  • Data: 2009-01-22 23:51:54
    Temat: Re: domena w koszty
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 22 Jan 2009, Kotlet mielony wrote:

    > Użytkownik "Tomek" <t...@o...pl> napisał

    > co to jest WNiP?
    >
    > No czytajac post Gotfryda mozna sadzic ze mozna:
    > " A widzisz. Czyli nie w koszty (w koszty dopiero amortyzację).
    > Dlaczego wartość niematerialną chcesz potraktować inaczej?

    Ano, przyznaję się do uproszczenia.
    ST oraz WNiP się amortyzuje, ale *prawo* do zaliczenia amortyzacji
    w koszty jest *inne*.
    Dla ST jest wyraźny wyjątek: "stanowiące własność podatnika"
    Dla WNiP takiego wyjątku *nie ma*.
    A to oznacza, że kryterium jest "ogólne", takie jak dla każdego
    innego kosztu.
    Zaś zasada z art.21 zawiera wymóg "poniesienia kosztu w celu",
    co jest niesprawiedliwe :> i niewykluczone że sporo osób z tego sobie
    sprawy nie zdaje (również w US :))
    Ale jeśli zakup "zwykłego kosztu" nie odbywa się *w celu*, tylko
    koszt jest ponoszone w *innym* celu, a dopiero *póżniej* następuje
    "przeznaczenie" na cele gospodarcze, to mamy problem.
    Ustawa nie przewiduje uznania "przeznaczenia" za podstawę do zaliczenia
    wydatku w koszty!
    Jest (nie do końca logiczny) wymóg, aby *w momencie zakupu* *celem
    zakupu* było DG - inaczej nie jest to koszt.
    Co nie znaczy, że powyższy warunek *wystarczy* - nie wystarczy,
    np. zużycie zakupu na inny cel również powoduje "wylot z kosztów",
    ale to odrębna sprawa (wspominam, żeby zaraz ktoś mi nie wytknął
    jakobym sugerował ze *wystarczałoby* kupić "w celu" i już mozna
    przejeść - nie można :>)

    No i są wyjątki - takimi wyjątkami są wspomniane ST oraz przykładowo
    "wydatki związane z lokalem" (w rozporządzeniu o KPiR!), które
    mimo że ponoszone w celu osobistym, jeśli są ponoszone *częściowo*
    w celu DG można (częsciowo, w tej częsci) zaliczyć w koszty na
    podstawie "podziału".

    Ale dla WNiP takiego wyjatku nie ma - i dobrze to pamietam, bo
    sam oberwałem kiedyś na grupie za pomieszanie ST z WNiP :)
    Sprawdź sobie przepis art.22b - tam nie ma warunku "własności"!
    (czyli *wyjątku* od zasady "nabycia w celu").

    Natomiast zasada, że jak coś zaliczy się do ST lub WNiP to to
    coś się amortyzuje wygląda podobnie :)

    pzdr, Gotfryd