eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiNIP-1 a faktyczna data rozpoczecia DG - chyba problem :( › Re[3]: NIP-1 a faktyczna data rozpoczecia DG - chyba problem :(
  • Data: 2003-08-02 23:02:57
    Temat: Re[3]: NIP-1 a faktyczna data rozpoczecia DG - chyba problem :(
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik) szukaj wiadomości tego autora

    Witam.

    GSn> ...brak korelacji ;) (google szybciej szuka niż ty piszesz :))
    GSn> [...]

    (OT) Szybciej szuka, ale ja wolno przegladam te wyszukane zajawki postow,
    nie mowiac o ich wyswietleniu, wiec przejrzenie ciekawych tematow trwa
    zbyt dlugo w stosunku do sciagniecia/wyslania maili. Ergo: szkoda mi
    finansowac TPSA.

    GSn> Zeznaję że w mojej opinii to właśnie jest problem: zgłosił
    GSn> w US, nie zgłosił ZUS. Jak przypadkiem wyjdzie w praniu - to
    GSn> ZUS zażąda zapłaty z odsetkami (u mnie w ZUS jest kartka, co
    GSn> prawda w odniesieniu do "zawieszenia" - że właśnie wyrejestrowanie
    GSn> w US uznają za jeden z podstawowych warunków uznania "nieprowadzenia"
    GSn> przez ZUS !).

    IMHO to art. 2 PDG powinien byc podstawa oceny, czy ktos prowadzil/nie
    prowadzil DG:
    "1. Działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy jest zarobkowa
    działalność wytwórcza, handlowa, budowlana, usługowa oraz
    poszukiwanie, rozpoznawanie i eksploatacja zasobów naturalnych,
    wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły."

    Zarejestrowanie sie w UM czy tez w US to nie jest synonim prowadzenia
    dzialalnosci gospodarczej, a jedynie oswiadczenie o takim
    prowadzeniu/nieprowadzeniu. A skoro jest to oswiadczenie to podlega
    takim samym regulom, jak inne oswiadczenia - moze zostac zlozone w
    wyniku pomylki, bledu czy tez celowego klamstwa. O ile w tym ostatnim
    wypadku sprawa wydaje sie oczywista, to wydaje mi sie, ze mozna byloby
    sie skutecznie bronic przed skutkami zlozenia oswiadczenia NIP-1 przez
    zlozenie kolejnego, poprawnego - z wyjasnieniem przyczyn (np. wlasnie
    pomylki).

    Reasumujac: stoje na stanowisku, ze bledna data rozpoczecia
    dzialalnosci w NIP-1 nie powoduje automatycznie prowadzenia
    dzialalnosci (co jest podstawa obowiazku ubezpieczeniowego). Nie moze
    byc tak, ze blad w formularzu kreuje stan faktczyny - gdyby tak bylo,
    to wpisanie np. blednego US jako wlasciwego powinno skutkowac tym, ze
    ten niewlasciwy US staje sie wlasciwy, a to kloci sie z zasadami
    prawa! Podobnie jak i Ty uwazam jednak, ze jest to punkt krytyczny,
    ktory przy nieumiejetnym postepowaniu moze prowadzic do przykrych
    konsekwencji.

    GSn> Nie, przewidywane rozpoczęcie zgłosił w UM/UG (i dobrze).

    Fakt, ze pytajacy tak napisal zdanie, ze zrozumialem, ze zglosil
    _planowane_ rozpoczecie nie tylko w UM, ale i do US. Sam tak kiedys
    zrobilem ze wzgledu na wyjazd (nie zdazylbym wrocic w wymaganych
    terminie od faktycznego rozpoczecia DG): zglosilem sie z NIP-1 przed
    rozpoczeciem DG, a informacje o tym nie wpisalem do rubryki C-1
    formularza NIP-1, tylko załączyłem odnotacje, ze planuje rozpoczac
    okreslonego dnia i po rozpoczeciu dolacze stosowny NIP-1. Bylo to IMO
    zabezpieczenie przed uplywem terminu zglaszania DG.

    GSn> Mniemam że jesteś w błędzie: w US zgłaszasz do 7 dni od faktycznego
    GSn> rozpoczęcia prowadzenie DG, a nie taki "zamiar" !

    Jestem czesciowo w bledzie. Wydawalo mi sie, ze wpisalem date
    _planowanego_ rozpoczecia do NIP-1, ale bylo inaczej - dolaczylem
    pisemko do NIP-1. Tak wie odszczekuje, ze mozna to zrobic bezposrednio
    na NIP-1... ale na razie tylko to! :) Bo IMO mozna zglosic zamiar!

    GSn> Nie rozumiem.
    GSn> Oczywistym jest że data *deklarowana* w EDG może nie być trafiona
    GSn> - sprawdź ile razy pisałem że ja też rozpoczynałem po terminie
    GSn> deklarowanym w EDG.

    Wiec tu zgoda, ze nie ma problemu.

    GSn> Ale zgłoszenie do US robisz *PO* rozpoczęciu DG, masz na to
    GSn> 7 dni - i jak zrobisz, to znaczy że prowadzisz. IMHO, oczywiście.

    A dlaczego 7 dni? Czy byla jakas nowelizacja, o ktorej nie wiem? Bo
    terminy w ustawie o NIP sa podane takie:

    Jesli ktos nie mial wczesniej NIP, to art. 6.1.:
    "Podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego obowiązani są
    dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego przed dokonaniem pierwszej czynności
    podlegającej opodatkowaniu jednym z tych podatków. Zgłoszenia identyfikacyj-
    nego dokonuje się niezależnie od zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w
    art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i
    usług oraz o podatku akcyzowym".

    oraz 6.6.:
    "Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którzy samodzielnie
    obliczają zaliczki na ten podatek lub samodzielnie opłacają go w
    formach zryczałtowanych, dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego nie
    później niż w terminie złożenia pierwszej, od dnia wejścia w życie
    ustawy, deklaracji dotyczącej tej zaliczki albo dokonania wpłaty
    zryczałtowanego podatku."

    A jesli mial, to aktualizuje w terminach z art.9:
    "1. Podatnicy mają obowiązek aktualizowania danych objętych
    zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia
    aktualizacyjnego we właściwym urzędzie skarbowym określonym w art. 4:
    1) wymienieni w art. 6 ust. 1 - nie później niż w terminie 14 dni od
    dnia, w którym nastąpiła zmiana danych,
    2) wymienieni w art. 6 ust. 2-7 - nie później niż w terminie 30 dni od
    dnia, w którym nastąpiła zmiana danych, z zastrzeżeniem ust. 1a,
    3) wymienieni w art. 6 ust. 8 - wraz ze złożeniem pierwszej w roku
    podatkowym deklaracji podatkowej lub w terminie dokonania pierwszej w
    roku podatkowym wpłaty podatku."

    Wykladnia jezykowa wyraznie wskazuje nam tylko jeden graniczny punkt:
    14 dni od zmiany danych. Nie mowi, ze nie moze to byc przed zmiana.
    Inna sprawa, ze jesli planowanej a zgloszonej zmiany nie bylo, to jest
    to zmiana, wiec od tego faktu tez biegnie 14 dni :)

    Gdy zas dotyczy to rachunku bankowego, to jest to w art. 13 PDG:
    "3. W razie zmiany stanu faktycznego w stosunku do zawiadomień, o
    których mowa w ust. 1 i 2, przedsiębiorca jest obowiązany do
    zgłoszenia tych zmian w terminie _14 dni_ od daty ich powstania."

    GSn> Możesz być w błedzie.

    Moge - ale dalej nie znam podstawy, dlatego pytanie pozostaje
    aktualne.

    GSn> Informacji z UM: "w związku z niezgłoszeniem do ubezpieczenia
    GSn> pomimo....na podstawie informacji z UM Zabrze...przypominamy...
    GSn> ...proszę o zarejestrowanie lub zgłoszenie się z dokumentami
    GSn> celem wyjaśnienia".

    Ale UM to nie ZUS, wiec to nie ZUS sie upomnial. Oczywiscie to tylko
    kwestia techniczna, bo praktyczne znaczenie ma, ze sie w ogole
    upomnieli. Ale interesuje mnie na jakiej podstawie prawnej takie
    dzialanie sie opiera? Jest cos tam w tym pismie, czy to tylko
    gorliwosc urzednicza albo wewnterzne ustalenia miedzy instytucjami?

    GSn> Mam takie pismo, nie poszedłem - bo dali sobie telefonicznie
    GSn> wytłumaczyć że jak rozpocznę to się zgłoszę.
    GSn> I nie wątpię że jakbym miał wcześniejsze zgloszenie w US a kiedyś
    GSn> by to wyszło - to bym dostał w 4 litery... (od ZUSu).

    Moze tak byc. Ale jak juz kiedys probowano mnie tu przekonac, to ze ZUS
    moze cos zrobic, nie oznacza ze ma racje :). A IMO ZUS nie moze zmieniac
    stanu faktycznego - jesli nie prowadziles DG to nie prowadziles.
    Kwestia dowodowa to odrebne zagadnienie.

    GSn> US *na razie* nie będzie miał powodów: jeśli "tylko" rozpoczął
    GSn> DG - to PIT musi złożyć jak przekroczy dochód dający podstawę
    GSn> do opodatkowania (celowo tak zawile, bo tak jest w przepisach
    GSn> i powoduje problem interpretacyjny :)).
    GSn> Natomiast fakt że *zadeklarował* rozpoczęcie DG powoduje
    GSn> automatycznie, że o ile w przepisanym czasie nie zadeklarował
    GSn> sposobu rozliczania - wpadł w "automatyczny wybór" (aktualnie
    GSn> chyba to jest KPiR, dobrze piszę ?) - nawet jak mu się może
    GSn> wydawać że "nic nie zrobił"...

    IMO nie wystarczy sie zglosic, ze sie prowadzi dzialalnosc, jesli
    rzeczywiscie sie jej nie prowadzi, zeby prowadzic ksiege. Art. 24a.
    ustawy o pdoof:
    "1. Osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób
    fizycznych oraz spółki partnerskie _wykonujące działalność
    gospodarczą_, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i
    rozchodów, zwaną dalej „księgą” (...)".

    GSn> IMHO właśnie w US jest cały czas traktowany tak jak prowadzący
    GSn> DG który nie ma wystarczającego dochodu (wolno mu).

    Ale skoro dochod osiagal, a potem przestal, to US moze kontrolnie
    zbadac ossochodzi :) Ja mialem takie sprawdzenie w zeszlym roku.

    GSn> No więc właśnie dlatego nie rozumiem pytania - o co ma się
    GSn> upominać US ? Złożył NIP ? - złożył. Znaczy prowadzi DG.

    Tu trwa spor... bo przeciez faktycznie nie prowadzi :)
    A o co ma sie upominac US? O to samo, co UM w podanym przez Ciebie
    przykladzie - czy aby na pewno wszystko jest w porzadku.

    GSn> Nie
    GSn> składa PIT ? - nie składa, znaczy ma małe dochody (lub brak).

    OK. Tylko, ze jest to podobna zasada jak kontrola ZUS, o ktorej
    pisales. Skoro tam organ moze chciec kontrolowac, to moze i tutaj. W
    jednym i drugim przypadku odpowiednie okolicznosci uzasadniajace
    kontrole sa*. I popatrz na czynnosc skladania/nie skladania PIT z
    punktu widzenia takiej kontroli. Gdyby skladal PIT, a potem przestal,
    to bylby fakt obciazajacy go - bo odpadloby tlumaczenie, ze "nic nie
    prowadzil", a data w NIP-1 to tylko pomylka. Jezeli zas nie skladal
    zadnego PIT, to bylby to fakt uwiarygadniajacy jego wersje. Podobnie
    z ZUS - skoro zglosilby sie do ubezpieczen, to podwazaloby jego
    twierdzenie, ze nie prowadzil dzialalnosci - bo o ile latwo zrobic
    jeden blad (w NIP-1) to powielanie go w kolejnych zgloszeniach raczej
    wskazuje na rzeczywiste prowadzenie DG niz pomylke. Wyobrazam jednak
    sobie taka sytuacje, ze tok rozumowania kontroli z ZUS moglby pojsc w
    innym kierunku - jesli nie prowadzil faktycznie dzialalnosci, a
    zglosilby sie bezpodstawnie, narazilby sie na zarzut o "wyludzanie
    okresu skladkowego", co w przyszlosci ma wplyw na wysokosc swiadczen
    emerytalnych, itp.

    * tylko, ze w praktyce kontrola z US wydaje mi sie duzo bardziej
    prawdopodobna niz z ZUS - bo w US jakies namiary na DG sa, a w ZUS
    zadnych!

    GSn> Sprzeciw: j.w. NIP nie dotyczy terminu *planowanego* a *zaszłego*.

    Przyjety.

    GSn> Co sie na ten "planowany" termin uwziąłeś skoro chodzi o termin
    GSn> *z NIP*, zgłaszany *po* rozpoczęciu ??

    Uwzielem sie, bo mi sie utrwalilo, ze ja sie zglosilem "przed DG", a
    wiec termin byl "planowany" a nie "faktyczny". Tylko ja tego nie
    zrobilem w NIP-1. I to jest ta "mala roznica" na niekorzysc
    pytajacego. Ale IMHO i tak do odkrecenia.

    GSn> [...]

    GSn> Ależ "prowadził", IMHO.

    No przeciez nie prowadzil, IMHO :)

    GSn> ...znaczy za podanie w NIP-1 daty niezgodnej z rzeczywistością ?
    GSn> Hm...

    Grozi - art. 233 kk. Ale patrzmy na to praktycznie - ja osobiscie nie
    wierze w to, zeby kiedykolwiek padl taki wyrok w takiej sprawie jak
    bledna data. Jak ktos cos wie o takim przypadku, to chetnie pomecze
    sie z dotarciem do uzasadnienia wyroku.

    GSn> Przyznam że nie oznacza.
    GSn> Ale wtedy jest to już "prowadzenie". Albo najpóźniej do 7 dni od
    GSn> zgłoszenia na NIP-1 należało złożyć kolejny NIP-1 ze sprostowaniem,
    GSn> np. że DG nie prowadzi :]

    No wlasnie - tak jak pisalem wyzej, tez doszedlem do podobnego wniosku.
    Z tym, ze zakladam, ze termin to 14 dni, a nie 7.

    GSn> Ja bym co najmniej kartkę z wyjaśnieniem dołączył, bo wezwanie ma
    GSn> wtedy pewne :[

    Rzeczywiscie nie zaszkodzi. Domino, moglbys sie np. powolac na zwykla
    pomylke pisarska - ze mialo byc 01.08.2003, a nie 01.06.2003. Tylko
    sie nie tlumacz nieznajomoscia przepisow, bo to nigdy nie jest mile
    widziane.

    GSn> pozdrowienia, Gotfryd
    GSn> (KPiR, VAT, DG rozpoczęta w terminie późniejszym niż deklarowany w UM)

    U mnie rowniez pozniej.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl