eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiNIP-1 a faktyczna data rozpoczecia DG - chyba problem :( › Re[2]: NIP-1 a faktyczna data rozpoczecia DG - chyba problem :(
  • Data: 2003-08-02 07:54:35
    Temat: Re[2]: NIP-1 a faktyczna data rozpoczecia DG - chyba problem :(
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 1 Aug 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:

    >+ Witam.
    >+
    >+ GSn> FYI: wg mojej najlepszej wiedzy data rozpoczęcia nie musi
    >+ GSn> się pokrywać z datą deklarowaną, ale "jednoczesne" (tj.
    >+ GSn> podanie tej samej daty) zgłoszenie rozpoczęcia do US i ZUS
    >+ GSn> owszem, jest krytyczne. Znane są odmienne stanowiska :)
    >+ GSn> (szukać googlem, tu i na *.prawo).
    >+
    >+ Ja nie uzywam googla, bo jestem modemowcem,

    ...brak korelacji ;) (google szybciej szuka niż ty piszesz :))
    [...]
    >+ Krytyczne to na pewno jest, tylko ze to nie znaczy, ze zaraz ma byc
    >+ jakas kara czy inne niebezpieczenstwa (a tak zrozumialem odpowiedzi
    >+ poprzednikow). Tym bardziej, ze pytajacy napisal, ze nie zglosil sie
    >+ do ZUS.

    Zeznaję że w mojej opinii to właśnie jest problem: zgłosił
    w US, nie zgłosił ZUS. Jak przypadkiem wyjdzie w praniu - to
    ZUS zażąda zapłaty z odsetkami (u mnie w ZUS jest kartka, co
    prawda w odniesieniu do "zawieszenia" - że właśnie wyrejestrowanie
    w US uznają za jeden z podstawowych warunków uznania "nieprowadzenia"
    przez ZUS !).

    >+ >>+ > > we wpisie do ewidencji podalem jako przewidywana date rozp. DG
    >+ >>+ 1.6.2003,
    >+ >>+ > > w formularzu NIP-1 rowniez 1.6.2003. do tej pory nie rozpoczalem DG,
    >+
    >+ GSn> No chwila: właśnie zeznałeś że zgłosiłeś rozpoczęcie, czyli
    >+ GSn> rozpocząłeś (jak rozumiem).
    >+
    >+ wKF: napisal, ze zglosil _przewidywane_ rozpoczecie, a nie rozpoczal
    >+ wtedy, kiedy przewidywal.

    Nie, przewidywane rozpoczęcie zgłosił w UM/UG (i dobrze).

    >+ NIP-1 to nie VAT-R, gdzie deklaruje sie,
    >+ za jaki miesiac _zlozy sie_ (nie planuje!) pierwszy formularz VAT-7.

    Mniemam że jesteś w błędzie: w US zgłaszasz do 7 dni od faktycznego
    rozpoczęcia prowadzenie DG, a nie taki "zamiar" !
    Nie deklaruje się że będzie się składać PIT (bo dopóki nie ma
    progu "podatkowego" to nie ma obowiązku), tylko że prowadzi
    się DG oraz stosowne ewidencje.

    >+ GSn> Po co ci to było ?
    >+
    >+ Trudno przewidziec wszystko. Jesli tylko 1% zle przewidzialo, to na
    >+ milion wpisow do ewidencji bedzie 10 000 przypadkow. Warto chyba
    >+ przebadac ten "punkt krytyczny" DG.

    Nie rozumiem.
    Oczywistym jest że data *deklarowana* w EDG może nie być trafiona
    - sprawdź ile razy pisałem że ja też rozpoczynałem po terminie
    deklarowanym w EDG.
    Ale zgłoszenie do US robisz *PO* rozpoczęciu DG, masz na to
    7 dni - i jak zrobisz, to znaczy że prowadzisz. IMHO, oczywiście.

    >+ GSn> Deklarowałeś sposób rozliczania (KPiR/ryczałty) ?
    >+ >>+ ani
    >+ >>+ > > nie powiadomilem ZUSu (wiem, termin do 7 dni). jak na razie ani ZUS ani
    >+ >>+ > US
    >+ >>+ > > sie nie upominaly.
    >+
    >+ ZUS sie nie upomni,

    Możesz być w błedzie.

    >+ >>+ > > bo na jakiej podstawie?

    Informacji z UM: "w związku z niezgłoszeniem do ubezpieczenia
    pomimo....na podstawie informacji z UM Zabrze...przypominamy...
    ...proszę o zarejestrowanie lub zgłoszenie się z dokumentami
    celem wyjaśnienia".
    Mam takie pismo, nie poszedłem - bo dali sobie telefonicznie
    wytłumaczyć że jak rozpocznę to się zgłoszę.
    I nie wątpię że jakbym miał wcześniejsze zgloszenie w US a kiedyś
    by to wyszło - to bym dostał w 4 litery... (od ZUSu).

    >+ US na podstawie samego
    >+ NIP-1 tez pewnie niechetnie sie bedzie upominal, bo jeszcze nie
    >+ zlozyles zadnej miesiecznej deklaracji.

    US *na razie* nie będzie miał powodów: jeśli "tylko" rozpoczął
    DG - to PIT musi złożyć jak przekroczy dochód dający podstawę
    do opodatkowania (celowo tak zawile, bo tak jest w przepisach
    i powoduje problem interpretacyjny :)).
    Natomiast fakt że *zadeklarował* rozpoczęcie DG powoduje
    automatycznie, że o ile w przepisanym czasie nie zadeklarował
    sposobu rozliczania - wpadł w "automatyczny wybór" (aktualnie
    chyba to jest KPiR, dobrze piszę ?) - nawet jak mu się może
    wydawać że "nic nie zrobił"...

    >+ Gdybys zlozyl, a potem
    >+ przerwal, to ktos moglby chciec wiedziec, dlaczego?

    IMHO właśnie w US jest cały czas traktowany tak jak prowadzący
    DG który nie ma wystarczającego dochodu (wolno mu).

    >+ GSn> A o co miał się upomnieć US ?
    >+ GSn> Coś mi nie pasuje... Znaczy: czy to jest już ponad miesiąc
    >+ GSn> a VAT-7 nie złożyłeś ?
    >+
    >+ Przeciez o VAT nie bylo mowy!

    No więc właśnie dlatego nie rozumiem pytania - o co ma się
    upominać US ? Złożył NIP ? - złożył. Znaczy prowadzi DG. Nie
    składa PIT ? - nie składa, znaczy ma małe dochody (lub brak).
    Nie ma sprawy, wszystko w porządku. Tylko on PROWADZI DG
    i tyle :)
    [...]
    >+ Przeciez o VAT-7 tu nie bylo mowy. Podaj mi przepis, na podstawie
    >+ ktorego mozna ukarac mandatem za rozpoczecie dzialalnosci w innym
    >+ terminie niz _planowany_.

    Sprzeciw: j.w. NIP nie dotyczy terminu *planowanego* a *zaszłego*.
    Co sie na ten "planowany" termin uwziąłeś skoro chodzi o termin
    *z NIP*, zgłaszany *po* rozpoczęciu ??

    [...]
    >+ >>+ a wszelkie naleznosci dla ZUS od tamtego dnia rowniez trzeba pokryc tak
    >+ >>+ jakbym prowadzil DG?
    >+
    >+ To nie jest takie oczywiste. Ja np. mialem do czynienia z kontrola z
    >+ ZUS, w ktorej trzeba bylo udowodnic lub uprawdopodobnic _prowadzenie_
    >+ dzialalnosci. Jesli nie prowadziles, to na jakiej podstawie mialbys
    >+ sie ubezpieczac?

    Ależ "prowadził", IMHO.

    >+ GSn> Jeśli miałeś zamiar płacić "chorobowe" to własnie je straciłeś
    >+ GSn> na pół roku... (informuje się że ub. chorobowe przede wszystkim
    >+ GSn> ubezpiecza od.... płacenia składek społecznych w czasie choroby !!)
    >+
    >+ Przeciez Domino napisal, ze do ZUS sie nie zarejestrowal!

    ...no i *przez to* (że rozpoczął DG a nie zgłosił się do ZUS w terminie,
    czyli ma zaległość w składkach) - stracił na pół roku prawo do korzystania
    z ubezpieczenia chorobowego. Oczywiście może nie płacić tej składki :)

    >+ GSn> IMHO - błędem było złożenie NIP-1 z informacją o *prowadzeniu* DG,
    >+ GSn> skoro *nie* prowadziłeś !
    >+
    >+ O planowaniu rozpoczecia!

    Mylisz się. Mogę pisać w kółko, że NIP składa się *PO*, w odróżnieniu
    od EDG (gdzie zapisuje się termin "planowany"). W najgorszym razie
    sobie progwam napisze który będzie powstarza za mnie ;)

    >+ Skoro planowal rozpoczac 1 czerwca,

    ...to dotyczy EDG !!

    >+ to czemu
    >+ mial nie wpisac 1 czerwca? Przeciez za skladanie falszywych zeznan
    >+ grozi 3 lata? :)

    ...znaczy za podanie w NIP-1 daty niezgodnej z rzeczywistością ?
    Hm...

    >+ GSn> Też należy zgłosić do 7 dni - ale *po*
    >+ GSn> rozpoczęciu, AFAIK !!
    >+
    >+ Do 7 dni po rozpoczeciu nie oznacza, ze nie mozna przed rozpoczeciem.

    Przyznam że nie oznacza.
    Ale wtedy jest to już "prowadzenie". Albo najpóźniej do 7 dni od
    zgłoszenia na NIP-1 należało złożyć kolejny NIP-1 ze sprostowaniem,
    np. że DG nie prowadzi :]

    >+ A odpowiadajac na pierwotne pytanie - co teraz robic? - zapytuje
    >+ napierw: a chcesz w koncu rozpoczac ta dzialalnosc czy nie? A moze juz
    >+ zaczales? Z jaka data faktycznie?

    Racja.

    >+ Jezeli nic nie zaczales, to dobrze - zloz jeszcze raz NIP-1, w ktorym
    >+ deklarujesz nowa date rozpoczecia dzialalnosci - w koncu po to ten
    >+ formularz jest, zeby zglaszac zmiany... :)

    Ja bym co najmniej kartkę z wyjaśnieniem dołączył, bo wezwanie ma
    wtedy pewne :[

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, DG rozpoczęta w terminie późniejszym niż deklarowany w UM)