    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zasady księgowania kosztów metodą kasową
    Date: Mon, 27 Oct 2003 11:20:48 +0100

    On Mon, 27 Oct 2003, Piotr wrote:
    [...]
    >+ Pomijając kwestię, która z tych metod jest lepsza, miałbym następujące
    >+ pytanie: czy dobrze rozumiem zasady księgowania kosztów przy metodzie
    >+ kasowej:
    >+ 1) koszty zakupu towarów handlowych pod datą otrzymania towaru niezaleznie
    >+ od tego czy za fakturę zapłaciłem, czy nie - uwzględniam te koszty przy
    >+ obliczaniu zaliczki,
    >+ 2) pozostałe wydatki dopiero pod datą zapłaty?!

    IMHO żadne z powyższych.
    Liczy się *data zapłaty*, czyli poniesienia przez ciebie kosztu.
    Do każdego "kwitka" musisz mieć *drugi kwit* - albo dowód
    wpłaty, albo dokument bankowy (dowód przelewu, ja bym uznał
    że lista przelewów [czyli wyciąg] ujdzie w tłoku).
    Poczekaj aż się "kasiarze" odezwą, ale zdziwiłbym się
    jakby było inaczej :)

    Uprzejmie prosi się o nie mylenie *daty wpisania do KPiR*
    (bo coś mi wygląda że na to się powołujesz :)) z *terminem
    uznania za koszt*.
    To nie jest tak że zawsze to co wpisujesz w miesiącu X
    do KPiR/VAT/gdziekolwiek będzie w tym samym miesiącu
    odliczalne... W szczególności przepisy o KPiR w częsci
    przypadków *wymuszają* wpisywanie "nie w tym miesiącu",
    w rozporządzeniu, objaśnieniach i nie wiem czy gdzieś
    jeszcze (interpretacje MF ? ustawa ?) są przypadki kiedy
    jest nawet czarno na białym opisane że tak ma być.
    Masz do dyspozycji kol. 16, w której możesz ujmować
    takie "niepasujące terminem" rzeczy żeby ci "obliczeń
    nie rozwalały".

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)