    From: Kaizen <x...@c...sz>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: jaki program polecacie ?
    Date: Tue, 21 Jan 2003 16:11:41 GMT

    Pięknego dnia Tue, 21 Jan 2003 15:16:52 +0000 (UTC),
    emssik@trex.[spam].wsi.edu.pl (Daniel Roziecki) zakodował:

    >Sytuacja 1:
    >Nagle po roku dochodzisz do wniosku, ze poprzedni program jednak juz nie spelnia
    >swoich wymagan, ze trzeba go zmienic. Mozna kupic inny system, do ktorego wypadalo
    >by przeniesc dane z poprzedniego - i tutaj im prostszy format danych tym lepiej (tym

    >latwiejsza i tansza jest taka konwersja).

    Wole mieć dobry program z własnym formatem bazy danych, niż badziewny
    na oraclu. Jak będę zmieniał samochód, to nie będę sobie zostawiał
    silnika. Nie raz i nie dwa miałem do czynienia z przenoszeniem danych
    - po miesiącach uzgadniania i poprawiania zaimportowanych danych
    opinia userów w końcu zawsze była taka sama - "Zrobilibyśmy ręcznie to
    szybciej, taniej i mniejszym nakładem pracy"

    >Sytuacja 2:
    >A moze program jest OK, ale brakuje Ci w nim kilku funkcji, ktorych autor nie chce
    >(nie moze, nie ma czasu, itp) zrobic. Jesli format danych jest w miare prosty,
    >zawsze mozna zaadoptowac rozwiazanie innego producenta, ponownie przy minimalnym
    >nakladzie srodkow i czasu.

    Zacytuję siebie "Funkcjonalność, stabilność, wydajność i elastyczność
    jest najważniejsza." To tak, jabyś namawiał do kupowania 125P bo
    naprawić może nawet kowal, a Lexus to badziew, bo nie można się dobrać
    do silnika.

    >Sytuacja 3:
    >Twoj ksiegowy potrafi pracowac tylko w Excelu... I wyciagnij mu tu teraz biedaku
    >dane, z jakiegos zamknietego systemu...

    Wypluwanie danych do txt to podstawowy wymóg co do programu. Brak
    generatora raportów IMO też dyskwalifikuje program (chyba, że
    zewnętrzne narzędzie jest wliczone w cenę ;)).

    >Sytuacja 4:
    >Prowadzisz wylacznie ksiegowosc komputerowa? Super... Zobaczymy, co powie kontrola z

    >US, jesli nie bedziesz mial dokumentacji struktur baz danych zawartych w systemie,
    >nie bedzie wydrukowanej instrukcji itp...

    Ustawa o rachunkowości nie wymaga struktury bazy danych a jedynie
    opisu zbiorów i metod przetwarzania.

    >Z tej prostej przyczyny, ze to on bedzie musial w przyszlosci walczyc, z tym co sie
    >w systemie naknoci, a nie Ty...

    Przeczytaj to zdanie jeszcze raz. Opinia większej ilości osób zawsze
    jest bardziej wiarygodna i sprawiedliwa niż jednego "znajomego
    informatyka" (cokolwiek "informatyk" znaczy).
    Znajomy iformatyk mówi, że AMD jest do bani i się wiesza i w ogóle
    kicha.
    Znajomy nie będzie z tym walczył - niby dlaczego miałby to robić?

    >- Funkcjonalnosc - to miedzy innymi latwosc komunikacji z innymi systemami...

    Nie, to to, co program potrafi i jak jest dobry, to inne systemy nie
    są potrzebne

    >- Stabilnosc - im mniej smieci w pamieci w stylu BDE tym stabilniejszy program...

    Super. Powinieneś opatentować tę złotą myśl. Chyba jeszcze żadna firma
    nie wpadła, że tak łatwo zapewnić stabilność swojemu produktowi.

    >- Wydajnosc - czyms innym jest wydajnosc, w przypadku programu dla paroosobowej
    >firmy, a czyms innym w wielkich systemach, warto o tym pamietac... Poza tym prawda
    >jest taka, ze wydajnosc to obecnie... szybki komputer :)

    Wydajność, to przede wszystkim dobrze zaprojektowana baza i sam
    program. Znam programy, gdzie wydruk obrotówki po 8 godzinach
    znajdował się na 4 stronie (jak się okazało stron było ponad 700) -
    maszyna to całkiem porządny SUN.
    Sprzęt zawsze będzie na tyle słaby, że nawet lekkie niedociągnięcia
    programistyczne spowodują, że czas oczekiwania na ifnormacje staje się
    nie do zaakceptowania.

    >- Elastycznosc - czyzby znowu cos o latwym dostepie do baz danych, mozliwosci
    >latwego tworzenia eksportow i przystosowaywaniu do roznych nie koniecznie autorskich

    >rozwiazan, koniecznych ze wzgledu na ciagle zmieniajace sie w naszym kraju przepisy?

    Nie. To np. możliwość dostosowania programu do nowych przepisów przez
    konfigurację i bez ingerencji programisty. To możliwość dostosowania
    programu do własnych potrzeb przez konfigurację. Wystarczy
    zaimplementować w programie proste, znane księgowym i ekonomistom od
    wieków, narzędzia w programie. Wiesz np. jak "ręcznie" księgowa
    rozlicza faktury? Jak to robi 99% programów?

    >Mysle, ze zapmniales o jednym za to bardzo waznym czynniku jakim jest ergonomia
    >pracy...

    Fakt. To też bardzo ważny czynnik.

    >stylu "Dokument ten nie moze zostac poprawiony, poniewaz miesiac zostal juz
    >zamkniety."

    I bardzo dobrze, bo poszły deklaracje, sprawozdania i nie można już
    tego zmieniać. Logiczne i praktyczne.

    Nie mówię, że to co napisałeś Ty i Piotr jest nieważne. Na pewno
    jednak nie powinno to być podstawowe kryterium oceny i wyboru systemu.
    Znam parę systemów od podszewki i jako rozbudowaną FK do większości
    małych i średnich firm wybrałbym taki najmniejszy, na własnym formacie
    bazy, znakowy. Funkcjonalnością, wydajnością, elastycznością i
    ergonomią wygrywa zdecydowanie z modułami finansowymi wielkich
    systemów.

    EOT

    --
    Pozdrawiam,