  • Data: 2005-09-13 07:01:53
    Temat: Re: najem
    Od: Andrzej Smereka <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > ...co do wiadomości przyjmuję :)
    > Skoro to grupa dyskusyjna niczym dziwnym nie są odmienne stanowiska.
    > A w końcu stanowiska podatników między sobą oraz np. USów czasami
    > się różnią, bo nie ekscytowalibyśmy się uzasadnieniami apelacji do NSA :)

    Artykuł z Gazety Podatkowej
    Dotyczy nieodpłatnego używania ale zawsze jakiś głos jest.

    Wspólnik dwuosobowej spółki cywilnej użycza spółce do nieodpłatnego
    używania nieruchomość, która jest jego majątkiem własnym, w celu
    prowadzenia działalności gospodarczej. Czy powstanie przychód z tytułu
    nieodpłatnych świadczeń jeżeli wspólnicy należą do I grupy podatkowej w
    rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn?

    "(...) Podstawę prawną do używania przez Spółkę cywilną nieruchomości
    stanowi umowa użyczenia. Jest to umowa cywilnoprawna, uregulowana
    przepisami art. 710-719 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks
    cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.), której istota polega na tym, że
    użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub
    nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

    Z przytoczonej definicji wynika, że przedmiotem wskazanej umowy mogą być
    zarówno rzeczy ruchome, jak i nieruchomości, a jej istotną cechą jest
    nieodpłatny charakter.

    Na gruncie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym
    od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.) zwanej
    dalej ustawą o podatku dochodowym, zawarcie umowy użyczenia
    nieruchomości może powodować określone konsekwencje podatkowe dla
    użyczającego oraz użytkującego, pomimo nieodpłatnego charakteru tej
    umowy. Sytuacja prawnopodatkowa stron umowy użyczenia jest zróżnicowana
    i regulują ją odmienne przepisy cytowanej ustawy.

    Problematykę przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej
    reguluje art. 14 ustawy o podatku dochodowym, który w ust. 2 pkt 8
    stanowi, że przychodem z tej działalności jest wartość otrzymanych
    świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń obliczonych zgodnie
    z art. 11 ust. 2-2b, z wyjątkiem otrzymanych od osób zaliczonych do I i
    II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn.

    Stosownie do treści art. 11 ust. 2a pkt 3 cytowanej ustawy, jeżeli
    przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - wartość
    pieniężną nieodpłatnego świadczenia ustala się wg równowartości czynszu,
    jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub
    budynku. Natomiast, jeżeli przedmiotem umowy użyczenia jest inna
    nieruchomość, wartość świadczenia należy ustalić na podstawie cen
    rynkowych, stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy
    lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności
    ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

    W świetle powyższych przepisów nieodpłatne korzystanie przez
    przedsiębiorcę z nieruchomości stanowi przysporzenie majątkowe,
    zaliczane przez ustawodawcę do tzw. nieodpłatnych świadczeń,
    zwiększających przychody podlegające opodatkowaniu.

    Powołana wyżej ustawa o podatku dochodowym nie definiuje jednak pojęcia
    "nieodpłatnych świadczeń". W orzecznictwie sądowym dominuje pogląd, że w
    ich zakres wchodzą takie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne,
    których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub
    których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub
    inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątkowe innej osobie, mające
    konkretny wymiar finansowy.

    W świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym spółki osobowe, do
    których należy spółka cywilna, nie są podatnikami tego podatku, lecz
    osoby fizyczne będące wspólnikami takich spółek.

    Również na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o
    swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. nr 173, poz. 1807 ze zm.) za
    przedsiębiorców uznaje się wspólników spółki cywilnej w zakresie
    wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.

    W świetle powyższego, przy ustaleniu przychodu z tytułu nieodpłatnych
    świadczeń należy uwzględnić relację tych osób z podmiotem, oddającym
    nieruchomość do nieodpłatnego używania.

    Jak wskazano wyżej, obowiązek ustalenia przychodu z powyższego tytułu
    nie dotyczy tego przedsiębiorcy, który zawarł umowę nieodpłatnego
    korzystania z nieruchomości z osobami zaliczonymi do I grupy podatkowej.
    Na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o
    podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2004 r. nr 142, poz. 1514 ze
    zm.) - zstępni (syn w stosunku do ojca) są zaliczani do wskazanej grupy
    podatkowej.

    Zatem po stronie ojca jako wspólnika spółki cywilnej nie powstanie
    obowiązek ustalenia przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń (art. 14
    ust. 2 pkt 8 cytowanej ustawy).

    Również obowiązek ten nie wystąpi po stronie świadczącego wspólnika,
    ponieważ w takim przypadku nie można mówić o uzyskaniu przez tego
    wspólnika przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia, gdyż spółka nie
    jest podatnikiem podatku dochodowego, a wspólnik w sensie podatkowym
    świadczyłby samemu sobie."

    (odpowiedź Urzędu Skarbowego w Skierniewicach z dnia 20 czerwca 2005 r.,
    nr US.E/33/10/2005)

    Gazeta Podatkowa nr 72/(174) z dn. 2005-09-08, strona 2

    --
    Andrzej Smereka

    a...@p...onet.pl