eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiNIP-1 a faktyczna data rozpoczecia DG - chyba problem :( › Re[5]: NIP-1 a faktyczna data rozpoczecia DG - chyba problem :(
  • Data: 2003-08-20 17:16:34
    Temat: Re[5]: NIP-1 a faktyczna data rozpoczecia DG - chyba problem :(
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik) szukaj wiadomości tego autora

    Witam.

    GSn> Mowa jest o rejestracji w EDG.

    Owszem, ale skoro rozmawiamy o zalozeniach, to zrozumialem, ze o
    zalozeniach rejestracji przedsiebiorcy w ogolnosci, a nie o
    zalozeniach samego EDG (i UM jako organu rejestrowego). Tak wiec
    trzeba pamietac o "kontekscie" rejestracji w EDG, bo taka "wykladnia
    systemowa" pozwala ustalic skad ta luka i jakie moga byc drogi
    interpretacji i ewentualnie wybrniecia z paradoksu.

    Przepis art. 36 ustawy o KRS mowi przeciez:
    "Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do następujących podmiotów:
    1) osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą, (...)".
    a art. 86 tejze ustawy dodaje jeszcze:
    "Ilekroć w przepisach ustaw innych niż wymienione w niniejszym
    rozdziale jest mowa o rejestrach: handlowym, przedsiębiorstw
    państwowych, stowarzyszeń, fundacji oraz o _ewidencji
    działalności gospodarczej_, rozumie się przez to Krajowy Rejestr
    Sądowy."

    GSn> I tu pojawia się pętelka: ponieważ
    GSn> DG OF nie przewiduje działania "w organizacji" (ale przepisy
    GSn> podatkowe pozwalają kupić sobie towar handlowy do późniejszego
    GSn> wciągnięcia do DG - kwestię VAT pomijając :>) to warunkiem
    GSn> zrobienia czegokolwiek poza założeniem DG jest *uprzednie*
    GSn> założenie DG...

    Jest petelka, i owszem. Gdyby wszystko sie odbylo "po bozemu", to
    ustawa o KRS zaczela by obowiazywac i wszystko byloby w porzadku. Ale
    mamy teraz stan przejsciowy (dodane art. w PDG), ktory wprowadzajac
    wymog wskazywania daty rozpoczecia dzialalnosci wprowadza
    przedsiebiorcy niepotrzebny metlik, bo miesza dwa stany:
    a) rejestracji DG,
    b) wykonywania DG.
    Jesli by skasowac zapisy art. 88a-88i PDG to mamy jednoznaczna i
    czysta sytuacje z rejestracja, taka jak maja podmioty z KSH (a
    wczesniej z KH): najpierw sie rejestrujesz, a po skutecznej
    rejestracji mozesz rozpoczac dzialalnosc, co zglaszasz juz innym
    organom.

    Nota bene jezeli ustawodawca zechce znowu przedluzyc wprowadzenie
    zasad rejestracji w KRS dla przedsiebiorcow to wystarczy mu prosta
    zmiana daty, taka jak w ustawie z 14 grudnia 2001 r o zmianie ustawy o
    KRS oraz ustawy PDG:
    "Art. 3.
    W ustawie (...) wprowadza się następujące zmiany:
    1) w art. 88a:
    a) w ust. 1 wyrazy "Do dnia 31 grudnia 2001 r." zastępuje się wyrazami
    "Do dnia 31 grudnia 2003 r.".
    Takie proste, a tyle robi zamieszania :(

    GSn> :)

    Nie wiem, czemu akurat _ten przepis_ Cie rozbawil, ale zauwaz, ze
    jesli pamietamy, ze rejestracja nie jest rownowazna z rozpoczeciem
    dzialalnosci (moim zdaniem to logiczne i poprawne zalozenie) to
    wszystko gra: rejestrujesz siebie jako przedsiebiorce (zgodnie z
    ustawa o KRS), a rozpoczynasz dzialalnosc wtedy, gdy uznasz za
    stosowne, informujac o tym US, ZUS, itd.

    GSn> Ale jest, obowiązuje i nic na to nie poradzę :(
    GSn> [...]

    A ktos tu mi probowal wmowic, ze to tylko obietnica ustawodawcy ;)
    A wracaj do tematu - kiedy wiem, skad te sprzecznosci sie biora, to
    tym bardziej czekam na wygasniecie tej czesci PDG, ktora sprzecznosci
    te generuje. Ale zdaje sie, ze na liscie wiekszosc jest raczej
    przeciw...

    GSn> A mają prawo działania "w organizacji" ? Pytam pod kątem
    GSn> DG OF !

    Ustawa o KRS nie naklada jakis nowych warunkow prowadzenia DG, dotyczy
    _rejestracji DG_ i w mniejszym stopniu identyfikacji DG (oba elementy
    ujednolicone dla wszystkich rodzajow podmiotow). Wszelkie poszukiwania
    warunkow wykonywania DG (w tym ewentualnych rozwazan o dzialaniu "w
    organizacji") nalezy szukac przede wszystkim w PDG i ustawach
    podatkowych - a nie w przepisach o rejestracji.

    Ale rozwazajac temat niejako przy okazji: IMO nie maja takiej
    mozliwosci. Wydaje mi sie, ze uzsadnienie takiego stanu prawnego ma
    jakis zwiazek z rozmiarami interesu (jakkolwiek by to dwuznacznie
    brzmialo) - przedsiebiorca nie potrzebuje takiego okresu organizowania
    sie, jak np. spolka zoo, ktora moze miec spore rozmiary, angazowac
    duze srodki od wspolnikow, a czas jej rejestracji ze wzgledow
    technicznych moze trwac stosunkowo dlugo.

    GSn> Bo inaczej wszystko jest nadal na głowie - w końcu
    GSn> dopiero będąc podatnikiem VAT może mieć sens dokonywanie
    GSn> zakupów.
    GSn> [...]

    A to juz pretensje do przepisow podatkowych, a nie rejestracyjnych. :)

    GSn> Akurat mam wątpliwości.
    GSn> Stwierdzenie *faktu* (np. czyjejś śmierci) jak na mój gust
    GSn> ma z oswiadczeniem *woli* mało wspólnego :], i do takich
    GSn> oświadczeń jak na mój gust cytowane kawałki KC się
    GSn> nie stosują.

    E tam. Glownym elementem oswiadczenia woli jest wskazanie woli
    podmiotu. A wola w tych przypadkach jest:
    a) zarejestrowania DG - w UM,
    b) zgloszenia wykonywania DG - w US.
    To, ze niektore elementy z tego oswiadczenia (data) jest faktem, a nie
    wola, to nie znaczy, ze calosc nie jest oswiadczeniem woli. Podobnie,
    gdy powiesz, ze dajesz swojemu dobremu sasiadowi Kowalskiemu w
    nieodplatne uzywanie swojego Fiata 126p, to choc istnienie Fiata 126p
    jest faktem (podobnie jak to, ze jest Twoj) - i o tym nie decydujesz w
    danym momencie, to calosc jest oswiadczeniem woli. Tak mnie sie to
    widzi, ale nie bede sie upieral, jesli ktos wykaze, ze przeciwnie.

    Nawet jednak gdyby nie bylo to oswiadczenie woli, tylko oswiadczenie o
    faktach, to czy nie moze zawierac bledu podlegajacego sprostowaniu?

    GSn> Owszem :)
    GSn> Załóżmy że ZUS raz czasu się przyczepi: czy (ZUS) może podważać
    GSn> sytuację faktyczną ?

    Moze, ale mu nie wolno? :)

    GSn> I co odpowiedzieć na pytanie: "a jaki
    GSn> Pan miał cel składając fałszywe oświadczenie do US ?" ?

    :)
    Ja bym powiedzial, ze nie zatajalem prawdy, tylko popelnilem pomylke.

    GSn> Ostatnio w którejś gazecie widziałem przepis karny dotyczący
    GSn> fałszywych oświadczeń (nie będę czytał KK żaby go znaleźć :])
    GSn> - jak przyuważę to przytoczę.

    Art. 233 KK:
    "1. Kto składając zeznanie mające służyć za dowód w postępowaniu
    sądowym lub w innym postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy,
    zeznaje nieprawde lub zataja prawdę, podlega karze pozbawienia
    wolności do lat 3.
    2. Warunkiem odpowiedzialności jest, aby przyjmujący zeznanie,
    działąjąc w zakresie swoich uprawnień, uprzedził zeznającego o
    odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznanie lub odebrał od niego
    przyrzeczenie. (...)
    5. Sąd może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary, a nawet odstąpić
    od jej wymierzenia, jeżeli: (...) sprawca dobrowolnie sprostuje
    fałszywe zeznanie (...), zanim nastąpi, chociażby nieprawomocne,
    rozstrzygnięcie sprawy."

    Nie znam czleka... :)

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---