
    rozporządzania jak właściciel" na... właściciela.
    "Apsurt" :) ale...

    > Tak! Szczególnie to "pomieszanie" ;)

    Nie marudź :)

    > A jakby w ten sposób:
    > udział we współwłasności jest prawem przysługującym współwłaścicielowi,
    > sprzedaż więc swojego udziału na pewno nie jest "towarem", nie ma więc
    > wydania towaru - brak powstania obowiązku w VAT? ;>

    Sprzedaż praw jest w rozumieniu VAT usługą.
    Jak to na Śląsku mawiają: "nie lej się żurem" - dobrze wiesz (że to
    jest usługa)!

    > Bo to przecież przesunięcie posiadania towaru z jednego podmiotu na drugi.

    To się zdecyduj, czy wybierasz "towar" czy prawo!

    > A właściciele to dwie osoby 50/50 (gwoli przypomnienia) ... <bezradna>

    No to przepisy o współwłasności.

    > Czuję niedosyt :)

    :)

    > A konkluzja we mnie jedna - wątkodawca z pewnością skutecznie się zniechęci
    > by ruszyć z inwestycją na wspólnym gruncie ;)

    Możliwości są dwie:
    - przeczytał i zrobi jak piszesz
    - miał dość po pierwszych postach, nie przeczytał i w NSA przetrze drogę
    dla następnych inwestorów :)

    pzdr, Gotfryd