eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiUsluga wewnatrzwspolnotowa - stawka VAT, miejsce swiadczenia › Re: Usluga wewnatrzwspolnotowa - stawka VAT, miejsce swiadczenia
  • Data: 2010-03-29 23:06:49
    Temat: Re: Usluga wewnatrzwspolnotowa - stawka VAT, miejsce swiadczenia
    Od: glos <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 29 Mar, 21:14, Przemek <p...@g...com> wrote:
    > Witam,
    > mam vat-eu i moj kontrahent z DE takze. Swiadcze usluge tzw doradztwa
    > w zakresie informatyki (czyli programowanie rozliczane na godziny -
    > tzw consulting IT) na terenie Austrii: czesciowo w biurze mojego
    > kontrahenta (wynajmuje biuro wraz z firma partnerska w AT) i czesciowo
    > i koncowego klienta (czyli klienta mojego kontrahenta) - tez w Austrii
    > Pytanie:
    > czy spokojnie moge pisac "Podatek VAT rozlicza nabywca usługi" i
    > wpisywac w cenie netto?
    > Z jaka stwka VAT (0, nie podlega???) laduje to w rejestrze VAT?
> [...]

    Primo - miejscem swiadczenia uslug od 1.1.2010 jest siedziba
    uslugobiorcy, ale i przed 1.1.2010 dla pewnych uslug (w tym rowniez
    doradztwa w zakresie oprogramowania) miejscem byla siedziba
    uslugobiorcy. Niezaleznie, gdzie usluge faktycznie wykonujesz.

    Secundo - uslugi sa opodatkowane w miejscu (kraju!) swiadczenia.

    Odn podstawy prawnej - art 44 dyrektywy UE 2008/8/WE i art. 28b ust 1
    ustawy o PTU jako jego polska implementacja. Z w/w wynika klauzula na
    fa, dla ang wersji pogooglaj pod "reverse charged vat".

    Odn Twojego europejskiego NIP - do konca 2009 nie potrzebowales
    europejskiego nip, zeby rozliczac takie transakcje (nabywca
    potrzebowal). Od 1.1.2010 obie strony potrzebuja (ztcw).

    Odn stawki vat - "nie podlega".

    Odn rejestru vat - w zasadzie nie powinienes wpisywac do rejestru vat
    czegos co nie podlega vat... Ja anyway robie w tej sposob, ze dopinam
    kopie fa do rejestru sprzedazy za dany mc. Jak kiedys Gotfryd napisal,
    prawo nie okresla formatu rejestru VAT - w szczegolnosci jego
    elementem moze byc faktura.

    W vat 7k kwote takich nieopodatkowanych obrotow wrzucalem w poz 21,
    byc moze sie to zmienilo, gdyz:

    Nie zapomnij o kwartalnym VAT/UE z lista w/w transakcji.

    I - oczywiscie - sprawdziles kontrahenta, czy ma wazny europejski
    VATID? -> http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.d
    o .
    Jesli nie, ztcw, moze Ci grozic zaplata VAT z wlasnych funduszy.

    Na koniec - nie myl doradztwa w zakresie programowania z
    programowaniem na godziny, to rozne uslugi, rozne PKWiU. Przed
    1.1.2010 "programowanie eksportowe" klasyfikowalo sie je jako
    doradztwo z uwagi na zwolnienie z VAT z tyt art 27 ust 4 pkt 3 ustawy
    o PTU, ale teraz juz chyba nie trzeba utrzymywac takiej fikcji (?).

    --

    Pozdrawiam,

    glos