  • Data: 2005-09-12 17:38:18
    Temat: Re: najem
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 12 Sep 2005, Kalina wrote:

    > Czy zatem jesli np mieszkam w bloku i płacę czynsz, przeznaczam część lokalu
    > na cele działalności gospodarczej (nie wpisując jej do ewidencji środków
    > trwałych) to nie mam prawa zaliczyć sobie w koszty proporcjonalnie wartości
    > czynszu i podatku od nieruchomosci (ustalonego w podwyzszonej wysokosci?).

    IHO masz.
    Zdaje się że się trochę zapędziłem w tonie wypowiedzi :) - dlatego
    że z jednej strony jest przepis zakazujący odliczania KUP (z ustawy),
    z drugiej jest pozwolenie na odliczanie wydatków "mieszkaniowych"
    (z rozporządzenia).
    IMO problem jednak pozostaje: niewątpliwie jeśli "osobiste"
    mieszkanie będzie wykorzystywane w DG to przysługuje częsciowe
    odliczenie kosztów (wg. rozporządzenia).
    Ale jeśli mieszkanie jest wpisane do EST jako "firmowe", to co
    najmniej mam wątpliwości: IMO osobiste wykorzystanie takiego lokalu
    (nawet częsciowe !) pozbawia możliwości odliczenia KUP.
    Z chęcią poczytam argumentów przeciwnych popartych przepisem
    uchylającym owo "a wydatki...nie stanowią KUP" :)
    Przepis dotyczšcy amortyzacji (że można zaliczyć w KUP tylkš tę
    częœć lokalu która nie jest wykorzytywana na cele osobiste)
    znam (art. 22f.4). Chodzi o pozostałe wydatki...

    > No tak to rozumiem.... Ale powiem szczerze, że urzedy skarbowe (z kontrolami
    > włącznie, z którymi poruszałam ten temat, jak najbardziej zezwalają na
    > zaliczanie tego w kup).

    Zauważ że jest czym innym (IMO) korzystanie z mieszkania *nie*
    wpisanego do majątku DG w celu DG (jest przepis pozwalający
    zaliczyć część wydatków w KUP na podstawie DW) a czym innym
    wykorzystywanie "firmowego" mieszkania - wydatki na które
    *z zasady* są KUP ! - do celów osobistych.

    Bo przy nieruchomości (lokalu) stanowiącego majątek przeznaczony
    do w celu zarobkowego ale wykorzystywanej (wbrew przeznaczeniu)
    w celu osobistym powoduje podpadnięcie pod przepis "a wydatki
    nie są KUP"...
    Zaznaczam że to stanowisko szarego podatnika.
    Ale jak te przepisy sobie czytam... to tak mi wychodzi :]

    > A co do kosztów najmu przy umowie spółki - doprawdy nie wiem, co z tym
    > zrobić.... Czy tu też nie możnaby wrzucić w koszty podwyższonego w końcu
    > podatku od nieruchomosci ? No bo powstaje jakiś absurd w końcu - ktoś kto
    > wynajmuje od osoby trzeciej bedzie mógł uznać podatek od nieruchomości za
    > koszt, a w przypadku gdy wynajęcie następuje od jednego ze wspólników, to
    > juz nie?

    IMHO uparłaś się na ten "wynajem".
    A moim zdaniem nie da się "wynająć samemu sobie" i już.
    Współwłaściciel nie jest najemcą ! - jak pisałem, na mój gust mamy
    co najwyżej do czynienia z umową zrzeczenia się pozostałych współ-
    właścicieli z korzystania.

    > Co z tym zrobić?

    Nie mam pojęcia :(
    Aż tak dobry nie jestem :[