    From: "Jurek Wawro" <p...@t...tpi.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zmiana wspólnika w spółce cywilnej
    Date: Sun, 23 Jan 2005 15:46:37 -0000

    Dziękuję slicznie za pomoc, ale nadal nie mam pełnej jasności.
    Co do kilku kwestii wydaje się sprawa bezsporna:
    1. Najpierw przyjmujemy nowego wspólnika, potem odchodzi stary.
    2. Na dzień zmiany rozliczamy się z podatku dochodowego.
    3. Podatek VAT płaciła i nadal będzie płaciła spólka od sprzedaży.
    Natomiast pozostaje niejasna sprawa udziałów i ich zbycia.
    Spólka istnieje od lat i w momencie spisywania umowy
    nie określono wartości udziałów. Podobno teraz jest taki obowiązek (?).
    Co więc ten wspólnik ma zbywać? Środki trwałe mamy zamortyzowane,
    a stany magazynowe zostają w spółce. Wspólnik odchodzi i napisze
    oświadczenie,
    że nie ma żadnych roszczeń w stosunku do spółki.
    Po co tworzyć jakieś fikcyjne tranzakcje sprzedaży udziałów?
    Tak samo w przypadku wejścia nowego wspólnika.
    On nie będzie wnosił żadnego majątku. Nie ma pełnej księgowości,
    (kasę zaś mam w kieszeni) - więc gdzie on ma wpłacić te udziały?

    Na margnesie - odnośnie dobrej rady by założyć zoo - znajomy prowadzący
    porównywalne przedsiębiorstwo za oceanem na pytanie o to jaką prowadzi
    ewidencję księgową odparł: czy ja mam fabrykę, żeby księgowość prowadzić?
    Jak jakiemuś ministrowi to potrzebne, to niech sobie zakłada.

    pozdrowienia dla wszystkich
    Jurek