  • 1. Data: 2003-10-16 23:02:38
    Temat: wprowadzanie środków trwałych
    Od: Maciek Bartnik <m...@p...com>

    Witam!

    Jak wyglada z formalnego punktu widzenia wprowadzanie w środki trwałe
    urządzenia posiadanego przed rozpoczęciem działalności gospodarczej?

    Mam komputer, który chciałbym wprowadzić w środki trwałe. Wyceniam go na
    powiedzmy 1000zł. Czy mam stworzyć dowód wewnętrzny na taką sumę, potem
    na druku OT (zakup środka trwałego) umieścić numer tego dowodu, stopę
    umorzenia 100% i dokonać jednorazowej amortyzacji (wpisać w koszty w
    miesiącu wprowadzania)?
    Czy w wycenie muszę podawać stopień zużycia urządzenia, albo
    przewidywany czas dalszej eksploatacji i jak to określić?

    Jak to potem wprowadzić w KPiR? Jeśli mam kilka takich urządzeń, to
    zsumować je i wpisać w jednej pozycji jako "amortyzacja środków
    trwałych"? Co wtedy wpisać w rubrykę 3 (dowód księgowy)?
    A może wpisać oddzielnie każde urządzenie z opisem zdarzenia np.
    "amortyzacja komputera", "amortyzacja drukarki" i wtedy dowodami
    księgowymi są dowody wewnętrzne z wyceną danego urządzenia?

    Czy numer 491 w Klasyfikacji Środków Trwałych odnosi się tylko do
    zespołów komputerowych, czy także do peryferiów typu drukarka, skaner,
    przełącznik sieciowy, UPS? Jak zaklasyfikować narzędzie jakim jest
    zaciskarka wtyków sieciowych?

    Maciek

  • 2. Data: 2003-10-17 07:04:22
    Temat: Re: wprowadzanie środków trwałych
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Oct 2003, Maciek Bartnik wrote:

    >+ Witam!
    >+
    >+ Jak wyglada z formalnego punktu widzenia wprowadzanie w środki trwałe
    >+ urządzenia posiadanego przed rozpoczęciem działalności gospodarczej?

    Hm... A możesz spróbować googlem (groups.google !) przejrzeć
    wszystko co już było ? Tego nie da się zawrzeć w jednym zdaniu :)
    Formalnie - jest podstawa prawna w ustawie o podatku dochodowym:
    +++++
    Art. 22a. 1. Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące
    własność lub współwłasność podatnika[...]
    -----
    Nie powiedziano kiedy i w jakim celu "weszły na własność" :)

    >+ Mam komputer, który chciałbym wprowadzić w środki trwałe. Wyceniam go na
    >+ powiedzmy 1000zł.

    Po pierwsze - sprawdź dyskusje j.w.
    Już zeznawałem że też wyceniłem, ale w ustawie jest:
    +++++
    Art. 22g. 1. Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości
    niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się:

    1) w razie nabycia w drodze kupna - cenę ich nabycia,
    -----

    >+ Czy mam stworzyć dowód wewnętrzny na taką sumę,

    Jaką funkcję ma pełnić taki DW ?
    MSZ "DW" to nazwa sugerująca "papier" *księgowy*, opisany
    w rozp. ds. KPiR jako podstawa księgowania. Moim zdaniem
    - nie, a w szczególności nie w tym celu o którym zapisałeś.
    Są różne opinie o tym co powinno być podstawą wpisu amorty-
    zacyjnego do KPiR, zdarza się że i doradzcy piszą iż należy
    wystawić DW. Ale DW *do amortyzacji* ! :)
    IMHO - nie ma konieczności, ale jak to mawiają: "każdy
    odpowiada za siebie"....
    [...]
    >+ potem
    >+ na druku OT (zakup środka trwałego) umieścić numer tego dowodu, stopę
    >+ umorzenia 100% i dokonać jednorazowej amortyzacji (wpisać w koszty w
    >+ miesiącu wprowadzania)?

    Po pierwsze: nie mieszaj ze sobą dokonania jednorazowej
    amortyzacji (pozwalającej *ratę* amortyzacyjną [no i co że
    jednorazową ? :)] uznać za koszt na podstawie EŚT) z "wpisaniem
    w koszty "wprost": to dwie różne rzeczy....
    Ratę amortyzacyjną am. jednorazowej możesz sobie uznać
    "w miesiącu lub miesiącu następnym".

    >+ Czy w wycenie muszę podawać stopień zużycia urządzenia, albo
    >+ przewidywany czas dalszej eksploatacji i jak to określić?

    ...a to wracamy do podstawy wpisu do EŚT :)
    Ja sobie sporządziłem protokół, z wyceną (zaznaczam że
    na dziś mi się wydaje iż podarowałem co nieco Skarbowi
    ponieważ dowody zakupu miałem...)

    >+ Jak to potem wprowadzić w KPiR? Jeśli mam kilka takich urządzeń, to
    >+ zsumować je i wpisać w jednej pozycji jako "amortyzacja środków
    >+ trwałych"?

    Musiałby być jakiś dokument, na którym dokonujesz podsumowania.
    Może ktoś skomentuje, ja bym sądził żeby wpisywać osobno.

    >+ Co wtedy wpisać w rubrykę 3 (dowód księgowy)?
    >+ A może wpisać oddzielnie każde urządzenie z opisem zdarzenia np.
    >+ "amortyzacja komputera", "amortyzacja drukarki"

    Tak bym robił. Nie, wróć: tak zrobiłem :)

    >+ i wtedy dowodami
    >+ księgowymi są dowody wewnętrzne z wyceną danego urządzenia?

    IMHO absolutnie nie !!
    +++++
    Art. 23. 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    1) wydatków na:
    b) nabycie lub wytworzenie [...] środków trwałych oraz wartości
    niematerialnych i prawnych [...]
    c) ulepszenie środków trwałych [...]
    [...i tu zapis że za wyjątkiem "pozbycia się" tychże...]
    -----

    Natomiast *są* kosztem raty amortyzacyjne :)
    Podstawą księgowanie IMO jest numer pozycji w ewidencji
    ŚT (rozumiem że to iż masz mieć EŚT i EW jest oczywiste),
    a jak wspominałem są tacy co uważają że na podstawie
    n-ru pozycji należy wystawić DW i (dopiero) to DW księgować.
    Uzasadnienie dlaczego uważam że można "wprost" wpisywać
    EST (moje) powinno być w googlu, uzasadnienie dlaczego
    wystawienie DW *nie powinno* być błędem (nawet jeśliby
    było niepotrzebne) w wykonaniu Maddy takoż (w googlu),
    natomiast uzasadnienia dlaczego DW *musiałby* być jak
    dotąd nie widziałem.

    >+ Czy numer 491 w Klasyfikacji Środków Trwałych odnosi się tylko do
    >+ zespołów komputerowych, czy także do peryferiów typu drukarka, skaner,
    >+ przełącznik sieciowy, UPS?

    Takoż w googlu znajdziesz że np. skaner nie ujdzie
    jako samodzielny ŚT. Ostatnio ktoś zapodawał link do inforu
    z artykułem ładnie opisującym właśnie "problem drukarki",
    szukać w googlu tekstu "do następnego razu" :) -

    Musisz dołączyć do "zestawu komputerowego", i w zależności
    od wartości "dołączenia" zapoznać się z definicją "podwyższenia
    wartości początkowej" lub możliwości uznania za koszt.
    Oczywiście jeśli skaner "dołączasz" w momencie uznawania
    "zestawu" (czyli jednostki centralnej z monitorem) za
    ŚT - to stanowi on część ST i już.

    >+ Jak zaklasyfikować narzędzie jakim jest
    >+ zaciskarka wtyków sieciowych?

    MZ za wyposażenie. Ze względu na wartość (dopiero >1500 zł
    *muszą* być w EW) można nie wpisywać do EW.
    Ja (też mam :)) opisałem na fakturze zakupu i "po prostu"
    dałem w koszt.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-10-17 07:15:01
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    Maciek Bartnik wrote:

> [...]
    > potem na druku OT (zakup środka trwałego) umieścić numer tego dowodu,
    > stopę umorzenia 100% i dokonać jednorazowej amortyzacji (wpisać w

    Jeśli masz fakturę zakupu, to bierzesz cenę brutto(!) z tej faktury.
    Jeśli nie masz, to jeśli nic się ostatnio nie zmieniło to wyceniasz
    według cen podobnego komputera z grudmnia ubiegłego roku z
    uwzględnieniem stopnia zużycia. Ja osobiście na wszelki wypadek pisałem
    "Protokół w własny wyceny komputera" do którego podpiąłem cenniki kilku
    firm wycięte z czasopism.

    > Czy w wycenie muszę podawać stopień zużycia urządzenia, albo
    > przewidywany czas dalszej eksploatacji i jak to określić?

    Stopień zużycia - ja osobiście określiłem jako 20% rocznie

    > Jak to potem wprowadzić w KPiR? Jeśli mam kilka takich urządzeń, to
    > zsumować je i wpisać w jednej pozycji jako "amortyzacja środków
    > trwałych"? Co wtedy wpisać w rubrykę 3 (dowód księgowy)?

    Szkoły są różne.
    1. Przy amortyzacji jednorazowej ja wpisuję osobno każdy środek. W
    rubryce 3: "EŚT poz nn" i opis "amortyzacja jednorazowa komputera"
    2. Przy amortyzacji miesięcznej po prostu "EŚT" i suma wartości
    Niektórzy robią dowody wewnętrzne, ale chyba niepotrzebnie.

    > A może wpisać oddzielnie każde urządzenie z opisem zdarzenia np.
    > "amortyzacja komputera", "amortyzacja drukarki" i wtedy dowodami
    > księgowymi są dowody wewnętrzne z wyceną danego urządzenia?

    Uwaga: typowa (nie sieciowa, bez ksera) drukarka, komputer i monitor to
    jeden środek trwały - nazwij go "zestaw komputerowy'

> [...]
    > zespołów komputerowych, czy także do peryferiów typu drukarka, skaner,
    > przełącznik sieciowy, UPS? Jak zaklasyfikować narzędzie jakim jest

    Jak napisałem wyżej skaner nie jest samodzielnym urządzeniem i nie
    można go amortyzować osobno. Jeśli chodzi o zaciskarkę, to jeśli
    naprawdę chcesz ją wpisywać do EŚT to być może należy do tej samej
    grupy co młotek. Jeśli kupiłeś ją w trakcie DG to raczej wpisz do
    wyposażenia, lub bezpośrednio w koszty bo to mniej niż 1000 zł, a jeśli
    kupiłeś wcześniej to daj se spokój - nie warto sie bawić.

  • 4. Data: 2003-10-17 08:46:47
    Od: Maciek Bartnik <m...@p...com>

    Dnia 2003-10-17 09:04, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > ...a to wracamy do podstawy wpisu do EŚT :)
    > Ja sobie sporządziłem protokół, z wyceną (zaznaczam że
    > na dziś mi się wydaje iż podarowałem co nieco Skarbowi
    > ponieważ dowody zakupu miałem...)
    Oto chodziło! Niestety nie na wszystko mam dowody zakupu, więc pewnie
    też trochę Państwu podaruję, ale nie mam wyjścia.

    > Musiałby być jakiś dokument, na którym dokonujesz podsumowania.
    > Może ktoś skomentuje, ja bym sądził żeby wpisywać osobno.
    Ponieważ doszedłem już do tego, że skaner, czy drukarka nie mogą być
    oddzielnymi ŚT, więc zmniejszy mi się znacząco liczba wpisów, czyli mogę
    wpisywać osobno ;-)

    > Tak bym robił. Nie, wróć: tak zrobiłem :)
    Dzięki.

> [...]
    > a jak wspominałem są tacy co uważają że na podstawie
    > n-ru pozycji należy wystawić DW i (dopiero) to DW księgować.
    Jeszcze raz dzięki

    > Takoż w googlu znajdziesz że np. skaner nie ujdzie
    > jako samodzielny ŚT. Ostatnio ktoś zapodawał link do inforu
    > z artykułem ładnie opisującym właśnie "problem drukarki",
    > szukać w googlu tekstu "do następnego razu" :) -
    Już czytałem :-)

    > MZ za wyposażenie. Ze względu na wartość (dopiero >1500 zł
    > *muszą* być w EW) można nie wpisywać do EW.
    > Ja (też mam :)) opisałem na fakturze zakupu i "po prostu"
    > dałem w koszt.
    Nie mam faktury zakupu - kupiłem przed rozpoczęciem działalności i
    wziąłem tylko paragon, który zresztą wyrzuciłem ;-)

    Jeszcze raz dzięki za wyjaśnienia.

    Maciek

  • 5. Data: 2003-10-17 08:52:27
    Od: Maciek Bartnik <m...@p...com>

    Dnia 2003-10-17 09:15, Użytkownik Jureq napisał:
> [...]
    > uwzględnieniem stopnia zużycia. Ja osobiście na wszelki wypadek pisałem
    > "Protokół w własny wyceny komputera" do którego podpiąłem cenniki kilku
    Czy taki protokół wystarczy do wprowadzenia w EŚT, czy do protokołu
    dodaję jeszcze druk OT?

    > Stopień zużycia - ja osobiście określiłem jako 20% rocznie
    Jeśli komputer był składany z części kupowanych na przełomie powiedzmy
    pięciu lat, to jak określić jego zużycie?

> [...]
    > 2. Przy amortyzacji miesięcznej po prostu "EŚT" i suma wartości
    > Niektórzy robią dowody wewnętrzne, ale chyba niepotrzebnie.
    No to rezygnuję z dowodów wewnętrznych - dzięki ;-)

    > Uwaga: typowa (nie sieciowa, bez ksera) drukarka, komputer i monitor to
    > jeden środek trwały - nazwij go "zestaw komputerowy'
    Tak, tak już do tego doszedłem - dzięki

> [...]
    > wyposażenia, lub bezpośrednio w koszty bo to mniej niż 1000 zł, a jeśli
    > kupiłeś wcześniej to daj se spokój - nie warto sie bawić.
    Dzięki za wyjaśnienia

    Maciek

  • 6. Data: 2003-10-17 09:24:38
    Od: Maciek Bartnik <m...@p...com>

    I jeszcze jeden problem:

    Ustaliliśmy, że do określenia wartości wprowadzanego środka robi się
    protokół z wyceną, w KPiR w kolumnę 3 wpisuje się numer pozycji z EŚT.
    Co wpisuje się w EŚT jako datę nabycia i dokument stwierdzający nabycie?
    Przypominam, że np. w przypadku mojego komputera zakupy podzespołów
    dokonywane były na przestrzeni kilku lat. Czy jako datę nabycia mam
    wziąć datę zakupu ostatniego podzespołu, bo wcześniej komputer nie był
    kompletny, a więc niezdatny do użytku? :-) Czy według tej daty mam
    określać stopień zużycia?

    Patrząc z tej perspektywy to mój komputer jest właściwie całkiem nowy ;-)))

    I ostatnia rzecz: aparat cyfrowy - jaki numer KŚT?

    Maciek

  • 7. Data: 2003-10-17 11:37:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Oct 2003, Maciek Bartnik wrote:
    [...o zaciskaczu do kabla...]
> [...]
    >+ > dałem w koszt.
    >+ Nie mam faktury zakupu - kupiłem przed rozpoczęciem działalności

    A to inksza inkszość.
    Jako rzeczono (nie wiem czy już znalazłeś) - to "na wrzucenie
    w koszty materiałów handlowych i środków trwałych nabytych
    przed rozpoczęciem DG jest podstawa prawna".
    Na wyposażenie... hm.. śliska sprawa :]
    Ja bym nie "przyjmował" :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2003-10-17 16:17:18
    Od: "Witek M." <w...@g...pl>

    Nie za bardzo znam się na KPiR, ale chciałem zwrócić uwagę, że istnieje coś
    takiego jak tabela amortyzacyjna. Wpisy z tabeli w miesięcznej kwocie
    amortyzacji mogą być jednym zapisem księgowane w koszty.
    Przy KPiR nie można tego zastosować?

    Witek

  • 9. Data: 2003-10-17 20:21:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Oct 2003, Witek M. wrote:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ Nie za bardzo znam się na KPiR, ale chciałem zwrócić uwagę, że istnieje coś

    Co to za zwierz ? :)

    >+ Wpisy z tabeli w miesięcznej kwocie
    >+ amortyzacji mogą być jednym zapisem księgowane w koszty.
    >+ Przy KPiR nie można tego zastosować?

    Przy KPiR jest Ewidencja Środków Trwałych i Wartości
    Niematerialnych i Prawnych.
    W ewidencji dla każdego ŚT musi być wyznaczona *osobno*
    wartość amortyzacji miesięcznej.
    I pododawać tychże wartości "w słupku" nie bardzo można,
    bo co zrobisz jak jakiś sprzęt skończy amortyzację np.
    w sierpniu ? Skreślisz i wpiszesz nową wartość ? ;)
    Pytaniem jest, czy "dodanie w pamięci" (bez dokumentu
    na którym czarno na białym wymalowano: EŚT 2 + EŚT 3 = 547 zł)
    jest prawidłowe. Niektórzy generują DW (to mają na czym
    pododawać :)), niektórzy wpisują poszczególne pozycje...
    a co z tą tabelą to pewnie wyjaśnisz :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2003-10-17 20:42:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Oct 2003, Jureq wrote:

    >+ Maciek Bartnik wrote:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ Stopień zużycia - ja osobiście określiłem jako 20% rocznie

    Możesz podeprzeć jakimś przepisem określanie "stopnia
    zużycia" ? Proponujesz liczyć to *oprócz* wartości rynkowej ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)