  • Data: 2003-10-27 15:12:29
    Temat: Re: zasady księgowania kosztów metodą kasową
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 27 Oct 2003, Piotr wrote:

    >+ Coś mi tu nie pasuje, przy towarach handlowych. Załóżmu skromnie że mam 500
    >+ faktur za wrzesień i 167 zapłaciłem w tym miesiącu, 167 w październiku, 14 w
    >+ listopadzie, a resztę w grudniu.

    Rozumiem że chodzi i f-ry kosztowe za towar handlowy.

    >+ Wszystkie muszę ująć w PKPiR we wrześniu.

    Wpisać do KPiR. OK.
    To NIE ZNACZY że masz że UJĄĆ do wrześniowego PIT-5 !
    Do PIT-5 ujmiesz koszty:
    - wrzesień: 167
    - październik: 167
    - listopad: 14
    - grudzień: nie ujmujesz nic, ale "równowartość" 14 ci się
    "sama ujmie" w ramach zaliczki :)
    - w PIT 36 dokona się korekta *z uwzględnieniem remanentu*.

    >+ Metoda kasowa jest zasadą w pdof, a memoriał wyjątkiem.

    Z drobnym zastrzeżeniem: jeśli dla DG przyjmiesz memoriał,
    to *dla DG* jest on obowiązujący "jednolicie".
    Na ten temat dyskusje mamy w archiwum :) z wnioskami
    od optymistycznych (Maddy) że w razie przejścia z "kasy"
    na memoriał KUP z niezapłaconych f-r "przepada" do
    pesymistycznych że w ogóle nie wolno "przejść".
    Krótko mówiąc: wybierasz "kasę" to przyjmujemy że
    jest ona *cały rok*.

    >+ To jak w takim razie
    >+ jak mam obliczać dochód za poszczególne miesiące?

    Wg kwitków zapłaty !

    >+ Programu do takiego czegoś nie znajdziesz,

    Dasz głowę ? ;)
    Zapytamy p. Gołębiewskiego ;)

    >+ a ręcznie żeby to rozliczyć trzeba by prowadzić odrębne
    >+ ewidencje poniesionych wydatków w powiązaniu z fakturami z danego miesiąca
    >+ etc. etc.

    Co za problem ?

    >+ To po co na koniec roku uwzględniam remanent końcowy?

    Bardzo prosto: czy ty wiesz co jest majątkiem w DG ?

    Bo IMO bardzo wielu prowadzących nie kojarzy (a bardzo mało
    literatury zwraca na to uwagę) że towar na magazynie to jest
    *twój majątek* ! I na KPiR istnieje pewne uproszczenie:
    towar na pewnych warunkach może być uznany za koszt (w ramach
    memoriału - na podstawie "papierka", w ramach kasy - na
    podstawie "kwitka zapłaty"), co pozwala *nie rozliczać*
    na bieżąco magazynu. Ale to *wolno* zrobić (obu stronom
    - zarówno US może cię przygwoździć, jak i ty możesz
    powiadomić US że chcesz).
    Tłumacząc na polski: w rozliczeniu *podatku*, to nieważne
    jest czy masz "w kieszeni" zarobione 5000 zł, czy w dniu
    31.XII wydasz je na towar handlowy, również nieważne jest
    czy wydasz je 15.X czy 12.V ! - tyle, że wydanie przed
    grudniem wpływa na *zaliczkę* (właśnie ze względu na
    uproszczone liczenie owej zaliczki - ale nie podatku !).
    I każdy remanent przywraca ów "stan normalny", czyli
    zaliczenie towaru "do wartości majątku".

    >+ Zobacz sposób liczenia dochodu w przykładzie zamieszconym w rozporzdzeniu do
    >+ PKPiR - przecież nie można przyjąć, że dotyczy on tylko memoriału, ani tym
    >+ bardziej że robimy sztukę dla sztuki aby ustalić stan magazynu na koniec
    >+ roku.

    Ja tam sztuki dla sztuki nie widzę.
    Kupiłeś towaru za 500 zł, sprzedałeś z tego 300 zł (uzyskując 350 zł)
    a zapłaciłeś tylko za część w wysokości 400 zł.
    Po rozliczeniu remenetu masz na koniec roku:
    1. przy memoriale:
    - przychód: 350 zł
    - koszty: 500 zł
    - "przybytek na magazynie": 200 zł
    - dochód: 350+200-500zł => 50 zł

    2. przy kasie:
    - przychód: 350 zł
    - koszty: 400 zł
    - "przybytek na magazynie": 200 zł
    - dochód: 350+200-400zł => 150 zł

    Oczywiście "przy memoriale" w *następnym* roku w obniżkę
    przychodu może iść 200 zł "z magazynu" (i to wszystko)
    Przy "kasie" w koszty może iść 100 zł zapłaty oraz
    obniżka przychodu o 200 zł "z magazynu", razem 300 zł.

    *ŁĄCZNIE* - w obu przypadkach od momentu zakupu do
    momentu sprzedaży i zapłaty[1] nazbiera się, zakładając
    że reszta towaru zostanie sprzedana za 200 zł (bez zysku,
    bo "wyszło z mody" :)) 550 zł przychodu i 500 zł
    kosztów -> 50 zł dochodu.
    Ale *rozkład w latach* jest różny. I już...

    [1] pomiętając że *koniec końców* kiedyś kontrahent poda
    nas do sądu, i albo zapłacimy albo będzie po powołaniu
    się na przedawnienie - i "summa summarum" wtedy nastąpi
    "wyrównanie" kasy i memoriału :) (memorial będzie
    musiał odliczyć niesłusznie odliczony koszt z odliczeń :)
    Jakby kto nie wierzył:
    ++++
    2. Przychodem z działalności gospodarczej są również:
    6) wartość umorzonych lub przedawnionych zobowiązań
    ----

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)