eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiNIP-1 a faktyczna data rozpoczecia DG - chyba problem :( › Re[3]: NIP-1 a faktyczna data rozpoczecia DG - chyba problem :(
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re[3]: NIP-1 a faktyczna data rozpoczecia DG - chyba problem :(
    Date: Tue, 12 Aug 2003 23:56:29 +0200

    On Sun, 3 Aug 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...]
    >+ Zarejestrowanie sie w UM czy tez w US to nie jest synonim prowadzenia
    >+ dzialalnosci gospodarczej, a jedynie oswiadczenie o takim
    >+ prowadzeniu/nieprowadzeniu.

    Drobiazg: rejestracja w UM jest z założenia deklaracją zamiaru,
    jako że jest dokonywana "przed". Zgłoszenie do US z zasady powinno
    być dokonywane "po", a więc jest oświadczeniem.

    >+ A skoro jest to oswiadczenie to podlega
    >+ takim samym regulom, jak inne oswiadczenia - moze zostac zlozone
    >+ w wyniku pomylki, bledu

    A wtedy nie może powodować odpowiedzialności ??
    [...]
    >+ sie skutecznie bronic przed skutkami zlozenia oswiadczenia NIP-1 przez
    >+ zlozenie kolejnego, poprawnego - z wyjasnieniem przyczyn (np. wlasnie
    >+ pomylki).

    Owszem, ale to nie musi zwolnić od poniesienia konsekwencji, o ile
    takie mogą wystąpić.

    >+ Reasumujac: stoje na stanowisku, ze bledna data rozpoczecia
    >+ dzialalnosci w NIP-1 nie powoduje automatycznie prowadzenia
    >+ dzialalnosci (co jest podstawa obowiazku ubezpieczeniowego). Nie moze
    >+ byc tak, ze blad w formularzu kreuje stan faktczyny - gdyby tak bylo,

    OK. Niemniej trzeba byłoby doprowadzić do uznania że zgłoszenie
    NIP jest nieprawidłowe: przyjmuję.
    Musiałbym sprawdzić który to papier ja złożyłem z błedem :) (bo
    złożyłem, miałem wezwanie do karnoskarbowego :> i wyjaśniałem
    właśnie błąd w dacie...)
    [...]
    >+ Podobnie jak i Ty uwazam jednak, ze jest to punkt krytyczny,
    >+ ktory przy nieumiejetnym postepowaniu moze prowadzic do przykrych
    >+ konsekwencji.

    No to zgoda :)
    Chyba pozostanie mu "wyprostowanie" owego zgłoszenia.

    [...]
    >+ GSn> w US zgłaszasz do 7 dni od faktycznego
    [...]
    >+ A dlaczego 7 dni?

    OK, przyjmuję - pisałem "z głowy czyli z niczego" :)
    [...]
    >+ Wykladnia jezykowa wyraznie wskazuje nam tylko jeden graniczny punkt:
    >+ 14 dni od zmiany danych. Nie mowi, ze nie moze to byc przed zmiana.

    Zgoda :)

    >+ Inna sprawa, ze jesli planowanej a zgloszonej zmiany nie bylo, to jest
    >+ to zmiana, wiec od tego faktu tez biegnie 14 dni :)

    Zgoda :)
    I przekroczenie tego terminu będzie "niedopełnieniem"... tak ?

    [...]
    >+ >>+ ZUS sie nie upomni,
    >+ >>+ >>+ > > bo na jakiej podstawie?
    >+
    >+ GSn> Możesz być w błedzie.
    >+
    >+ Moge - ale dalej nie znam podstawy, dlatego pytanie pozostaje
    >+ aktualne.

    Po prostu: wszczynając postępowanie wyjaśniające czy nie
    prowadzisz DG uchylając się od płacenia składek.
    Chyba ma do tego uprawnienia ? ;)

    >+ GSn> Informacji z UM: "w związku z niezgłoszeniem do ubezpieczenia
    >+ GSn> pomimo....na podstawie informacji z UM Zabrze...przypominamy...
    >+ GSn> ...proszę o zarejestrowanie lub zgłoszenie się z dokumentami
    >+ GSn> celem wyjaśnienia".
    >+
    >+ Ale UM to nie ZUS, wiec to nie ZUS sie upomnial.

    Może mało wyraźnie napisałem, to zapiszę jasno:
    upomniał się *ZUS*, na podstawie informacji którą zdobył w UM.
    Najwyraźniej ZUS rozpoczął wewnętrzne postępowanie wyjasniające
    (IMHO wolno mu), po otrzymaniu wyjasnień się odczepili :), ale
    podejrzewam że moje podejrzenia iż sprawdzili później zgodność
    moich deklaracji u nich (w ZUS) z danymi w US mogą być uzasadnione;
    i chodzi mi o formę np. "informacji dla US" że ten i ten prowadził
    DG od xx.xx.xxxx i czy to się zgadza... (w sumie każdy moze
    złożyć donos, no nie ? :))
    [...]
    >+ moze cos zrobic, nie oznacza ze ma racje :). A IMO ZUS nie moze zmieniac
    >+ stanu faktycznego - jesli nie prowadziles DG to nie prowadziles.
    >+ Kwestia dowodowa to odrebne zagadnienie.

    Ano właśnie. Jak będzie miał w ręku twoją deklarację z twoim
    autografem że "prowadziłeś"... Wiesz co, daj mi pustą kartkę
    papieru z twoim podpisem - a później przekonasz sąd że nie
    dałeś mi weksla i ten papier nie odpowiada "stanowi faktycznemu" ;)
    [...]
> [...]
    >+ GSn> chyba to jest KPiR, dobrze piszę ?) - nawet jak mu się może
    >+ GSn> wydawać że "nic nie zrobił"...
    >+
    >+ IMO nie wystarczy sie zglosic, ze sie prowadzi dzialalnosc, jesli
    >+ rzeczywiscie sie jej nie prowadzi, zeby prowadzic ksiege. Art. 24a.
    >+ ustawy o pdoof:
    >+ "1. Osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób
    >+ fizycznych oraz spółki partnerskie _wykonujące działalność
    >+ gospodarczą_, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i
    >+ rozchodów, zwaną dalej „księgą” (...)".

    Nie wiem, ale podejrzewam że sprzeczność w dokumentach spowoduje
    co najmniej wszczęście postępowania "o podejrzenie popełnienia
    wykroczenia/przestępstwa".
    [...]
    >+ GSn> No więc właśnie dlatego nie rozumiem pytania - o co ma się
    >+ GSn> upominać US ? Złożył NIP ? - złożył. Znaczy prowadzi DG.
    >+
    >+ Tu trwa spor... bo przeciez faktycznie nie prowadzi :)

    :)
    Sam pisałeś o "kwestii dowodowej". Papier przebije zeznania
    świadków :[

    >+ A o co ma sie upominac US? O to samo, co UM w podanym przez Ciebie
    >+ przykladzie - czy aby na pewno wszystko jest w porzadku.

    Tyle że to był ZUS :)
    Ale US nie ma powodu "się czepiać": jak nieVATowiec to brak
    dochodów jest na początku rzeczą normalną.

    >+ GSn> Nie
    >+ GSn> składa PIT ? - nie składa, znaczy ma małe dochody (lub brak).
    >+
    >+ OK. Tylko, ze jest to podobna zasada jak kontrola ZUS, o ktorej
    >+ pisales.

    Nie jest. Zarówno deklaracja ZUS jak i wpłaty są obowiązkowe,
    więc ich brak "natychmiast" (po 1. terminie) jest podejrzany.
    W US... podejrzenia powstanie dopiero w kolejnym roku :)

    >+ Skoro tam organ moze chciec kontrolowac, to moze i tutaj.

    Może. Ale ZUS ma powód, US nie.
    [...]
    >+ punktu widzenia takiej kontroli. Gdyby skladal PIT, a potem przestal,
    >+ to bylby fakt obciazajacy go - bo odpadloby tlumaczenie, ze "nic nie
    >+ prowadzil", a data w NIP-1 to tylko pomylka. Jezeli zas nie skladal
    >+ zadnego PIT, to bylby to fakt uwiarygadniajacy jego wersje.

    To prawda :)
    [...]
    >+ * tylko, ze w praktyce kontrola z US wydaje mi sie duzo bardziej
    >+ prawdopodobna niz z ZUS - bo w US jakies namiary na DG sa, a w ZUS
    >+ zadnych!

    Już wiesz że ZUS dostaje informacje o zmianach w EDG :)
    Nie wiem czy UM im wysyła czy sami śledzą - ale trudne (śledzenie)
    nie jest, to rejestr jest jawny jak wiesz (BTW: co najmniej jeden
    bank "u mnie" śledzi - posłali mi zaraz ofertę, ale podpadli
    nielicho, popełniając błąd w nazwie DG :>!)
    [...]
    >+ >>+ To nie jest takie oczywiste. Ja np. mialem do czynienia z kontrola z
    >+ >>+ ZUS, w ktorej trzeba bylo udowodnic lub uprawdopodobnic _prowadzenie_
    >+ >>+ dzialalnosci.

    :O !!
    Nie chcieli składek ??
    Cie florek... to się na p.r.h.n nadaje :)
    Można zacząć się ogłaszać: "uprawdopodobnienie prowadzenia DG
    sprzedam/kupię za 20%, składki opłacone, kwitki do wglądu" :)
    [...]
    >+ GSn> Ależ "prowadził", IMHO.
    >+
    >+ No przeciez nie prowadzil, IMHO :)

    :) pas !
    [...]
    >+ Z tym, ze zakladam, ze termin to 14 dni, a nie 7.

    j.w., przyjęto.
    [...]
    >+ GSn> Ja bym co najmniej kartkę z wyjaśnieniem dołączył, bo wezwanie ma
    >+ GSn> wtedy pewne :[
    >+
    >+ Rzeczywiscie nie zaszkodzi. Domino, moglbys sie np. powolac na zwykla
    >+ pomylke pisarska - ze mialo byc 01.08.2003, a nie 01.06.2003. Tylko
    >+ sie nie tlumacz nieznajomoscia przepisow, bo to nigdy nie jest mile
    >+ widziane.

    Dobrze gada, dać mu piwa :)
    [...]
    pozdrowienia, Gotfryd