  • Data: 2005-09-07 21:47:28
    Temat: Re: najem
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 7 Sep 2005, Kalina wrote:

    > Witam
    > Czy ktoś ma moze doświadczenie w tej kwestii?
    > Chodzi o umowę najmu nieruchomości między jednym ze wspólników spółki
    > cywilnej a spółką.

    S.C. nie jest osobą.
    Wszystko co jest "w majątku S.C." jest współwłasnością wspólników !
    IMO z tego powodu najem nieruchomości jako takiej jest wykluczony,
    bo każdy ze wspólników ma "cywilne" prawo do jej użytkowania.
    Na pewno nie da się "wynająć samemu sobie" :)
    IMO jeśli jest to nieruchomość we współwłasności i tylko jeden
    ze współwłaścicieli będzie z niej korzystał - to taka umowa
    jak na mój gust nadal nie ma cech najmu.... ale jak toto określić
    mam zgryz, szczególnie jeśli zrzeczenie się przez współwłascicieli
    prawa do użytkowania (bo IMO *tak* trzeba określić powstały stan
    prawny) będzie odpłatne.
    Pieniądze IMHO należałyby się (zarówno podatkowo jak i cywilnie)
    pozostałym wspólnikom - i jak kilka razy było w dyskusjach
    "prasowych" fakt ewentualnego wpisania ich do KPiR nic nie zmieni,
    tj MIMO że z założenia wszystko co jest w KPiR dzieli się proporcjonalnie
    między wspólników (osobno przychody, osobno koszty a NIE dochód !
    - tak stanowi ustawa !) to może mieć miejsce taki stan iż pewne
    "wpisy" do KPiR o charakterze KUP dla niektórych udziałowców
    nie będą KUP - i IMO również dotyczyć to może przychodów.

    Na pewno trzeba bedzie uznać że wydatki na taki lokal nie są KUP !
    (jest zapis w UoPFoOF - poszukaj 'jeśli właściciel nieruchomości'...)

    > W piśmie z dnia 27 marca 1997 r. Miniesterstwo Finansów (PO 4/AS-722-90/96
    > publ. Serwis Podatkowy 1998/4/19 takie właśnie wyraziło stanowisko w sprawie
    > podobnej, choć odnoszącej się do podmiotów (zarówno wynajmujący jak i
    > oddający w najem) będących osobami

    ...ano właśnie.
    A S.C. osobą NIE JEST i umów NIE ZAWIERA !
    Wszystkie osoby zawarte "w ramach S.C." są zawierane *przez wspólników*
    w oparciu o zapisy działu K.C. p.t. "wielość dłużników lub wierzycieli"
    i tak trzeba na nie patrzeć... a umowa wymaga dwu stron (więc wspólnik
    NIE MOŻE zawrzeć jako osoba trzecia umowy z S.C. w tej częsci która
    przypadałaby na niego samego).

    Dla porządku:
    - nie jestem prawnikiem
    - nie jestem doradcą podatkowym