  • Data: 2003-10-17 07:15:01
    Temat: Re: wprowadzanie środków trwałych
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Maciek Bartnik wrote:

    > Jak wyglada z formalnego punktu widzenia wprowadzanie w środki trwałe
    > urządzenia posiadanego przed rozpoczęciem działalności gospodarczej?
    >
    > Mam komputer, który chciałbym wprowadzić w środki trwałe. Wyceniam go
    > na powiedzmy 1000zł. Czy mam stworzyć dowód wewnętrzny na taką sumę,
    > potem na druku OT (zakup środka trwałego) umieścić numer tego dowodu,
    > stopę umorzenia 100% i dokonać jednorazowej amortyzacji (wpisać w
    > koszty w miesiącu wprowadzania)?

    Jeśli masz fakturę zakupu, to bierzesz cenę brutto(!) z tej faktury.
    Jeśli nie masz, to jeśli nic się ostatnio nie zmieniło to wyceniasz
    według cen podobnego komputera z grudmnia ubiegłego roku z
    uwzględnieniem stopnia zużycia. Ja osobiście na wszelki wypadek pisałem
    "Protokół w własny wyceny komputera" do którego podpiąłem cenniki kilku
    firm wycięte z czasopism.

    > Czy w wycenie muszę podawać stopień zużycia urządzenia, albo
    > przewidywany czas dalszej eksploatacji i jak to określić?

    Stopień zużycia - ja osobiście określiłem jako 20% rocznie

    > Jak to potem wprowadzić w KPiR? Jeśli mam kilka takich urządzeń, to
    > zsumować je i wpisać w jednej pozycji jako "amortyzacja środków
    > trwałych"? Co wtedy wpisać w rubrykę 3 (dowód księgowy)?

    Szkoły są różne.
    1. Przy amortyzacji jednorazowej ja wpisuję osobno każdy środek. W
    rubryce 3: "EŚT poz nn" i opis "amortyzacja jednorazowa komputera"
    2. Przy amortyzacji miesięcznej po prostu "EŚT" i suma wartości
    Niektórzy robią dowody wewnętrzne, ale chyba niepotrzebnie.

    > A może wpisać oddzielnie każde urządzenie z opisem zdarzenia np.
    > "amortyzacja komputera", "amortyzacja drukarki" i wtedy dowodami
    > księgowymi są dowody wewnętrzne z wyceną danego urządzenia?

    Uwaga: typowa (nie sieciowa, bez ksera) drukarka, komputer i monitor to
    jeden środek trwały - nazwij go "zestaw komputerowy'

    > Czy numer 491 w Klasyfikacji Środków Trwałych odnosi się tylko do
    > zespołów komputerowych, czy także do peryferiów typu drukarka, skaner,
    > przełącznik sieciowy, UPS? Jak zaklasyfikować narzędzie jakim jest
    > zaciskarka wtyków sieciowych?

    Jak napisałem wyżej skaner nie jest samodzielnym urządzeniem i nie
    można go amortyzować osobno. Jeśli chodzi o zaciskarkę, to jeśli
    naprawdę chcesz ją wpisywać do EŚT to być może należy do tej samej
    grupy co młotek. Jeśli kupiłeś ją w trakcie DG to raczej wpisz do
    wyposażenia, lub bezpośrednio w koszty bo to mniej niż 1000 zł, a jeśli
    kupiłeś wcześniej to daj se spokój - nie warto sie bawić.