  • Data: 2003-10-17 07:04:22
    Temat: Re: wprowadzanie środków trwałych
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 17 Oct 2003, Maciek Bartnik wrote:

    >+ Witam!
    >+
    >+ Jak wyglada z formalnego punktu widzenia wprowadzanie w środki trwałe
    >+ urządzenia posiadanego przed rozpoczęciem działalności gospodarczej?

    Hm... A możesz spróbować googlem (groups.google !) przejrzeć
    wszystko co już było ? Tego nie da się zawrzeć w jednym zdaniu :)
    Formalnie - jest podstawa prawna w ustawie o podatku dochodowym:
    +++++
    Art. 22a. 1. Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące
    własność lub współwłasność podatnika[...]
    -----
    Nie powiedziano kiedy i w jakim celu "weszły na własność" :)

    >+ Mam komputer, który chciałbym wprowadzić w środki trwałe. Wyceniam go na
    >+ powiedzmy 1000zł.

    Po pierwsze - sprawdź dyskusje j.w.
    Już zeznawałem że też wyceniłem, ale w ustawie jest:
    +++++
    Art. 22g. 1. Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości
    niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się:

    1) w razie nabycia w drodze kupna - cenę ich nabycia,
    -----

    >+ Czy mam stworzyć dowód wewnętrzny na taką sumę,

    Jaką funkcję ma pełnić taki DW ?
    MSZ "DW" to nazwa sugerująca "papier" *księgowy*, opisany
    w rozp. ds. KPiR jako podstawa księgowania. Moim zdaniem
    - nie, a w szczególności nie w tym celu o którym zapisałeś.
    Są różne opinie o tym co powinno być podstawą wpisu amorty-
    zacyjnego do KPiR, zdarza się że i doradzcy piszą iż należy
    wystawić DW. Ale DW *do amortyzacji* ! :)
    IMHO - nie ma konieczności, ale jak to mawiają: "każdy
    odpowiada za siebie"....
    [...]
    >+ potem
    >+ na druku OT (zakup środka trwałego) umieścić numer tego dowodu, stopę
    >+ umorzenia 100% i dokonać jednorazowej amortyzacji (wpisać w koszty w
    >+ miesiącu wprowadzania)?

    Po pierwsze: nie mieszaj ze sobą dokonania jednorazowej
    amortyzacji (pozwalającej *ratę* amortyzacyjną [no i co że
    jednorazową ? :)] uznać za koszt na podstawie EŚT) z "wpisaniem
    w koszty "wprost": to dwie różne rzeczy....
    Ratę amortyzacyjną am. jednorazowej możesz sobie uznać
    "w miesiącu lub miesiącu następnym".

    >+ Czy w wycenie muszę podawać stopień zużycia urządzenia, albo
    >+ przewidywany czas dalszej eksploatacji i jak to określić?

    ...a to wracamy do podstawy wpisu do EŚT :)
    Ja sobie sporządziłem protokół, z wyceną (zaznaczam że
    na dziś mi się wydaje iż podarowałem co nieco Skarbowi
    ponieważ dowody zakupu miałem...)

    >+ Jak to potem wprowadzić w KPiR? Jeśli mam kilka takich urządzeń, to
    >+ zsumować je i wpisać w jednej pozycji jako "amortyzacja środków
    >+ trwałych"?

    Musiałby być jakiś dokument, na którym dokonujesz podsumowania.
    Może ktoś skomentuje, ja bym sądził żeby wpisywać osobno.

    >+ Co wtedy wpisać w rubrykę 3 (dowód księgowy)?
    >+ A może wpisać oddzielnie każde urządzenie z opisem zdarzenia np.
    >+ "amortyzacja komputera", "amortyzacja drukarki"

    Tak bym robił. Nie, wróć: tak zrobiłem :)

    >+ i wtedy dowodami
    >+ księgowymi są dowody wewnętrzne z wyceną danego urządzenia?

    IMHO absolutnie nie !!
    +++++
    Art. 23. 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    1) wydatków na:
    b) nabycie lub wytworzenie [...] środków trwałych oraz wartości
    niematerialnych i prawnych [...]
    c) ulepszenie środków trwałych [...]
    [...i tu zapis że za wyjątkiem "pozbycia się" tychże...]
    -----

    Natomiast *są* kosztem raty amortyzacyjne :)
    Podstawą księgowanie IMO jest numer pozycji w ewidencji
    ŚT (rozumiem że to iż masz mieć EŚT i EW jest oczywiste),
    a jak wspominałem są tacy co uważają że na podstawie
    n-ru pozycji należy wystawić DW i (dopiero) to DW księgować.
    Uzasadnienie dlaczego uważam że można "wprost" wpisywać
    EST (moje) powinno być w googlu, uzasadnienie dlaczego
    wystawienie DW *nie powinno* być błędem (nawet jeśliby
    było niepotrzebne) w wykonaniu Maddy takoż (w googlu),
    natomiast uzasadnienia dlaczego DW *musiałby* być jak
    dotąd nie widziałem.

    >+ Czy numer 491 w Klasyfikacji Środków Trwałych odnosi się tylko do
    >+ zespołów komputerowych, czy także do peryferiów typu drukarka, skaner,
    >+ przełącznik sieciowy, UPS?

    Takoż w googlu znajdziesz że np. skaner nie ujdzie
    jako samodzielny ŚT. Ostatnio ktoś zapodawał link do inforu
    z artykułem ładnie opisującym właśnie "problem drukarki",
    szukać w googlu tekstu "do następnego razu" :) -

    Musisz dołączyć do "zestawu komputerowego", i w zależności
    od wartości "dołączenia" zapoznać się z definicją "podwyższenia
    wartości początkowej" lub możliwości uznania za koszt.
    Oczywiście jeśli skaner "dołączasz" w momencie uznawania
    "zestawu" (czyli jednostki centralnej z monitorem) za
    ŚT - to stanowi on część ST i już.

    >+ Jak zaklasyfikować narzędzie jakim jest
    >+ zaciskarka wtyków sieciowych?

    MZ za wyposażenie. Ze względu na wartość (dopiero >1500 zł
    *muszą* być w EW) można nie wpisywać do EW.
    Ja (też mam :)) opisałem na fakturze zakupu i "po prostu"
    dałem w koszt.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)